شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
رفاه اقتصادی و معیشتی در عصر ظهور
از برنامهها و اقدامهای امام مهدی (ع)، پدید آوردن رفاه در كل جامعه بشری است. در آن دوران طبق ترسیم آیات و احادیث، جامعه بشری واحدی تشكیل میگردد كه مانند خانوادهای زندگی میكنند، و مساله ناهنجار جوامع پیشرفته و ابرقدرت، و جامعههای در حال رشد، و جامعههای عقبمانده و محروم از میان میرود (۱) و بشریتبه طور كلی به رفاه اقتصادی و بینیازی دست مییابد، و همین چگونگی زمینه اساسی رشد و تعالی معنوی و فكری انسان را میسازد.
طبق تحقیقات كارشناسان و متخصصان، (۲) بخش عظیم و مهمی از مسائل عقبماندگی و وابستگی و كمبود مواد غذایی و معیشتی (اگر نگوییم تمام آن) به دو عامل بستگی دارد، و این هر دو عامل با هم در ارتباطاند:
۱- نظام اقتصادی حاكم بر جهان.
۲- نظام سیاسی حاكم بر جامعه.
۱- «نظام اقتصادی حاكم بر جهان»، یعنی نظام و سیستمی كه قدرتهای اقتصادی جهان در كشورهای استعمارگر پدید آوردهاند، و هدف و آرمان آنها دستیابی به قدرت اقتصادی روزافزون و سلطه بر منابع ثروت جهان است. این قدرتهای سلطهگر، با برنامهریزیهای دقیق خود، مانع هرگونه استقلال، خودكفایی و رشد تولید و پیشرفت اقتصادی در كشورهای عقب نگهداشته شدهاند. این قدرتها از راههای گوناگون و شیوههای تبلیغی و برنامهریزیهای گسترده و عمیق، در سایه سلطه نظامی و سیاسی و فرهنگی، آزادی فكر و عمل را از آحاد مردم در جهان سوم میگیرند، و روشها و شیوههایی در همه مسائل زندگی از جمله در تولید و مصرف و تكنولوژی و فرهنگ و راههای معیشت، بر آنان تحمیل میكنند كه به سود سرمایهداران بزرگ و سلطه بیشتر جهان پیشرفته است. در سایه این سلب فكر و سلب شخصیت و سلب آزادی و آزادفكری، پدیده عقبماندگی ویی و خودیابی و اعتماد به نفس میمیرد، و وابستگی روز به روز در اعماق اجتماعات عقبمانده گسترش مییابد. از این رو، صاحبنظران مسائل اقتصادی - اجتماعی میگویند: كمك به كشورهای عقبمانده (۳) تنها در این است كه آنها را به خودشان واگذارند. (۴)
۲- «نظام سیاسی حاكم بر كشورها» نیز نوعا عامل و دستنشانده قدرتهای جهانی هستند، و همواره به زیان ملتهای خود گام برمیدارند، و برای سلب هرگونه فكر و اندیشه از مردم و نفی حس خودشناسی و خودیابی در مردم خویش میكوشند، و جریانهای فكری و فنی فرمایشی را در میان ملتخویش نشر میدهند، و با رسانهها و ابزارهای تبلیغاتی هرگونه استقلال فرهنگی و اقتصادی را از جامعه سلب میكنند، و تودهها را بردهوار به اسارت و پیروی كوركورانه این دو جریان مسلط و حاكم - یكی بیگانه و دیگری خودی - نخستین موضوعی كه صدمه میبیند و یا بكلی نفی میگردد، اصالت فكر و فرهنگ خودی و حس اعتماد به نفس و بازیابی و بازشناسایی نیروهای نهفته در درون خود و جامعه خودی است.
در رستاخیز ظهور امام منجی (ع)، این بندها و دامها از سر راه برداشته میشود، و عوامل سلطه بر فكر و فرهنگ و اقتصاد و سیاست جهان و كشورها نابود میگردد، و انسانها آزاد میشوند، و با هدایت آن امام به خود میآیند و دیگر بار خویشتن خویش را بازمییابند و بازمیشناسند و آزادانه فكر میكنند، و راههای تحمیلی و تبلیغی را از راه اصلی و درست جدا میسازند. و این است آزادی و آزادگی واقعی، آزادیی كه در سراسر دنیای كنونی تنها واژه آن وجود دارد و از محتوا و مفهوم آن خبری نیست.
در دنیایی كه تقسیمبندی جهانی با معیارهای ظالمانه صورت میگیرد، و امتهای ضعیف، به حال خود گذارده نمیشوند، و از راههای مریی و نامریی در شبكههای پیچیده نظامهای سلطه و سرمایهداری جهان گرفتار میآیند، سخن از آزادی واقعی و آزادفكری، بازی با كلمات است. و گفتگو بر سر استقلال اقتصادی و انتخاب شیوه و راه زندگی و معیشت و دستیابی به رفاه بیهوده است. زیرا در چنین شرایطی، بخشهای عظیمی از بشریت مواد لازم زندگی را در اختیار ندارند و دچار كمبود و فقرند، و بخشهای دیگر نیز طبق الگوها و معیارهایی كه سرمایهداران و تولیدكنندگان بزرگ بر جامعه تحمیل میكنند باید زندگی كنند، و از مواد و كالاها بهره گیرند، و خود قدرت اختیار و انتخاب ندارند.
از این رو در رستاخیز امام مهدی (ع)، انسان در آغوش آزادی به معنای واقعی كلمه میآرامد، و در پرتو این آزادی همه بندها و زنجیرهایی را كه بر پایش نهادهاند میگسلد، ورا به دو بخش پیشرفته و عقبمانده تقسیم كردهاند از میان میرود، و پدیده شوم فقر و نیاز نیز نفی میگردد، و رفاه اقتصادی در پرتو چنین معیارهایی به جامعه و افراد داده میشود. تردیدی نیست كه بدترین و ناهنجارترین اسارت برای بشریت، فقر و نیاز روزانه به غذا، لباس، مسكن، دارو و دیگر لوازم زندگی است. این اسارت برای انسان لحظهای آسایش و فراغتباقی نمیگذارد، و زمینههای رشد و تكامل معنوی و مادی او را نابود میسازد، و همواره انسان را در اندیشه سیر كردن شكم و پوشاندن بدن و دستیابی به سایبان و بهبودی از درد و بیماری و... فرو میبرد، و فرصتی باقی نمیگذارد تابه مفاهیم بالا و برتر زندگی بیندیشد، و پایگاه انسانی خود را درك كند، و از عروج و تكامل نوع انسان سخن بگوید.
در دوران رفاه اقتصادی و رفع همه نیازها، آدمی از این بردگی و اسارت هستیسوز رهایی مییابد، و از بند مشكلات آن آزاد میگردد، و به مسائل متعالی و برتر و تكامل و رشد و صعود میاندیشد و در آن راستا گام برمیدارد.
احادیثبسیاری درباره رفاه اقتصادی دوران ظهور وجود دارد و شاید از جمله مسائلی باشد كه بیشترین تاكید بر آن شده است. و این اهمیت موضوع و نقش آن را در ساختن جامعه سالم قرآنی میرساند، و شاید پس از اصل عدالت دومین موضوعی باشد كه در آن دوران در جامعهها پدید میآید. و این هر دو با یكدیگر پیوندی ناگسستنی دارند، زیرا كه اجرای دقیق عدالتبرای از میان بردن روابط ظالمانه و غاصبانه آكل و ماكولی است تا اقویا حق ضعیفان را نخورند و آنان را محروم نسازند. بنابراین، رفاه اقتصادی برای همه، با اجرای اصل عدالت اجتماعی و برپایی قسط قرآنی امكانپذیر است، بلكه رفاه و بینیازی از میوههای درخت تناور عدل است، و امام با تحقق بخشیدن به اصول دادگری و عدالت اجتماعی، همگان را به زندگیی درست و سامانیافته میرساند.
