پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
این گروه خشن
● بررسی بازی F.E.A.R
شخصاً بازیهایی كه تحت عنوان <تیراندازیهای مدرن> نام برده میشوند و در سالهای اخیر بسیار طرفدار پیدا كردهاند را نمیپسندم. اما اعتراف میكنم در كنار تمام ایرادهای بازی، در صورتیكه به مسائل تكنیكی آن با دقت بیشتری نگاه كنیم، F.E.A.R را بازی مهمی خواهیم دید. گاهی، در بین بازیهای كلیشهای و تكراری كه همهروزه آنها را در بازار میبینیم، بازیهایی ظهور میكنند كه در بعضی از جوانب نوآوریهایی را به صنعت بازیهای كامپیوتری هدیه میكنند. F.E.A.R یكی از این بازیهاست كه گرچه یك شاهكار نیست، با گرافیك خیرهكنندهاش توانسته است حرف تازهای در جلوههای بصریِ بازیها بزند.
در واقع تلاشی كه تیم سازنده بازی جهت پیشرفتهای گرافیكی این بازی كردهاند، نتیجهدادهاست. به طوریكه این بازی هم از استقبال خوب بازیدوستان برخوردار شده و هم توانسته است در بسیاری از سایتها و مجلات مربوط به بازی نمرههای خوبی را از آن خود كند. به عقیده عده زیادی از منتقدان <بهترین بازیِ اكشن تیراندازی اول شخص> در نمایشگاه E۳ امسال همین بازی بودهاست. سایتهای معتبر GameSpot ،GameSpy و GameZone این بازی را جزء بازیهای منتخب تحریریه خود انتخاب كردهاند و به آن نمرههای بالایی دادهاند. در این مقاله سعی داریم با تكیه بر جنبههای تكنیكی ساختار بازی به بررسی آن بپردازیم.
● تولد یك پدیده
هنگامی كه طرفداران بازیهای كامپیوتری، در نمایشگاه E۳ امسال دموهای بازی F.E.A.R را بر مانیتورهای عظیمِ بالای غرفه Sierra دیدند، همگی معتقد بودند كه یك Doom جدید متولد شدهاست. بازیای با همان حال و هوا و سبك كه نوید یك بازی خوب را برایشان میداد. اما هنگامی كه آنها بازیِ پخش شده را تهیه كردند وآن را انجام دادند، متوجه شدند كه پیشرفتهای زیادی را در این بازی نسبت به Doom تجربه كردهاند. پیشرفتهای تكنیكیای كه در قالب گرافیك و فضای بازی به وجود آمدهبود و با آنچه كه در آن بازی دیده بودند، قابل قیاس نبود.
اینبار شركت Vivendi Universal كه خود شاخهای از شركت بزرگ Sierra است با كمك شركت مبتكر Monolith بازیای ساخته كه ردپای زیادی از بازیهای قبلی این شركت در آن مشهود است. در واقع این بازی تركیبی است از بازیای نظیر Doom و بازیهای دیگر این شركت مانند: Counter-Strike ،Half Life ،SWAT و Far Cry .
نام ایهامگونه F.E.A.R نیز كه هم معنای <ترس> میدهد و هم مخفف عبارت First Encounter Assault and Recon است در واقع مفهوم این آمیزش را بیان میكند. به طوریكه هم قرار است وحشت بازی Doom را در این بازی تجربه كنید و هم شاهد ماموریتهایSWAT گونه باشید.
این بار شركت طراح، یعنی Monolith كه در كارنامه خود سابقه طراحی بازیهای موفقی مانند سری بازیهایNo One Lives Forever و Tron۲ را نیز دارد، گویی خواسته است تعریف جدیدی از بازیهای تیراندازی اولشخص ارائه دهد كه تنها با انجام دادن خود بازیمیتوان به آن پی برد.
