جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
تحقق توسعه برای زنان افغان با حضور در كابینه
یكی از محورهای اصلی قبل و بعد از حمله آمریكا به افغانستان كه مورد بحثبیشتر رسانههای غربی قرار گرفت، موضوع حضور زنان در سطح وزیر و در كابینه جدید این كشور بود. در سر فصل اخبار و تفسیرهای خبری مراكزی چون بی بی سی و سی ان ان به عناوین ذیل بر میخوریم:
- زنان افغان هنوز منتظر آزادیاند;
- زنان افغان بی پرده سخن میگویند;
- درخواست زنان افغان برای رهبری پس از حكومت طالبان;
- زنان افغان میخواهند صدایشان به گوش جهان برسد.
حساسیتهای ایجاد شده در رسانهها به گونهای طراحی شده كه وضعیت زنان طی اشغال ارتش اتحاد جماهیر شوروی به نظر خوشایندتر از حكومت طالبان برای این قشر بوده است. آنچه در پی میآید نمونهای از اظهارات زنان افغان در رسانههای غربی در این مورد میباشد.
«در سالهای ۱۹۷۶ كه تانكهای روسیه كابل را فتح كردند و انقلاب كمونیستی كه از اهداف ایدئولوژیكی آن برابری زنان و مردان بود، موجب شد تا زنان بتوانند با لباسهای غربی و دامنهای كوتاه بدون آنكه كسی به آنان خیره شود در خیابانها راه بروند. اما پس از روی كار آمدن طالبان سخت گیریها و دستوراتی كه موجب میشد حتی زنان با حضور در استادیوم ورزشی به سنگسار محكوم شدند و چنان چه آرایش میكردند و یا بلند در مجامع عمومی میخندیدند با كابلهای سیمی كتك میخوردند» . (۱)
تصویری كه از زن افغان مجسم و بزرگ نمایی میشود بیشتر نیازهایی چون آزادی، فرار از قید لباسهای سنتی (برقع) است. گویی كه جامعه افغانستان طی ۲۵ سال گذشته با تجاوز و كشتار بی امان دولت مقتدری چون روسیه و درگیریهای مسلحانه، آوارگی، گرسنگی و مرگ و میر هزاران كودك و زن به دلیل كمبودهای غذایی و دارو مواجه نبوده است و حیاتیترین نیازهای آنان طی پنجسال گذشته و طی حكومت دست نشانده طالبان ایجاد شده است. هر چند این امر برای تمام جهانیان روشن است كه منظور از به قدرت رساندن طالبان، نشان دادن چهرهای خشن و عقب مانده از اسلام در مقابل اسلام پیشرو در ایران اسلامی بوده است. حال چگونه اصلیترین نیاز امروز زن افغان كه بیشترین صدمات را طی سالها تحمل نمودن، اخذ پستهای سیاسی در كابینه دولت جدید میباشد؟ طرح این سؤال جالب به نظر میرسد كه با طبقه بندی كمبودها و نیازهای جامعه افغانستان، حضور زن افغان در كابینهای كه پس از ۲۵ سال جنگ روی كار آمده است در چه رتبهای قرار خواهد گرفت؟
در این مختصر به بررسی رویكردهای متفاوت این موضوع پرداخته میشود:
۱. رویكرد تبلیغی
در این نگرش كیفیتحضور سیاسی، فرهنگی و اقتصادی زنان به شكل نمادین و تبلیغاتی است كه در حال حاضر برداشت غرب از حضور زنان در پستهای تصمیمگیری بیشتر به همین نحو میباشد. لذا بر اساس این برداشتبرای تغییر نگرش جهان به حكومت جدید افغانستان چنین نتیجهگیری میشود كه:
وجود یك یا چند زن در دولت از نیازهای اصلی جامعه افغانستان میباشد. در این روند نتیجه مورد انتظار توسط رسانهها و مجامع بینالمللی به تایید جهانیان رسانده میشود. فضای بوجود آمده در جامعه افغانستان بدون در نظر گرفتن اولویتها، تفاوتها، امتیازها و مشتركات بین تفكرات و رفتارهای زنان در كشورهای به اصطلاح توسعه یافته با افغانستان است. جامعهای كه از یك سو مذهب و از سوی دیگر آداب قومی و قبیلهای عوامل تعیین كننده در ساختارهای اجتماعی آن است ولی تنها با مبانی و شاخصهای رایج غربی جلوههایی از توسعه یافتگی در این كشور و برخی جوامع بحران زده طرح میشود.
در این نوع برخورد، نظرات احزاب، گروهها و شخصیتهای سیاسی به گونهای جمع بندی میشود كه با مجموعه نظرات جامعه همخوانی نداشته و منشاء تولید اشتباه و خطا در مورد جایگاه و مطالبات زنان و بزرگ نمایی شاخصهای غیر ضروری در جامعه بحرانی افغانستان شده است. در این رویكرد بیش از آن كه برای شخصیتهای پیشنهادی پست وزارت، شاخصهای مدیریتی و توانمندیهای اجرائی مد نظر قرار گرفته شود، «جهت گرایشهای سیاسی افراد» به عنوان اصلیترین بعد انتخاب لحاظ شده است، لذا این گمان در اقشار مختلف زنان بوجود خواهد آمد كه عامل اساسی برای رشد و موفقیت اجتماعی پای بندی به گرایشی خاص در بعد سیاسی خواهد بود.
به علاوه، تحریك عمومی زنان برای احراز پستهای مدیریتی در سطح بالا، در حالی كه ظرفیت جامعه نهایتا برای واگذاری این پستها به زنان جز تعداد معدودی نخواهد بود، حاصلی را جز ایجاد نیاز كاذب و ناتوانی دولت در ارضاء آن در پی نخواهد داشت.
۱/۱. تولید و ارضای نیاز
مسلما تولید نیاز در انسان، در حالی كه شرایط اجتماعی نتواند روش ارضاء آن را هم تولید كند، حاصلی جز حسد، رقابت و سایر ناهنجاریهای اخلاقی به همراه نمیآورد، البته این گونه صفات در جوامع مادی كار كردهای خاص خود را به همراه آورده و به نوعی موجب تحریك اقشار مختلف از جمله زنان در مصرف و نهایتا به گردش در آمدن چرخشهای اقتصادی خواهد شد، ولی در جوامعی چون افغانستان كه وابستگیهای قومی حتی در ساختارهای سیاسی نفوذ دارد، این گونه صفات در بلند مدت موجب بحران هویت در طبقات مختلف از جمله زنان خواهد شد، لذا بجای حركات تهییجی و تبلیغی، میتوان نیاز فوق را برای عده خاصی از زنان كه شرایط احراز مناصب سطح بالا را در كشور دارند، ایجاد كرد كه آن هم میبایستبا برنامههای آموزشی و اخلاقی همراه باشد.
۲/۱. حاصل تبلیغی
به فرض آن كه با استفاده از نگرش تبلیغی بتوان وفاق عمومی را در جهت متقاعد نمودن كل جامعه به ضرورت حضور وزیران زن در كابینه ایجاد نمود، ولی به دلیل عدم وجود شاخصهای عینی در انتخاب مدیران اجرایی و نگرش مبنایی، راه حل عمدهای كه منشاء تغییر در الگوی توسعه برای زنان و تغییر در نگرش و رفتار اجتماعی و فرهنگی نسبتبه توانمندی آنان باشد، صورت نخواهد گرفت و محصول آن نهایتا تایید قیمومیت غرب در تصمیمات اساسی اخیر افغانستان به وسیله جنجالهای تبلیغاتی و تحتشعار آزادی زنان میباشد.
۲. رویكردهای تخصص گرایانه
امروز حضور سیاسی زنان در مصدر مدیریتهای كلان به عنوان یكی از شاخصهای اصلی در الگوی توسعه سازمان ملل مطرح شده است، اگر الگوی توسعه یك نظام را وضعیت فرضی از همان نظام همراه با عوامل و پیش فرضهای معین و برخاسته از اهداف تبیین شده در الگوی نظام مطلوب در جوامع بدانیم، سیر بطرف بهینه سازی نیازمند لوازم خاصی، از جمله تغییرات محیطی میباشد، لذا قاعدتا الگوی توسعه زنان نه تنها تحت تاثیر عوامل بیرونی (مانند شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) و عوامل درونی (مانند شرایط فیزیكی، تمایلات، بینشها و رفتارها) قرار میگیرد، بلكه نسبتبین این عوامل و تغییرات ساختاری و نظام ارزشی حاكم بر جوامع نیز از اهمیت اساسی برخودار است. ایجاد نسبت، تعیین كننده میزان كار آمدی و هدایت فرایند پیشرفت در قالب الگوی توسعه تمركز مییابد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
اسرائیل ایران رئیس جمهور مازندران توماج صالحی رئیسی دولت سیزدهم دولت مجلس شورای اسلامی مجلس تعطیلی شنبه ها شورای نگهبان
سیل مشهد سیل مشهد هواشناسی تهران خراسان رضوی بارش باران پلیس آموزش و پرورش قوه قضاییه قتل سازمان هواشناسی
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا چین بازار خودرو قیمت دلار مالیات مسکن ایران خودرو دلار بانک مرکزی تعطیلی شنبه
لیلا حاتمی زری خوشکام علی حاتمی نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران کتاب تلویزیون زنان سریال فردوسی ازدواج
رژیم صهیونیستی غزه روسیه آمریکا فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ترکیه یمن حزب الله لبنان لبنان
فوتبال استقلال تراکتور پرسپولیس جام حذفی مس رفسنجان لیگ برتر سپاهان بازی باشگاه استقلال لیگ برتر انگلیس جواد نکونام
هوش مصنوعی جنگ گوگل آیفون اپل اینترنت سونی ایلان ماسک سرعت اینترنت عیسی زارع پور ایرانسل
خواب بارداری کاهش وزن چای دیابت چاقی سرماخوردگی