شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

پانصد میلیونی های موفق , صد میلیونی های خوش شانس


پانصد میلیونی های موفق , صد میلیونی های خوش شانس

در سال های اخیر فیلم های ایرج قادری نمی فروختند این , جذابیت او را برای تهیه كنندگان كم كرده بود اما در فیلم «آكواریوم » بازگشت قادری به مایه های همیشگی اش نتیجه مناسبی برایش حاصل آورده و فیلم او را بدل به یكی از پرفروش ترین فیلم های سال كرده است

● آكواریوم؛ كلینیك‌ ترك‌ اعتیاد

▪ كارگردان‌: ایرج‌ قادری‌

▪ بازیگران‌: امین‌ حیایی‌، ایرج‌ قادری‌، شیلا خداداد، مهناز افشار و...

▪ میزان‌ فروش‌ تقریبی‌: چهار صد میلیون‌ تومان‌

در سال‌های‌ اخیر فیلم‌های‌ ایرج‌ قادری‌ نمی‌فروختند. این‌، جذابیت‌ او را برای‌ تهیه‌ كنندگان‌ كم‌ كرده‌ بود. اما در فیلم‌ «آكواریوم‌» بازگشت‌ قادری‌ به‌ مایه‌های‌ همیشگی‌اش‌ نتیجه‌ مناسبی‌ برایش‌ حاصل‌ آورده‌ و فیلم‌ او را بدل‌ به‌ یكی‌ از پرفروش‌ترین‌ فیلم‌های‌ سال‌ كرده‌ است‌. یك‌ ملودرام‌ خانوادگی‌ با مایه‌یی‌ از اكشن‌، ضمن‌ استفاده‌ از لوكیشن‌های‌ جذاب‌ خارج‌ از كشور بازیگران‌ مطرح‌ و پرطرفدار، به‌ علاوه‌ جذابیت‌ حضور خود «ایرج‌ قادری‌» روی‌ پرده‌ پس‌ از بیست‌ و اندی‌ سال‌، فیلمی‌ خوش‌ آب‌ و رنگ‌ و كنجكاوی‌ برانگیز را باعث‌ شده‌ و پس‌ از سال‌ها فروش‌ خوب‌ فیلمی‌ از ایرج‌ قادری‌ را به‌ ارمغان‌ آورده‌ است‌.

فیلم‌، البته‌ هیچ‌ چیز جدیدی‌ ندارد. همان‌ فیلم‌های‌ قبلی‌ است‌. مثل‌ تاراج‌ یا هر فیلم‌ موفق‌ دیگر این‌ كارگردان‌ بازیگر كه‌ فقط‌ فضاهایش‌ به‌ روز شده‌ و حتی‌ در نحوه‌ ترك‌ اعتیاد شخصیت‌ اصلی‌ فیلم‌ هم‌ به‌ نسبت‌ سی‌ سال‌ پیش‌ هیچ‌ تفاوتی‌ حاصل‌ نیامده‌ است‌. قادری‌ كه‌ متخصص ترك‌ اعتیاد شخصیت‌هایش‌ در «جیك‌» ثانیه‌ است‌ از «پشت‌ و خنجر» به‌ این‌ سو، یك‌ معتاد درب‌ و داغان‌ را به‌ زیرزمین‌ می‌فرستد و بیست‌ و چهار ساعت‌ بعد یك‌ قهرمان‌ تحویل‌ اجتماع‌ می‌دهد. در این‌ میان‌ اصلا معلوم‌ نیست‌ مسئولان‌ پزشكی‌ و انتظامی‌ چرا از این‌ استاد برای‌ ریشه‌كن‌ كردن‌ اعتیاد استفاده‌ نمی‌كنند؟! به‌ هر حال‌ فروش‌ بالای‌ آكواریوم‌ نشان‌ می‌دهد كه‌ هنوز كه‌ هنوز است‌ می‌توان‌ مخاطب‌ حیران‌ را در سالن‌ها گول‌ زد و به‌ رویای‌ پوچ‌ یك‌ عشق‌ ناكام‌ دلخوششان‌ كرد. این‌ فرمول‌، سال‌ها است‌ كه‌ جواب‌ داده‌ و احتمالا جواب‌ هم‌ خواهد داد. ما كه‌ بخیل‌ نیستیم‌.

● عروس‌ فراری؛ همسفر قلابی‌

▪ كارگردان‌: بهرام‌ كاظمی‌

▪ بازیگران‌: امین‌ حیایی‌، الناز شاكردوست‌، مهدی‌ امینی‌خواه‌ و...

▪ میزان‌ فروش‌ تقریبی‌: دویست‌ و چهل‌ میلیون‌ تومان‌

بازسازی‌ امروزی‌ فیلم‌ «همسفر» ساخته‌ «مسعود اسداللهی‌» كه‌ در آن‌ «گوگوش‌» و «بهروز وثوقی‌» بازی‌ كرده‌ بودند، فیلمی‌ كم‌مایه‌ است‌ كه‌ مقایسه‌ آن‌ با فیلم‌ اصلی‌، كه‌ آن‌ هم‌ اثری‌ میان‌مایه‌ بود، چیزی‌ ناامیدكننده‌ را پیش‌ چشم‌ قرار می‌دهد.

اینكه‌ سینمای‌ ایران‌ در بازسازی‌ فیلمی‌ متعلق‌ به‌ سی‌سال‌ پیش‌، از آن‌ هم‌ ضعیف‌تر عمل‌ می‌كند، اتفاقی‌ طعنه‌آمیز است‌.

«عروس‌ فراری‌» هیچ‌ ندارد و حتی‌ به‌ خط‌ قصه‌ اصلی‌ «همسفر» هم‌ به‌ دلیل‌ ملاحظات‌ سینمای‌ پس‌ از انقلاب‌، بطور تمام‌ و كمال‌ نمی‌تواند پرداخته‌ شود و به‌ این‌ دلیل‌، حتی‌ جذابیت‌های‌ آن‌ فیلم‌ میان‌مایه‌ را هم‌ در این‌ فیلم‌ نشانی‌ نیست‌. فیلم‌ می‌كوشد بازسازی‌ نعل‌ به‌ نعل‌ «همسفر» با موضوع‌ فرار یك‌ عروس‌ جوان‌ برای‌ انتقام‌ گرفتن‌ از نامزد خائنش‌ باشد!

● حكم؛ رستاخیز استاد

▪ كارگردان‌: مسعود كیمیایی‌

▪ بازیگران‌: عزت‌الله‌ انتظامی‌، خسرو شكیبایی‌، لیلا حاتمی‌، بهرام‌ رادان‌، پولاد كیمیایی‌، مریلا زارعی‌ و...

▪ میزان‌ فروش‌ تقریبی‌: دویست‌ و چهل‌ و پنج‌ میلیون‌ تومان‌

فیلم‌، از همان‌ ابتدا، حتی‌ قبل‌ از ساخته‌ شدن‌ پرسروصدا بود، مثل‌ هر فیلم‌ دیگر مسعود كیمیایی‌، كه‌ فیلم‌ ساختن‌ او، بی‌توجه‌ به‌ كیفیت‌ فیلم‌، خود یك‌ اتفاق‌ است‌. از سوی‌ دیگر، فیلم‌ با انبوه‌ ستاره‌هایش‌ كه‌ پرستاره‌ترین‌ فیلم‌ سال‌ عنوان‌ برازنده‌ آن‌ است‌، امید فروش‌ به‌ شمار می‌رفت‌، كه‌ اگرچه‌ به‌ انتظاراتی‌ كه‌ در مورد فروشش‌ ایجاد شده‌ بود، پاسخ‌ مثبت‌ نداد، اما به‌ هرحال‌ با توجه‌ به‌ لحن‌ تلخ‌ فیلم‌، خود این‌ فروش‌ هم‌ برای‌ فیلم‌ تلخ‌ و سیاهی‌ چون‌ «حكم‌» موهبتی‌ است‌.

اما گذشته‌ از فروش‌، آنچه‌ «حكم‌» را ارزش‌ فزونتر می‌بخشد، كیفیت‌ آن‌ است‌. برای‌ اولین‌ بار طی‌ سال‌های‌ اخیر از بی‌حوصلگی‌ كیمیایی‌ در ساخت‌ فیلم‌ خبری‌ نیست‌ و این‌ كارگردان‌ كهنه‌كار، استادانه‌، قصه‌ نه‌ چندان‌ ملموس‌ و ایرانی‌ خود را به‌ شیوه‌یی‌ فاخر و باورپذیر روایت‌ كرده‌ و این‌ اتفاقی‌ نوظهور در فیلم‌های‌ متاخر «مسعود كیمیایی‌» است‌. او این‌ بار كوشیده‌ تا از قصه‌ فیلمش‌ به‌ نفع‌ عوامل‌ و عناصر حاشیه‌یی‌ و شعاری‌ بگذرد و نتیجه‌ هم‌ یكی‌ از تمیزترین‌ و درست‌ترین‌ كارهای‌ مسعود كیمیایی‌ در سال‌های‌ پس‌ از انقلاب‌ است‌ كه‌ نه‌ تنها در میان‌ آثار خود كارگردان‌ بلكه‌ میان‌ كلیت‌ سینمای‌ ایران‌ نیز، حداقل‌ از حیث‌ كارگردانی‌ یك‌ سروگردن‌ بالاتر می‌ایستد. از این‌ حیث‌، فروش‌ این‌ فیلم‌ نیز، اتفاقی‌ دلپذیر در سینمای‌ ایران‌ به‌ شمار می‌آید.

● بید مجنون؛ كمدی‌ ایتالیایی‌ یا عرفان‌ ایرانی‌

▪ كارگردان‌: مجید مجیدی‌

▪ بازیگران‌: پرویز پرستویی‌، رویا تیموریان‌ و...

▪ میزان‌ فروش‌ تقریبی‌: سیصد و چهل‌ میلیون‌ تومان‌

«مجید مجیدی‌» راه‌ موفق‌ بودن‌ و پرفروش‌ بودن‌ و در بورس‌ ماندن‌ را خوب‌ یاد گرفته‌. قصه‌های‌ ملودرام‌ فیلم‌های‌ این‌ كارگردان‌ با رونمایی‌ از عرفان‌ و شریعت‌ یا مسائل‌ به‌ اصطلاح‌ معناگرایانه‌، بیش‌ از حد سزاوارشان‌ جدی‌ گرفته‌ می‌شوند. «بید مجنون‌» هم‌ از این‌ گونه‌ است‌. یك‌ بیمار نابینا پس‌ از حدود چهل‌ سال‌ بینایی‌اش‌ را به‌ دست‌ می‌آورد و پس‌ از آن‌، نگاهش‌ به‌ زنان‌ زیبای‌ شهر می‌افتد و همسرش‌ را رها می‌كند و...

قصه‌ فیلم‌، قصه‌یی‌ دو گانه‌ است‌، كه‌ هم‌ راه‌ به‌ نگاه‌ مثلا معناگرای‌ مجیدی‌ می‌دهد و هم‌ می‌تواند دستمایه‌ مثلا كمدی‌های‌ كلامی‌ جنسی‌ ایتالیایی‌ و از جنس‌ «لاندابوزانكا»یی‌ باشد. مبارك‌ است‌! و البته‌ عین‌ هنرمندی‌ است‌ كه‌ فیلمی‌ نه‌ چندان‌ جذاب‌ در مورد یك‌ نابینای‌ میانسال‌ را تبدیل‌ به‌ ششمین‌ فیلم‌ پرفروش‌ سال‌ كنی‌، كه‌ مجید مجیدی‌ این‌ هنرمندی‌ را دارد!

● یك‌ بوس‌ كوچولو؛ فرشته‌ دوست‌ داشتنی‌ مرگ‌

▪ كارگردان‌: بهمن‌ فرمان‌آرا

▪ بازیگران‌: جمشید مشایخی‌، رضاكیانیان‌، فخری‌ خوروش‌، فاطمه‌ معتمدآریا، هدیه‌ تهرانی‌ و جمشید هاشم‌پور

▪ فروش‌ تقریبی‌: صدوپنجاه‌ میلیون‌ تومان‌

سومین‌ فیلم‌ پشت‌ سرهم‌ بهمن‌ فرمان‌آرا در مورد «مرگ‌»، كمتر از سه‌ فیلم‌ قبلی‌اش‌ نظرات‌ موافق‌ را جلب‌ كرد. حقیقت‌ این‌ است‌ كه‌ این‌ فیلم‌، بر خلاف‌ دو فیلم‌ قبلی‌ این‌ كارگردان‌ «بوی‌ كافور عطر یاس‌» و «خانه‌یی‌ روی‌ آب‌» از ظرافتی‌ بی‌بهره‌ بود و داستان‌ تك‌ خطی‌اش‌ را (اصلاً مگر داستانی‌ هم‌ داشت؟) در یك‌ روند بی‌ظرافت‌ و شعاری‌ و زمخت‌ تعریف‌ می‌كرد. فیلمی‌ شعاری‌ كه‌ گویا قرار بود تمام‌ مسائل‌ و مشكلات‌ فرهنگ‌ و هنر این‌ دیار را حل‌ كند و در این‌ راه‌ حتی‌ از زخم‌ زدن‌ به‌ این‌ و آن‌ هم‌ ابایی‌ نداشت‌. این‌ نكته‌ كه‌ در فیلم‌ ، بدترین‌ سیمای‌ ممكن‌ از چهره‌یی‌ چون‌ «ابراهیم‌ گلستان‌»، با آن‌ اسم‌ كنایی‌ «سعدی‌» در فیلم‌، مثلاص ترسیم‌ می‌شود، نمونه‌یی‌ از چگونگی‌ پرداخت‌ به‌ مساله‌ فرهنگ‌ را در این‌ فیلم‌ روشن‌ می‌كند و البته‌ دغدغه‌ «مرگ‌» كه‌ در آثار كارگردان‌ در این‌ چهار پنج‌ سال‌ نمود فراوانی‌ داشته‌، در قالب‌ حضور «ملك‌ الموت‌» در قالب‌ «هدیه‌ تهرانی‌» رویكرد كم‌ ظرافت‌ دیگری‌ را در فیلم‌ به‌ وجود می‌آورد.

به‌ هرحال‌ «یك‌ بوس‌ كوچولو» به‌ عنوان‌ ضعیف‌ترین‌ فیلم‌ «بهمن‌ فرمان‌آرا» پس‌ از فیلم‌ ضعیف‌ «خانه‌ قمرخانم‌» كه‌ خود كارگردان‌ همیشه‌ به‌ نحوی‌ می‌خواهد آن‌ را انكار كندبه‌ شمار می‌ رود، فروش‌ نسبتاص بالایش‌ به‌ نسبت‌ كیفیت‌ فیلم‌ را، مدیون‌ همین‌ «ملك‌ الموت‌» است‌ كه‌ در سال‌های‌ اخیر در هر فیلمی‌ كه‌ بازی‌ كرده‌ فروشی‌ نسبی‌ را برای‌ آن‌ به‌ ارمغان‌ آورده‌ است‌ وگرنه‌ در صورت‌ نبود «هدیه‌ تهرانی‌» در این‌ فیلم‌، معلوم‌ نیست‌ چه‌ بلایی‌ از نظر اقتصادی‌ قرار بود برسر فیلم‌ «یك‌ بوس‌ كوچولو» نازل‌ شود.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 4 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.


همچنین مشاهده کنید