اتمسفر و فضای این بازی بسیار بینظیر پرداخته شده و تا بهحال كمتر بازیای موفق شدهاست فضای الكتریستهمانندی كه در این بازی به كار گرفتهشده را در خود داشتهباشد. در این میان تكنیكهایی مانند انجامدادن بازی در توهمات قهرمان داستان (نظیر آنچه در بازی Max Payne دیده بودید)، پریدن دشمنان از گوشههای تاریك برروی شما (نظیر بازی Doom)، بهرهگیری از نورپردازی كمنقص و ایجاد فضای صوتی مناسب كه برای ترساندن شما تعبیه شدهاست نیز به نوبه خود جذاب و دیدنی از آب درآمدهاست.
با انجام دادن این بازی، هر چند ممكن است مانند من آن را دوست نداشته باشید، مطمئناً اعتراف خواهید كرد كه در لحظات بازی حسی داشتهاید كه در بازیهای گذشته آن را تجربه نكردهبوید. در واقع تولد این پدیده نو، میتواند نقش موثری روی بازیهای آینده ترسناك داشته باشد.
● داستان
شما در قالب یكی از اعضای گروه F.E.A.R وظیفه دارید در یك مبارزه نفسگیر با ارواح و موجودات شیطانی مقابله كنید. در ابتدای بازی هنگامی كه برای سركشی از واحد سربازهای گروه خود به پایگاهتان نزدیكمیشوید تا وضعیت آنها را گزارش دهید، متوجه نكات غیرعادیای میشوید. ماموریت شما كه در ابتدا ساده بهنظر میرسید، هرچه كه جلوتر میرود، برای شما به یك جهنم تبدیل میشود. زیرا از كارهای روزمره پلیسی به مبارزه با ارواح و شیاطین تبدیل میشود.
در طول بازی متوجه میشوید كه گروهی شبهنظامی پایگاه فضایی-هوایی چندین میلیارد دلاری شما را تسخیر كردهاند. ارتش این پایگاه را تاسیس كرده است و وظیفه دارد در شرایط غیرطبیعی به وجود آمده با دشمنانِ غیرمعمول مقابله كند. در ابتدای بازی از طریق قطعه فیلمی متوجه خواهید شد كه یكی از فرماندهان ارتش به نامPaxton Fettel دیوانه شده، گروهی از سربازان را گرد خود جمع نمودهاست و علیه سیستم موجود طغیان كرده است. (با این یك خط داستان یاد سرهنگ كورتزِ فیلم <اینك آخر زمان> نمیافتید؟!)
در ابتدا هدف این گروه خشن از حمله به نیروهای دولتی و حتی مردم عادی مشخص نیست. ولی در طول بازی این هدف مشخص میشود. آنها برای رسیدن به این هدف به طور وحشیانه به كشتار و تخریب میپردازند. وظیفه شما هم این است كه با همكاری دیگر اعضای تیمِ F.E.A.R و نیروهای كمكی، ابتدا متوجه شوید قصد این گروه خشن چیست و سپس آن را نابود كنید.
●● مشخصات بازی
● تاریخ پخش: هفدم اكتبر ۲۰۰۵ (۲۶ آبان ۱۳۸۴)
● شركت تولید كننده: Monolith
● شركت پخش كننده: VU Games
● تعداد سیدی: چهار عدد
● طراحی شده برای: PC
● نوع بازی: اكشن، تیراندازی، اولشخص، مدرن
● مخاطبان بازی بر اساس درجه بندی: M :ESRB، هفده سال به بالا
● قابلیت بازی چند نفره: دارد (تا شانزده نفر به صورت شبكه)
● قیمت اولیه بازی: پنجاه دلار
● كارت گرافیكی پیشنهاد شده برای بازی: GeForce ۶۶۰۰ و Radeon ۹۸۰۰ Pro
● حداقل تجهیزات لازم برای اجرای بازی:
Pentium R ۴-۱.۷ GHz or equivalent Ram:۵۱۲ MB Video memory: ۶۴ MB GeForce ۴ Ti or Radeon ۹۰۰۰ Hard Drive Spacce : ۵۰۰۰ MB Direct X ۹.۰ com patible ۳D video card and sound card
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست