سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

آنچه از گوگل نمی دانید


آنچه از گوگل نمی دانید

پشت صحنه گوگل, شما را با واقعیت های غیرفنی دنیای دیجیتال آگاه می كند در این گزارش, به بررسی اجمالی سیستم های كارمند یابی جالب گوگل به همراه شیوه های كسب و كار در گوگل می پردازیم

پشت صحنه گوگل، شما را با واقعیت‌های غیرفنی دنیای دیجیتال آگاه می‌كند. در این گزارش، به بررسی اجمالی سیستم‌های كارمند یابی جالب گوگل به همراه شیوه‌های كسب و كار در گوگل می‌پردازیم. امیداست وب‌مسترهای جوان ایرانی، تجربه‌های تئوری خوبی را با مطالعه موفقیت‌های بزرگان وب، كسب كنند.

۱) سیستم‌های كارمندیابی Google

كارمندیابی یكی از مهم‌ترین مسائل در ضریب اثربخشی فعالیت فعالان صنعت دیجیتال در دهه اخیر شمرده می‌شود. هیچ شركت موفقی بدون دستیابی به كارمندان موثر و موفق، گوی سبقت را از رقبا نگرفته است.

مسئله كارمندیابی به همین دلیل، از مهم‌ترین فاكتورهای توسعه كسب و كار و از ظریف‌ترین شاخص‌های اثربخشی رهبری در سازمان دیجیتالی گوگل به شمار می‌رود. همان طور كه در متون مدیریتی می‌خوانیم: كارمندیابی فرایندی است كه توسط آن، افرادی كه به نظر می‌رسد توانایی بالقوه‌ای برای عضویت در سازمان و انجام دادن وظایف محول دارند، شناسایی می‌گردند و موجبات جذب آنها توسط سازمان فراهم می‌شود.

كارمندیابی فرایند واسطه‌ای است. یعنی متقاضی شغل و كارفرمایان، برای نخستین بار با یكدیگر روبرو می‌شوند تا طی فرایند(انتخاب-گزینش) توانایی واقعی آنها برای احراز شغل در سازمان تعیین گردد.

كارمندیابی باید به گونه‌ای باشد كه تعداد زیادی از داوطلبان واجد شرایط، متقاضی شغل شوند.

فرآیند كارمندیابی در گوگل، فرآیندی بر اساس رفتارهای سیستم‌های باز است. سیستم‌های باز، سیستم‌هایی هستند كه خروجی آنها، ورودی عنصر دیگری است و می‌توان برای آن مرز در نظر گرفت. یعنی با انتخاب كارمند در یك سیستم باز، می‌توان انتظار داشت كه با انتخاب صحیح، قابلیت تصحیح، ترمیم و غنی سازی گروه‌های شغلی دیگر نیز با انتخاب درست یك كارمند، تامین می‌شود.

كارمندیابی موثر، سینرژی گوگل را به طور فزاینده‌ای افزایش داده است و این افزایش، عاملی مهم در موفقیت این شركت در یك دهه اخیر قلمداد می‌شود. به جز برخی از اعلان‌های شغلی مستقیم كه گوگل برای پر كردن ظرفیت‌های شغلی خود در سایت ارائه می‌دهد، برخی از روش‌های كارمندیابی رهبران گوگل با سایر رقبای آنها در صنعت دیجیتال متفاوت است. مثلا، سالانه مسابقه‌ای را تحت عنوان مسابقه code jam ترتیب می‌دهند و از علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی و طراحی زیرساخت‌های دیجیتالی از سراسر جهان درخواست می‌كنند تا در مورد برخی از مسائل مطرح شده، پاسخ‌هایی را كسب كنند و برای گوگل ارسال كنند.

پاسخ‌ها در فرآیندی پردازش و در نهایت، جایزه ۲۰ هزار دلاری سالانه گوگل، به برنده این مجموعه پرسش‌ها، اعطا می‌شود.

برنده یا برندگان این جایزه، مستقیما به استخدام گوگل پذیرفته می‌شوند.

راه جالب دیگری كه این شركت به آن اخیرا روی آورده است، تقریبا به همین شكل قبلی است. آنها پرسش‌هایی را در اینترنت مطرح می‌كنند كه علاقه‌مندان می‌بایست برای طی كردن روند استخدامی خود، پاسخ‌هایی را برای آنها پیدا كنند. سپس، گروه‌های پاسخ دهنده صحیح، دعوت می‌شوند تا در یك امتحانی مثل امتحان GMAT یا هوش تحصیلی، شركت كنند.

افراد موفق در این آزمون‌ها كه معمولا الكترونیكی نیز برگزار می‌شود، به دفاتر نمایندگی گوگل در كشورهای مختلف دعوت می‌شوند و توسط مدیران منابع انسانی گوگل، مصاحبه می‌شوند.

پذیرفته شدگان در این مصاحبه، كارمندان آینده گوگل به شمار می‌روند.

معمولا نخبه‌ترین افراد جوامع در این مصاحبه‌های پذیرفته و در در این فرآیند پیچیده، قبول می‌شوند.

اگر شما متقاضی شغل مدیریت امور نرم‌افزاری در فلان دفتر گوگل باشید، باید یك فرد محقق، خلاق و نوآور باشید تا بتوانید به پرسش‌های ریاضی و روان شناسی و كامپیوتری مطرح شده گوگل، پاسخ دهید.

البته برای بزرگان صنعت دیجیتال، ارزش یك مهندس متوسطی كه بتواند خوب فكر كند و اهتمام به خلاقیت داشته باشد، بسیار بیشتر از یك استاد برنامه‌نویسی تك بعدی است!

بیل گیتس، یك بار نفر اول دوره فوق لیسانس كامیپوتر دانشگاه‌هاروارد آمریكا را كه یك نابغه در حل مسائل رایانه‌ای و ریاضی بود، فقط به خاطر آن كه او نتوانست به پرسش: «تعداد پمپ بنزین‌های ایالات متحده آمریكا چقدر است؟» پاسخ دهد را در گزینش استخدامی رد كرد!! چرا كه این نابغه در هنگام پاسخ دهی به این سوال، قبل از این كه به جواب نمی‌دانم بسنده كند، باید كمی تحلیل ذهنی داشته باشد و برای مسائل فوری و غیرقابل پیش‌بینی، در فكر راه حل و یافتن عواملی موثر در یافت پاسخ باشد.

چنین افرادی را سازمان‌های دیجیتالی بزرگ نیازمند هستند. چرا كه همیشه كارمندان مستعد، باید منتظر مسائل غیرقابل پیش‌بینی در فرآیندهای كاری باشند كه پاسخ دهی سریع و با حداقل هزینه، برای سازمان‌ها مهم است.

رویكرد سازمان‌های جدید به استخدام چنین منابع انسانی باهوش و علاقه‌مند و خلاق، روز به روز در حال افزایش است. شاید عدم رویكرد استخدام رسمی ۳۰ ساله، یكی از دلایل رویكرد جدید شركت‌ها به در اختیار داشتن نیروهای خبره است و نه نیروهایی كه به روش ثابتی عادت كرده‌اند و ارزش افزوده سازمان را كاهش می‌دهند.

البته بنیادهای حمایت از كارگر، این برداشت را كه منجر به استخدام‌های موقت و فرصت سازی كامل به نفع كارفرما و به ضرر كارگران می‌شود را محكوم می‌كنند. اما به هر حال، باید برای ارتقای خلاقیت در سازم آنها ، چند منظوره فكر و عمل كرد.

رهبری گوگل، فرآیند كارمندیابی را مقوله‌ای حساس می‌داند و در استخدام افراد در سطوح مختلف سازمانی، متغیرهای زیادی را در خرده سیستم‌های استخدامی خود لحاظ می‌كند. چرا كه كارمندهای شركت می بایست براساس ماموریت شركت، در گروه‌ها و تیم‌های غیرمتمركز فعالیت كرده و از این رو، در قالب مدیریت ماتریسی پروژه‌های شركت بیشترین كارایی را از خود بروز دهند.

روند پاداش دهی به كارمندان موفق هم، بر خلاف سازمان‌ه ی سنتی كه بیشتر بر اساس مرخصی ساعتی-روزانه یا پاداش‌های نقدی اندك است، با پاداش‌های سهامی یا ارتقای جایگاه شغلی و استفاده از بن‌های كارگزی چند منظوره و متنوع، مبتنی شده است.

شمار زیادی از كارمندان گوگل پس از ورود گوگل به بازار بورس آمریكا، به ثروت‌های زیادی دست یافتند. اگر قرار بود پاداش آنها، عوامل سنتی در سازمان‌های امروزی بیشتر باشد، چنین درآمدی برای آنها فقط در خیالات می‌توانست سیر كند. جنبه عملی به خود نمی گرفت. توجه به سیستم‌های كارمندیابی گوگل در رهبری سازمان دیجیتالی گوگل، مقوله مهمی است كه فعالان صنعت دیجیتال در كشور و حتی سازمان‌های سنتی كه هنوز تجربه ورود به این عرصه را درك نكرده‌اند، بهتر است بخشی از فرآیند استخدامی خود را از این راه، دریافت كنند.

به هر حال، همیشه بهترین انتخاب، از طریق آزمون‌های علمی و تخصصی چند ساعتی حاصل نمی‌شود. بقای سازمان‌ها در دنیای كسب و كار پرشتاب و متغیر امروزی، كاركنانی با خصیصه‌های تعریف شده جدید را طلب می‌كند كه باید به آن اهمیت داد.

گونه دیگری از این سیستم كارمندیابی نیز بر اساس مسابقات سالانه كد جم گوگل است. برنامه‌ریزان حاضر در این مسابقات باید تلاش كنند مشكلات نرم‌افزار ‌آنلاین را زودتر از یكدیگر حل كنند.

تعداد ۱۰۰ نابغه‌ نهایی انتخاب شده در این مسابقات با هزینه‌ گوگل به نیویورك عازم خواهند شد تا در مسابقات قهرمانی code jam در ماه اكتبر هر سال شركت كنند؛ این مسابقات فرصتی بسیار مناسب برای سریع‌ترین و مستعدترین متخصصان رایانه در جهان است تا در سطحی بین‌المللی با یكدیگر رقابت كنند.

فینالیست‌های این مسابقات به ترتیب رده‌بندی ۱۵۵ هزار تا ۱۰ هزار دلار جایزه دریافت خواهند كرد؛ ثبت‌نام برای این مسابقات تا شروع دور انتخابی یعنی پنجم سپتامبر ادامه خواهد داشت.

در چند سال اخیر، بیش از ۱۴ هزار نفر از ۲۲ كشور در مسابقات code jam گوگل شركت كرده‌اند كه شماری از این نوابع، به غول موتورهای جست‌وجوی وب، دعوت به كار می‌شوند. این وضعیت، بهترین راه كارمندیابی برای جذب افراد نخبه و خلاق و با انگیزه برای شركتی مانند گوگل است.

۲) پشت صحنه گوگل

قطعا، پشت صحنه سناریوهایی كه مغزهای گوگل از اوایل دهه نود میلادی تا كنون بر پایه آنها ، جهان دیجیتال را به تسخیر خود در آورده‌اند، به‌اندازه آگاهی از رفتار سازمانی این شركت در خلق محصولات دیجیتالی، جذاب و خواندنی خواهد بود.

الف) این‌ها، عاشق ریاضیات هستند!

رانندگانی كه به ریاضیات خود مطمئن بودند و در ترافیك همیشگی بزرگراه شماره ۱۰۱ كه به «سیلیكون ولی» منتهی می‌شود، گیر می‌كردند، می‌توانستند وقت خود را با تامل در بیلبوردی كه روی آن یك مسئله ریاضی نوشته شده بود، بگذرانند.

نویسنده : علی محمد آقازمانی


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.