امام صادق (ع):
...انالناس یستغنون اذا عدل بینهم... (۵)
- ... مردمان بینیاز میگردند آنگاه كه عدالت میانشان حاكم باشد...
نالله لم یترك شیئا من صنوفالاموال الا و قد قسمه، واعطی كل ذی حق حقه، الخاصهٔ والعامهٔ والفقراء والمساكین، و كل صنف من صنوفالناس... فقال: لو عدل فیالناس لاستتغنوا... (۶)
- خداوند همه ثروتها را (از همه منابع درآمد) میان مردم تقسیم كرده است، و به هر كس حقش را داده است: كارگزاران و توده مردم و بینوایان و تهیدستان و هر گروهی از گروههای مردم. سپس امام گفت: اگر عدالت اجتماعی برقرار شده بود همه مردم بینیاز شده بودند...
بنابراین در سایه عدالت است كه به رفاه اقتصادی و بینیازی مادی میتوان دستیافت.
همچنین از نظر تعالیم اسلامی، حاكمیت اگر درست و اسلامی باشد و برنامهها و مجریانی قرآنی و اسلامی به كار گمارده شوند، محرومیت و نیازمندی در جامعه باقی نمیماند، زیرا كه اصول عدل و حق اجرا میگردد، و در پرتو آن اجرای اصول، همه مردم به رفاه و بینیازی میرسند.
امام علی (ع):
اما والذی فلقالحبهٔ، و برا النسمهٔ، لو اقتبستمالعلم من معدنه، و ادخرتمالخیر من موضعه و اخذتمالطریق من وضحه، و سلكتم منالحق نهجه، لنهجتبكمالسبل، وبدت لكمالاعلام، و اضاء لكمالاسلام، و اكلتم رغدا، و ما عال فیكم عائل، و لا ظلم منكم مسلم و لامعاهد... (۷)
- سوگند به خدایی كه دانه را (در دل خاك) بشكافت، و آدمیان را آفرید، اگر علم را از معدن آن اقتباس كرده بودید، و خیر را از جایگاه آن خواستار شده بودید و از میان راه به رفتن پرداخته بودید، و راه حق را از طریق روشن آن پیموده بودید، راههای شما هموار میگشت، و نشانههای هدایتگر پدید میآمد، و فروغ اسلام شما را فرا میگرفت، و به فراوانی غذا میخوردید، و دیگر هیچ عائلهمندی بیهزینه نمیماند، و بر هیچ مسلمان و غیر مسلمانی ستم نمیرفت.
در پرتو حاكمیت قرآنی و محمدی (ص) و علوی (ع) امام مهدی (ع)، و با اجرای اصل عدالت اجتماعی كه سیره انكارناپذیر آن امامسامان مییابد، و نیازها برآورده میگردد، و رفاه اقتصادی و آسایش معیشتی بر تمام بخشها و زوایای زنگی خانواده بشری پرتو میافكند.
با اینكه موضوع رفاه اقتصادی از شاخ و برگهای عدالت اجتماعی است، در احادیث جداگانه مطرح گردیده است. و این اهمیت موضوع را آشكار میسازد.
پیامبر اكرم (ص):
یكون فی امتیالمهدی... یتعنم امتی فی زمانه نعیما لم یتنعموا مثله قط، البر والفاجر، یرسلالسماء علیهم مدرارا، ولا تدخرالارض شیئا من نباتها. (۸)
- در امت من مهدی قیام كند... و در زمان او مردم به نعمتهایی دست مییابند كه در هیچ زمانی دست نیافته باشند. (همه) نیكوكار و بدكار. آسمان بر آنان ببارد و زمین چیزی از روییدنیهای خود را پنهان ندارد.
پیامبر اكرم (ص):
یكون فی امتیالمهدی ... والمال یومئذ كدوس، یقومالرجل فیقول: یا مهدی اعطنی، فیقول: خذ (۹)
- در زمان مهدی (ع)... مال همی خرمن شود. هر كس نزد مهدی آید و گوید: «به من مالی ده! مهدی بیدرنگ بگوید: «بگیر.»
امام علی (ع):
... و اعملوا انكم ان اتبعتم طالعالمشرق سلك بكم منهاجالرسول ... و كفیتم مؤونهٔالطلب والتعسف، و نبذتمالثقل الفادح عنالاعناق... (۱۰)
- بدانید اگر شما از قیامگر مشرق (امام مهدی «ع») پیروی كنید، شما را به آیین پیامبر درآورد... تا از رنج طلب و ظلم (در راه دستیابی به امور زندگی) آسوده شوید، و بار سنگین (زندگی) را از شانههایتان بر زمین نهید...
رفاه تا این پایه و تامین سطح زندگی تا این سطح، آرمانی است الهی كه به دست مبشر راستین عدالت و انصاف و سعادت و آسایش، امام مهدی (ع) تحقق مییابد.
امام علی (ع):
ثم یقبل الیالكوفهٔ فیكون منزله بها، فلا یترك عبدا مسلما الا اشتراه و اعتقه، ولا غارما الا قضی دینه، و لا مظلمهٔ لاحد منالناس الا ردها، ولا یقتل منهم عبد الا ادی ثمنه، دیهٔ مسلمهٔ الی اهلها، و لا یقتل قتیل الا قضی عنه دینه والحق عیاله فیالعطاء، حتی یملاالارض قسطا و عدلا... (۱۱)
- ... سپس (امام مهدی «ع») به كوفه، درآید، و در آنجا مسكن گزیند، و هر برده مسلمانی را (در صورتی كه باقیمانده باشد) بخرد و آزاد كند و دین بدهكاران را بپردازد، و مظلمهها و حقهایی كه بر گردن كسان است (به صاحبان حق) بازگرداند، كسی كشته نشود مگر این كه بهای آن را (كه دیه است) به صاحبانش تسلیم كند، و آن كس كه كشته شد بدهیش را بپردازد، و (زندگی) خانواده او را تامین كند، تا سراسر زمین را از عدل و داد بیآكند...
تامین زندگی و رفاه تا این پایه است كه اگر از مسلمانان كسی هنوز در بردگی مانده بود به دست امام خریده میشود و آزاد میگردد. اگر كسی بدهكاری داشتبدهی او پرداخت میشود. هر كس حقی و حقوقی از دیگران بری قصاص شد دیه او به صاحبش پرداخت میگردد. هر كس به دلیل جرمی به اعدام محكوم شد بدهكاریهای او پرداخت میشود، و پس از اعدام وی زندگی خانوادهاش همسان و همسطح دیگر مردم تامین میگردد. و اینها همه برای اجرای عدالت دقیق در سراسر آبادیهای زمین است. یعنی عدالت در آن دوران چنین مفهومی عمیق و گسترده و انسانی دارد، كه هر مشكل و ناهنجاری و گرفتاری را برطرف میسازد.
امام باقر (ع):
و یعطیالناس عطایا مرتین فیالسنهٔ و یرزقهم فیالشهر رزقین... حتی لاتری محتاجا الی الزكاهٔ و یجییء اصحابالزكاهٔ بزكاتهم الیالمحاویج من شیعته فلا یقبلونها، فیصرونها و یدورون فی دورهم، فیخرجون الیهم، فیقولون: لا حاجهٔ لنا فی دراهمكم ... فیعطی عطاء لم یعطه احد قبله. (۱۲)
- (امام مهدی «ع»)، در سال دو بار به مردم مال ببخشد و در ماه دو بار امور معیشتبدانان دهد... تا نیازمندی به زكات باقی نماند. و صاحبان زكات، زكاتشان را نزد محتاجان آورند، و ایشان نپذیرند. پس آنان زكات خویش در كیسههایی نهند و در اطراف خانهها بگردند (برای دستیابی به محتاجی)، و مردم بیرون آیند و گویند:
ما را نیازی به پول شما نیست... پس دستبه بخشایش گشاید، چنانكه تا آن روز كسی آنچنان بخشش اموال نكرده باشد.
امام صادق (ع):
ان قائمنا اذا قام اشرقتالارض بنور ربها... و یطلبالرجل منكم من یصله بماله و یاخذ منه زكاته، فلا یجد احدا یقبل منه ذلك و استغنیالناس بما رزقهمالله من فضله. (۱۳)
پاورقیها:
۱- طبق برآوردهای دقیق آماری و فنی، عامل اصلی عقبماندگی بخشهای عظیمی از جامعه بشری، كشورهای پیشرفته و ثروتمند است، زیرا كه اگر عقبماندگی، عقبماندگی فرهنگی است این كشورهای پیشرفتهاند كه مانع پیشرفت فكر و فن و فرهنگ در اجتماعات عقبماندهاند، زیرا كه رشد فرهنگ و تكنولوژی را در میان اجتماعات عقبافتاده مانع سلطه سیاسی و نظامی و اقتصادی خود میدانند. علت عقبافتادگی اقتصادی در كشورهای عقبمانده نیز كشورهای پیشرفته است، زیرا نیاز به واردات صنعتی كشورهای پیشرفته اگر از میان برود، تولیدات این كشورها بدون مشتری و بازار میماند. عقبافتادگی نظامی نیز وضعش روشن است و چون پدیده شوم عقبافتادگی در همه بخشها به هم مربوط است، بنابراین درمان درد بزرگ عقبماندگی و حذف عنوان جهانارد جز از میان برداشتن عامل اصلی آن یعنی متلاشی كردن مراكز قدرت و سلطه، این آرمان بزرگ و الهی در آن دورات سعادتآفرین تحقق مییابد، و مراكز سلطه و قدرت و زور و سرمایهداری در عالم متلاشی میگردد، و تودههای انسانی از یوغ فشار و سلطهجویی كامروایان تاریخ آسوده میگردند.
۲. به كتابهای دیكتاتوری كارتلها، ترجمه و اقتباس دكتر همایون الهی،۱۳۶۳ امیركبیر و «جهان مسلح، جهان گرسنه»، ویلبرانت، ترجمه همایونپور، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی چاپ اول ۱۳۶۵ و «چگونه نیمی دیگر میمیرند»، سوزان جرج، ترجمه مهدی قراچهداغی، پژمان،۱۳۶۳. و «امپریالیسم و عقبماندگی»، دكتر همایون الهی، شركت آموزش فرهنگی اندیشه،۱۳۶۷. و «اقتصاد سیاسی سرمایهداری» و... مراجعه شود.
۳. كمكهای جهانی و مؤسسات بینالمللی سازمانهای خواربار و دیگر سازمانهای جهانی تنها برای ایجاد وابستگی و بازار مصرف و سلطه اقتصادی بیشتر است. برای توضیح بیشتر به كتابهای: «چگونه نیمی دیگر میمیرند» و «امپریالیسم و عقبماندگی» و «سیطره جهانی» و بخصوص «دیكتاتوری كارتلها» و دیگر كتابها در این زمینه مراجعه شود.
