یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
هنر قرائت قرآن
هنر قرائت قرآن: نوشته كریستینانلسون، چاپ اول، ناشر قاهره، انتشارات دانشگاه آمریكائی قاهره، ۲۰۰۱م. xxviii+۲۲۴ص. شابك: ۶-۵۹۴-۴۲۴-۹۷۷.
این كتاب كه به بررسی مقوله قرائت قرآن در مصر و زیباشناسی آن میپردازد توسط خانم كریستینانلسون محقق آمریكائی (دانشگاه بركلی - كالیفرنیا) به نگارش درآمده است. وی كه عربی دان و موسیقیشناس است چندین سال در قاهره به بررسی موضوع قرائت قرآن پرداخته و حتی مدتی نیز در كلاسهای آموزش قرائت قرآن شیخ امیرالسعید عثمان شركت مینموده است.
● بخشهای مختلف كتاب:
▪ جداول آوانویسی:
در این بخش معادلهای حروف و كلمات عربی در انگلیسی آورده شده است و برای مواردی كه در انگلیسی معادلی وجود ندارد همچون ح، ع، ص، ث و... یا مفاهیمی همچون غنه، سمبلهایی معرفی گردیده است. در جداول جداگانه نحوه تلفظ قرآنی كلمات و هم چنین نحوه تلفظ با لهجه مصری كلمات آورده شده است. نویسنده در طول كتاب تلاش نموده تلفظ عربی كلمات را با دقت مثال زدنی بیان نماید كه حاكی از تسلط وی بر زبان عربی و آواشناسی آن است.
▪ تقدیر و تشكر:
اسامی اساتید و بزرگان قرائت در قاهره، همچون محمود الطبلاوی، شیخ عبدالفتاح القادی، حین رفعت (فرزند مرحوم محمود رفعت) شیخ متعال عبدالمنصور عرفه، شیخ امیرالسعیه عثمان، موسسات و مراكز قرآنی مصری مانند موسسهٔ قرائت، اذاعه القرآن الكریم، دارالعلوم، الازهرالشریف، دفتر اداره امور قرآنی (در وزارت اوقاف مصر) و موسیقیدان مصری مانند منشی امین فهمی و سلیمان جمیل ذكر و از كمكها و راهنمائیهای آنان تشكر و قدردانی گردیده است.
▪ مقدمه:
با تصویر نمودن یك مجلس قرائت قرآن در مصر و بیان حالات و عكسالعملهای شنوندگان (تشویقها، برانگیختهشدن و جاری شدن اشك شنوندگان در جای جای قرائت قرآن...) آغاز میشود، سپس برای آشنایی اولیه خوانندگان به جنبههای مختلف قرائت قرآن اشاراتی گردیده است.
▪ فصل اول؛ متن قرآن:
در این فصل تاریخچهای از نزول قرآن بر حضرت محمد (ص) و نحوه گردآوری و كتابت آن پس از وفات ایشان آورده شده است. جنبههای ظاهری متن قرآن مثل تقسیم بندی جزءها و سورهها و آیات برای خواننده تشریح گردیده، سپس به محتوی و معانی مذكور در قرآن، نحوه بیان آنها و هم چنین اسلوب نظم گونه آیات كه زیبائی آنها خود نزد مسلمانان از دلایل معجزه بودن قرآن شمرده میشود - با ذكر آیاتی از سورههای تكویر، یس، علق، فجر و... اشاره شده است.
▪ فصل دوم؛ تجوید:
در این فصل به معرفی تجوید و بیان قوائد تجویدی مانند مخارج حروف، صفات حروف، وقف و ابتدا، مد، غنه، غلغله... به طور متصل و با ذكر مثالهای قرآنی پرداخته شده است.
▪ فصل سوم؛ بحثی در سماع:
در این فصل با بیان تاریخچه و معرفی مفصل سماع و بیان دیدگاههای مخالفان و موافقان آن و نقل نظرات غزالی و ابن عبدربهٔ و دیگران و با توجه به ریشههای تاریخی قرائت قرآن، نویسنده احتمال داده است قرائت آهنگین و موسیقایی قرآن ریشه در سماع صوفیان داشته باشد.
▪ فصل چهارم؛ قرائت مطلوب قرآن:
در این فصل به فضیلت خواندن قرآن در نظر مسلمانان اشاره شده و با بیان اینكه خواندن قرآن خود به عنوان نوعی از عبادت بین مسلمانان رواج دارد، به علاقه خاص مصریان به شیوه قرائت قرآن با صوت پرداخته شده است.
در قسمت واژهشناسی به بیان معانی دقیق و توضیحات مفصل كلماتی همچون الصوت الحن، تلاوهٔ، قرائهٔ التغنی بالقرآن، ترنم و ترنیم، ترتیل، تجوید القرآن پرداخته شده است.
در انتهای این فصل مقوله «حزن» كه به نظر نویسنده نكته اصلی و دربردارنده كلیدیترین مفاهیم در درك قرائت قرآن میباشد. مفصلاً و به طور جداگانه بررسی گردیده است.
▪ فصل پنجم؛ صوت در قرائت قرآن:
در این فصل اهمیت مقوله صوت در تلاوت قرآن كریم و اثر آن بر شنوندگان همچنین موارد تمایز آن از موسیقی و منحصر به فرد بودن آن تشریح میشود. ابتدا دو شیوه قرائت رایج در مصر یعنی مرتّل (خواندن قرآن به صورت آرام با صدای آهسته، برای بیان آیات و به هدف دقت در مفاهیم آنها) و مجود (خواندن قرآن براساس یك نظام معودی عربی و بكارگیری آگاهانه قواعد قرائت به هدف تاثیرگذاری بر مخاطب) با استفاده از نظرات اساتید برجسته این فنون و قراء مشهوری، همچون مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی، طبلاوی و احمد الزریقی معرفی میگردد. سپس با ارائه قرائتهایی از اساتید فوق و به كمك نتهای موسیقی تفاوتهای این دو شیوه و ملودی مورد استفاده در روش مجود تشریح میگردد. در انتها اشاراتی به نحوه یادگیری قرائت قرآن و مراحل آن میشود.
▪ فصل ششم؛ حفاظت از قرائت مطلوب قرآن:
در این فصل به بررسی نحوه عمل موسساتی در مصر كه به امر حراست و حفظ نحوه مطلوب قرائت قرآن همت گماشتهاند پرداخته میشود. این موسسات كه از جمله آنها میتوان از الازهر و رادیو تلویزیون مصر نام برد، در انتخاب قرّاء و ارزشیابی آنها از اساتید این فن در قالب هئتهای ارزشیابی استفاده میكنند. نحوه عمل این هیأتها با نقل یكی از جلسات به ارزشیابی چند متقاضی قرائت در رادیو مصر به خوبی تشریح میگردد.
▪ فصل هفتم؛ همچو شانی و انفكاك:
در این فصل به بررسی تشابهها و اختلافات موسیقی و قرائت قرآن با استشهاد به قراءات اساتید برجسته همچون شیخ محمود رفعت (كه قدیمیترین اصوات ضبط شده مربوط به قراءات ایشان از دهه ۱۹۳۰ میلادی است) شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد و قراء معاصر پرداخته شده است.
▪ ضمیمه A؛ قراء مشهور:
نام و شرح حال مختصری از قراء مشهور همراه با توضیحات تخصصی در مورد شیوه خاص قرائت هریك در این بخش آورده شده است.
▪ ضمیمه B؛ اختلافات قرائات:
به وجود قرائات مختلف (۷گانه) و نحوه استفاده از آنها در قرائت قرآن اشاره شده و گفته شده است كه اصل بر استفاده از قرائت حفص از عاصم (متن جمع آوری شده توسط عثمان) میباشد.
در انتهای كتاب كلیه پاورقیها در یك مجموعه آورده شده است. این كتاب همچنین دارای نمایه و یك كتابشناسی منتخب نسبتاً مفصّل است. در پی نوشت موءلف با اشاره به گذشت پانزده سال از چاپ اول این كتاب، به برخی پیشرفتها در موضوع قرائت از جمله ظهور روش قرائت عربستان سعودی و تفاوتهای آن با روش مصری اشاره نموده است. اما متاسفانه به رشد چشمگیر قرائت و ظهور قاریان برجسته و تكوین سبك ایرانی قرائت قرآن اشاره ننموده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست