یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا

نگاهی به فیلم خوابم می یاد


نگاهی به فیلم خوابم می یاد

مهمترین دلیل محبوبیت عطاران تسلط وی در ارائه کاراکترهای معمولی و تصویر زندگی روزانه در این آثار بود که بعدها بسیاری از همدوره های خود او در مقام کارگردانی آثار تلویزیونی …

مهمترین دلیل محبوبیت عطاران تسلط وی در ارائه کاراکترهای معمولی و تصویر زندگی روزانه در این آثار بود که بعدها بسیاری از همدوره های خود او در مقام کارگردانی آثار تلویزیونی به تکرار شیوه های او در کارگردانی پرداختند که در قیاس با اصل تنهای بدل به حساب می آمد. "خوابم می یاد " در حالی امضا» او را در مقام کارگردان دارد که نقش اول کار را خود او ایفا کرده است. این موضوع اگر چه در نیمه اول فیلم چندان مشخص نیست اما سکانس های پایانی فیلم از این موضوع ضربه خورده است. مهمترین مشکل فیلم در دو پارگی آن است. ناخواسته عطاران و گروه فیلم نامه نویسش اتفاقات فیلم نامه را به شکلی پیاده کرده اند که منجر به دو پارگی فیلم شده است . قصه شروع خوبی دارد از همان نوعی که عطاران استاد پیاده سازی آن به حساب میآید. مشکلات پسری که وارد میان سالی شده و با مادر و پدر پیرش در خانه ای قدیمی زندگی می کند و .... آنچه بر تصویر نقش بسته به غیر از دیالوگ های طنز بازی خوب عطاران در نقش معلم خجالتی است . اما برگ برنده اوایل فیلم به غیر از بازی شگفت انگیز اکبر عبدی چیز دیگری نیست.

عبدی در قالب مادر پیر رضا آنقدر شایسته در این نقش ظاهر شده است که در زمان حضور در مقابل دوربین تمام توجه مخاطب را معطوف خود می کند و ناخودآگاه تداعی کننده روزهای اوج خود است. اما فیلم نامه ناخودآگاه با ورود مریلا زارعی و همدستی او با رضا برای دزدی نه تنها دو پاره می شود بلکه به نظر میآید یکباره ژانر طنز به سوی فانتزی متمایل می شود و فیلم خوابم می یاد بیشترین ضربه را از همین امر خورده است. شاید قسمت های پایانی فیلم بدلی از فیلم های خوب سینمای جهان باشد. اما انچه تصویر شده جای کار بیشتری داشت. آنچه می ماند عطاران و سینمای محبوبش است. او هنوز هم استاد بی بدیل ساخت طنزهای کاراکترهای عامیانه با مشکلات دم دستی و ساده است. رویکردی که اگر در کلیت اولین ساخته اش در سینما به آن عمل می کرد فیلم "خوابم می یاد" یکی از آثار به یاد ماندنی او به حساب میآمد.

نویسنده : سیده مریم مطلب پور