۴. «...پاسخ این سؤال كه مسندنشینهای غرب چه اقدامی برای از میان بردن گرسنگی میتوانند انجام دهند؟ تنها یك چیز است و آن اینكه ... فقرا را به حال خودشان بگذارند...» «چگونه نیمی دیگر میمیرند»،۲۱۳. «وقتی امروزه از كمیابی سخن میگوییم باید آن را در متن سیاست مللی جستجو كنیم كه عرضه فعلی غذایی جهان را كنترل میكنند و شركتهای عظیمی كه بر تجارت غذا مسلط هستند... (و به این نتیجه میرسیم كه) تنها انسان خالق «كمیابی» است، مدرك سابق، ۱۷۵ -۱۷۶.
«مصرفكنندگان بازیچه غولهای كشاورزی تجارتی هستند»، مدرك سابق،۲۱۳.
«در حقیقت صاحبان این كارتلهای چند ملیتی هستند كه سرنوشت اقتصاد و در نتیجه سیاست كشورهای جهان را در دست دارند... تسلط كارتلها... بر جهان جز ازدیاد فقر علمی و اقتصادی برای ملتها و حتی مردم كشورهای صنعتی حاصلی به بار نمیآورد...»، «دیكتاتوری كارتلها»،۱۹ . ۶۸.
۵. «كافی»۳/۵۶۸.
۶. «كافی» ۱/۵۴۲.
۷. «كافی» ۸/۳۲; «مستدرك نهجالبلاغه»/ ۳۱; «الحیاهٔ» ۲/۴۹۳.
۸ . «بحار» ۵۱/۷۸.
۹. «بحار» ۵۱/۸۸.
۱۰. «بحار» ۵۱/۱۲۳.
۱۱.«تفسیر عیاشی» ۱/۶۶; «بحار» ۵۲/۲۲۴.
۱۲.«بحار»۵۲/۳۹۰; «غیبت نعمانی»/۲۳۷، با اندك اختلاف.
۱۳. «بحار» ۵۲/۳۳۷.
۱۴. مطالعه آمار و ارقام منتشره از طرف سازمانهای خواروبار و تولید و مصرف جهانی و آمارهای اقتصادی كشورها، این موضوع را ثابت میكند، كه تنها از اضافه غذایی كه در برخی كشورهای سرمایهداری در ظرفهای زباله میریزند یا مصرفی افزون از حد دارند و مواهب طبیعی را اسراف میكنند میتوان برخی كشورهای پر جمعیت جهان را به خوبی تغذیه كرد. در اینجا به چند نمونه آماری اشاره میشود:
«... تفاوت مصرف غذایی در جهان قابل توجه است. در تئوری میتوان مطرح كرد كه مصرف عظیم غیر ضروری كشورهای غنی ممكن استبه كشورهای فقیر انتقال یابد، اما حتی اگر چنین انتقالی امكانپذیر یا قابل قبول باشد فقط باعثبهبود سطح تغذیه كشورهای فقیر تا حد رضایتبخشاندگی»، ۲۵. بی. پی. كول. ترجمه ذوالفقارپور و محمود ریاضی امیركبیر ۱۳۶۵
«در جهان امروز تمام منابع عملی و مهارتهای فنی لازم را برای تغذیه كره زمین و حتی جمعیتی بیشتر را در اختیار دارد. اما مشكل گرسنگی و فقر از این ناشی میشود كه در هر جامعه ابتدا اغنیا تغذیه میكنند و مقدار نامتناسبی از غذای موجود را مصرف میكنند.»
«چگونه نیمی دیگر میمیرند»،۸ و ۱۰.
«در سالهای اخیر دنیا، سالانه حدود ۲۵۰ میلیون تن غله و دانههای غذایی تولید كرده و كشورهای توسعهیافته با داشتن فقط ربع جمعیت جهان، نیمی از این تولیدات را مصرف میكنند. حیوانات آنها یك چهارم تمامی غله دنیا را میخورند كه معادل استبا غذای مصرفی۳/۱ میلیارد مردم چین و هند.»
چگونه نیمی دیگر میمیرند»،۸ و ۱۰.
« در ... آمریكا سالانه به تنهایی برای سرسبز نگاهداشتن زمینهای گلف، چمنها و قبرستانها بیش از ۲ میلیون تن كود شیمیایی از بین میرود و این مقدار معادل استبا كمبود كود مصرفی در كشورهای عقب نگهداشته شده. اگر این مقدار كود در كشورهای جهان سوم مصرف میشد میتوانست اضافه تولیدی برابر ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن غله داشته باشند.»
«دیكتاتوری كارتلها»، ۲۲۴.
نمونه دیگر: مصرفهای اضافی و اسرافی هزینههای سرسامآور نظامی است: «اكنون همه كارشناسان سرشناس، و حتی كارشناسان محافظهكار، به این نتیجه رسیدهاند كه تنها راه چیرگی بر بحران مالی جهان، جابهجا كردن اعتباراتی است كه به هزینههای نظامی اختصاص یافته است... بر باد دادن بیحساب اعتبارات دولتی در راه سیاستهای تسلیحاتی از عوامل مهم برانگیزنده مشكلات كنونی اقتصاد جهان است این حرف را حتی میتوان به شكل صریحتری بیان كرد: مسابقه تسلیحاتی راه را بر بهبود و رشد اقتصادی جهان میبندد.»
«... با هزینه تولید یك هواپیمای جنگی میتوان حدود ۰۰۰/۴۰ داروخانه روستایی برپا كرد... هزینه تولید زیردریایی هستهای مساوی استبا مجموعه بودجههای آموزشی۲۳ كشور رو به رشد با ۱۶۰ میلیون كودك كه در سنین مدرسه رفتن هستند.»
«جهان مسلح، جهان گرسنه»،۵۶ و ۹۲.
موضوع مهم دیگری كه در این ارتباط قابل دقت است گرسنگیها و كمبودها و قحطیهای مصنوعی است كه توسط سرمایهداران و كارتلها و تراستها پدید میآید. این نیز نقش مهمی در كمبودها دارد زیرا كه «در زمینه بحران گرسنگی جهانی «شركتهای كشاورزی تجارتی» نقش مهمی ایفا میكنند این شركتها از زمین و نیروی كار كشور میزبان برای تولید غذا... جهت صدور به كشورهای توسعهیافتهای كه بیشترین بها را برای محصول میپردازند، استفاده میكنند و بدینگونه در قحطی عمدی آن كشورها بنحو مؤثری مشاركت دارند.»
«چگونه نیمی دیگر میمیرند»۷ ۲۰۵.
۱۵. عدالت اجتماعی ص۲۳ -۵۷.
۱۶. «بحار» ۵۲/۳۹۰.
۱۷. و لو ان اهلالقری امنوا واتقوا لفتحنا علیهم بركات منالسماء والارض»: اگر مردم آبادیها ایمان آورده و تقوا پیشه ساخته بودند،ویشان میگشودیم...» اعراف۷/۹۶.
۱۸. «بحار» ۵۱/۸۳.
۱۹. سوره نوح (۷۱): ۱۰ - ۱۲.
۲۰. «بحار» ۱۰/۱۰۴.
۲۱. «كمالالدین» ۱/۲۳۱.
۲۲. «موسوعهٔالامامالمهدی»، (الكتاب الثالث)، ۷۸۰، به نقل از اعلامالوری/۴۱۳.
۲۳. «نهجالبلاغه»/ ۴۲۵.
۲۴. «كمالالدین» ۱/۳۳۱.
۲۵. به كتاب دیكتاتوری كارتلها×» و «امپریالیسم و عقبماندگی» و «چگونه نیمی از دیگر میمیرند» و «جهان مسلح، جهان گرسنه» و... رجوع شود تا معلوم گردد كه چگونه سرمایهها و كالاها و همه منافع و منابع انسانهای مظلوم در سراسر جهان به جیب عدهای بسیار اندك (در مقایسه با افراد جامعه بشری) روانه میگردد.
تنها در اینجا به یك اعتراف اشاره میشود: « از نتایجبارز پیشرفت علم و توسعه اقتصادی در جهان كنونی، حاكمیتیك گروه كوچك بر زندگی مادی جهان از یك سو و از سوی دیگر فقر، گرسنگی و عقبافتادگی بیش از سه چهارم از انسانهای روی زمین است... یكی از علل توسعه این بیعدالتیهای اجتماعی را میتوان در وجود كارتلهای چند ملیتی جستجو كرد.» «دیكتاتوری كارتلها»،۱۹.
۲۶. «خورشید مغرب»/ ۳۱، به نقل از «المهدی الموعودالمنتظر» ۱/۲۷۹.
۲۷. «بحار» ۵۲/۳۰۹; «در فجر ساحل»/۳۹.
۲۸. «غیبت نعمانی»/۲۳۷.
۲۹.«خورشید مغرب»/۳۳.
۳۰. «الحیاهٔ» ۴/۱۸۶.
۳۱. «وسائل»۶/۳۸۲.
۳۲. مالكیت امام به عنوان منصب استیعنی مالكیت دولت اسلامی، از این رو مالكیت در اسلام از اشكال مالكیت عمومی و اجتماعی شمرده میشود، زیرا كه امام و دولت اسلامی، اموال را در راه سالمسازی اقتصاد جامعه و ایجاد تعادل و توازن اقتصادی و رفع نیازهای عمومی، صرف میكند. برای توضیح بیشتر به «الحیاهٔ» ج۶ ص ۲۲ و ج ۲ ص ۴۸۴ -۴۹. مراجعه شود و همچنین «اقتصادنا» بخش: «نظریهٔ توزیع ما قبلالانتایج: نظریه توزیع قبل از تولید» ص۴۳۳ به بعد و بخش: «مسؤولیهٔ الدولهٔ فیالاقتصادالاسلامی: مسؤولیت دولت در اقتصاد اسلامی» ص۶۹۷ به بعد، دیده میشود.
۳۳. سوره انبیاء (۲۱): ۱۲ و۱۳.
۳۴- «تفسیر عیاشی» ۲/۶۰; «آیاتالباهرهٔ»،۹۷.
۳۵. سوره توبه (۹): ۳۴.
۳۶. «تفسیر عیاشی» ۲/۸۷; «وسائل»۶/۳۸۱ و ۳۸۲ با اندكی اختلاف.
۳۷. برای روشن شدن این موضوع به «الحیاهٔ» ج ۴ ص ۱۶۰ به بعد رجوع شود.
۳۸. در بخش «مساوات» این موضوع به مناسبتی مشروحتر آمده است.
۳۹. اقتصاددانان چنین میگویند: «... باید درباره مكانیزمهایی به سازگاری رسید كه ایجاد و توزیع یك پول بینالمللی جهت تسویه حساب بانكهای مركزی را ممكن كند. این پول، به عنوان ذخیره اعتباری اصلی بینالمللی، جایگزین پولهای ملی خواهد شد...»، «دنیا نمیتواند امیدی به كامیابی اقدامات بلندمدت داشته باشد، مگر آنكه به انجام یك برنامه عمل فوری تن در دهد... در این برنامه اضطراری باید به چهار زمینه اصلی و گسترده توجه داشت... چهارم: انجام اصطلاحات بنیادی در نظام اقتصادی بینالمللی ... برپایی یك نظام كارآمد مالی و پولی بینالمللی به صورتی كه تمام كشورها بتوانند با حقوقی برابر در آن مشاركت داشته باشند...» «جهان مسلح، جهان گرسنه»/ ۱۸۵ و ۳۵۱ و ۳۵۲.
۴۰. «موسوعهٔالامامالمهدی»، الكتاب الثالث، ۷۷۰. محمد الصدر، مكتبهٔالامام امیرالمؤمنینالعامه، اصفهان.
منبع:ماهنامه موعود ، شماره ۱
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست