شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
معارف اسلامی د ر جهان معاصر
امروز در اکثر ممالک اسلامی مخصوصاً در محافل دانشگاهی... خیلی بیشتر با یک متفکر درجه دوم اروپایی آشنا هستند تا بزرگترین حکمای اسلامی.
در اروپا گرچه یک تمایل کلی به انقلاب علیه سنن علمی و فکری و پیروی از روش صرفاً استدلالی، در چند قرن اخیر، همهجا حکمفرا بوده است، ولی فرانسویها و انگلیسیها و آلمانها و گروههای دیگر ملی تا حدی رنگ و تعین خاص خود را حفظ کردهاند. صص ۲ و ۱
نفوذ فلسفی مغرب زمین اغلب نه تنها از لحاظ جغرافیایی بلکه از لحاظ زمان نیز محدود است.
آنچه در ممالکی که در حال تقلیداند متداول و پسندیده میگردد در همان ممالکی که منشأ این افکار بوده است متروک شده.صص ۴ و ۳
در نوشتههای این گروه [مستشرقین] همه شعب علوم و فلسفه در حدود قرن هفتم هجری یا سیزدهم میلادی اتمام مییابد، یعنی همان عصری که ارتباط عقلی و معنوی بین شرق و غرب به پایان رسید. در نتیجه اکثر آنان که در رشته تاریخ فلسفه اسلامی به مطالعه و تحقیق میپردازند و از مآخذ عادی غربی استفاده میکنند، میپندارند که در طول شش یا هفت قرن اخیر هیچگونه فعالیت علمی و حیات عقلی در تمدن اسلامی وجود نداشته و حتی میراث علمی خود را به عنوان دورهگذرانی از تاریخ تمدن غربی مینگرند. صص ۶ و ۵
تاریخ فلسفه در ایران، در واقع تاریخ جریان اصلی فلسفه اسلامی است و حتی میتوان گفت که به استثنای نهضت فلسفی در مصر در دوره فاطمی، و مکتب بزرگاندلس، فلسفه اسلامی اصولاً همان فلسفهای است که در سرزمین فرهنگ ایران نضج گرفته و در قرون متمادی مشارب و مکاتب بسیاری به قلمرو وسیع خود افزوده و شعاع نفوذ خود را به تمدن اسلامی هند از یکسو، و به مناطق شامات و آناطولی یا ترکیه فعلی، از سوی دیگر گسترده است.ص ۴۵
در تشیع و مخصوصاً شیعه اسمعیلی، علوم طبیعی رابطه مستقیم با وحی و علوم دینی دارد. وحی دارای دو جنبه ظاهر و باطن میباشد که آن را تأویل میخوانند و در تشیع، و نیز تصوف، این روش را در کشف حقایق و معانی درونی قرآن کریم به کار میبرند.
به کار بردن تأویل در مورد طبیعت و علوم طبیعی، همان پی بردن به ذوات وکنه اشیاء از پدیدارها و ظواهر آنهاست. افکار رازی یکی از بهترین نمونهها و مثالهایی است که میتوان در تاریخ علوم، جهت نشان دادن رابطه نزدیکی که بین افکار فلسفی و دینی و علمی وجود دارد، به دست آورد. نظر یک دانشمند درباره طبیعت هیچگاه از دید کلی او درباره واقعیت دور نیست. صص ۱۰۱ و ۱۰۰
رازی معتقد به پنج قدیم یعنی باری و نفس کلی و هیولای اولی و مکان مطلق و دهر بود و ضرورت وحی را باطل میدانست و در واقع او بزرگترین مخالف فلسفه مبنی بر وحی در اسلام است و به این دلیل همواره مورد حمله دانشمندان و فلاسفه دوران بعدی قرار گرفت. ص ۲۴
قبل از دوره اسلامی، نه بین یونانیان و بابلیان و نه ایرانیان و هندیان، رصدخانه به عنوان یک مؤسسه مستقل علمی وجود نداشت... میتوان گفت اولین رصدخانه به عنوان یک مؤسسه علمی همان رصدخانه مراغه بود... و آنگهی اولین رصدخانههای بزرگ اروپا در دانمارک و آلمان و انگلستان کاملاً بر نمونه رصدخانههای سمرقند و اسلامبول ساخته شده بود تا حدی که آلات نجومی، که از این رصدخانههای اروپایی باقی مانده است، از نظر شکل، عیناً همان آلات نجومی اسلامی است. صص ۱۱۱ و ۱۱۰
تمدن مغرب زمین روزگاری متحدالشکل بود، یعنی دارای اصولی بود یکرنگ که از دین مسیحی سرچشمه میگرفت و در تمام شئون فرهنگی و اجتماعی و هنری مؤثر بود. در آن زمان که به قرون وسطی مشهور است... تمدن مغرب زمین بیش از هر دوره دیگری به تمدنهای بزرگ آسیایی شباهت داشت... در این دوره شریفترین فضائل، صدق و کرامت و تواضع، و رذلترین صفات، حب دنیا و پیوستگی به لذائذ آن شمرده میشد. ص۱۳۳
در دامن چنین تمدنی بود که مردم مغرب زمین، در قرن چهارم و پنجم هجری، با معارف اسلامی آشنایی حاصل کردند و مخصوصاً در اندلس و تا حدی در دربار فردریک کبیر در صقلیه یا سیسیل کنونی، و در بیتالمقدس در دوره جنگهای صلیبی تماس مستقیم بین بزرگان دو تمدن برقرار شد.
در اثر این ارتباطات و ترجمه کتب عربی به زبان عربی و لاتینی، معارف اسلامی به صورت رکنی از ارکان تمدن غربی درآمد و برخی از حکمای مسلمان از قبیل ابنسینا و ابن رشد به منزله اساتید و بزرگان فلسفه غربی و در زمرة پایهگذاران فلسفه مکتبی قرون وسطی محسوب شدند.
البته آنچه در مغرب زمین شهرت یافت محدود گشت به آثاری که به زبان لاتینی ترجمه شده بود. مثلاً «قانون» شیخالرئیس پس از ترجمه شدن ... تا دو سه قرن پیش در بسیاری از دانشگاههای اروپا، مخصوصاً در ممالک لاتینی، تدریس میشد، لکن «قانون مسعودی» ابوریجان، که در علم نجوم، شایسته همان مقام است که قانون بوعلی در طب داراست، چون ترجمه نشده بود شهرتی کسب نکرد. صص ۱۳۵ و ۱۳۴
در بسیاری از آثار ادبی قرون وسطی، آثار ادبیات عرفانی اسلامی دیده میشود و طرح بزرگترین شاهکار ادبی و عرفانی اروپا یعنی «کمدی الهی» دانته براساس «معراجنامه» سنائی و آثار ابن عربی ریخته شده است. ص ۱۵۱
بعد از رنسانس فکر «علم به خاطر علم» و «هنر به خاطر هنر» که بعد از ارسطو نیز ظهور کرده بود، دوباره به وجود آمد و چون به تدریج علم از فلسفه و دین دور شد، تنها همین اندیشه انگیزه دنبال کردن علوم شد.
در ایران مانند سایر تمدنهای شرقی هیچگاه امری برای نفس خودش دنبال نشده است، الا حقیقت محض که خود واضع ارزشهای دیگر بوده است. ص ۱۶۶
آنچه در هر حال ثابت است و تغییر نمیکند طرز تفکر ایرانیان و هوش و ذکاوت و علاقه آنها به علوم نظری و انتزاعی است.
اصولاً همان هوش و سرعت انتقال بسیاری از ایرانیان باعث میشود که در کسب علم بیصبر و تحمل شوند و خیال کنند تنها با فرا گرفتن چند اصل از یک علم یا موضوع، در آن استاد شدهاند. ص ۱۷۹
بشر جدید همه چیز را میخواهد اصلاح کند غیر از خودش، میخواهد دین و فلسفه و جامعه را اصلاح کند اما حاضر به اصلاح خود نیست، با آنکه تا انسان خود را اصلاح نکند، قادر به اصلاح هیچ چیز نیست. ص ۱۹۴
تمام فلاسفه بزرگ مسیحی از آغاز تاریخ مسیحیت همواره گفتهاند، اول انسان باید ایمان آورد و بعد تعقل کند... بنابراین نظر، انسان در بدو امر موجودی است صاحب اراده و در مرحله ثانی، دارای عقل و نیروی استدلال. ص ۱۹۸
همانطور که دکارت گفت حقیقت مبتنی بر تعقل شخص از نفس خود است، یعنی او «میاندیشم» را پایه «هستم» بعدی قرار داد... فلسفه اروپایی، حدودی را که دکارت برای انسان گذارده بود مشخص کرد و مرزهای آن را پیدا کرد. دلیل اینکه گفته میشود کانت فیلسوف بزرگی است، این است که هم او بود که این حدود را مشخص کرد و گفت: «نیروی استدلال از این برتر نمیرود.» صص ۲۰۱ و ۲۰۰
هنگامی که نیچه گفت «خدا مرده است» - که در واقع یک گفتار شاعرانه است و گفتار فلسفی نیست - اشارهای بود به تهی بودن حیات فکری بشر اروپایی از معنی، معنی به منزله مطلق، به معنی بعد متعالی. اینها همگی، چه داستایوسکی در ادبیات، چه نیچه در فلسفه آلمان و چه کیرکگارد ، به عنوان یک مبلغ مسیحی، تمام در مقابل فلسفه راسیونالیستی که در واقع با دکارت شروع شد و با هیوم و کانت به بنبست خود رسید، عکسالعمل نشان میدادند. ص ۲۰۴
مسیحیت انسان را به صورت ارادهای میدید که عقل به او افزوده شده است و عقل، به معنی مذهبی و فلسفی، برای انسان طریق نجات نبود. در اسلام جریان درست برعکس است، یعنی انسان عقلی است که اراده بر او افزوده شده است... به این معنی که عقل یک نوع ودیعه الهی و یک نوع آلت الهی است در انسان و به همین جهت هم آنچه پایه و اساس دین است در اسلام، یعنی توحید (لاالهالاالله) از راه عقل سلیم به دست میآید. ص ۲۱۰
بین ادیان متشکل و متشخص سامی، کیش یهود از همه قدیمتر و اسلام جدیدتر است. وحی موسوی در واقع یک شریعت است و وحی عیسوی یک طریقت و اسلام به نوبه خود جمع شریعت و طریقت است.
ظهور دوگانه حقیقت به صورت ظاهری و باطنی، در کیش یهودی و مسیحی نیز وجود دارد و منحصر به اسلام نیست. صص ۲۳۰ . ۲۲۹
فلسفه جدید اروپایی از دوره رنسانس تا قرن نوزدهم در مسیری دور از فلسفه اسلامی سفر میکرد و هنوز هم میکند و اگرچه رویه و مسلک آن کاملاً از فلسفه اسلامی به دور است، در طرح بسیاری از مسائل، نفوذ برخی متفکران اسلامی دیده میشود. مثلاً شک معروف دکارت را میتوان در آثار غزالی یافت، گرچه غزالی بعد از این شک به نتایجی غیر از نتایج دکارت نائل آمد. عدم امکان علم به ذوات اشیاء و نقض علیّت و رابطه بین علت و معلول، که در فلسفه هیوم و کانت مطرح است، بدون شک مستقیماً یا غیرمستقیم از مباحث متکلمین اشعری سرچشمه گرفته و حتی برخی از مثالهایی که این فلاسفه اروپایی آوردهاند، همانهایی است که در کتب اسلامی دیده میشود.
در قرن نوزدهم با پیدایش نهضت رمانتیک و احساس فقر و ناتوانی فلسفه استدلالی قرن هجدهم، علاقه نوینی نسبت به حکمت شرقی در اروپا احساس شد. آثار عرفانی مشرق زمین به زبانهای اروپایی ترجمه شد که مهمترین آنها یکی ترجمه شعرای عرفانی فارسی زبان و دیگر ترجمه اوپانیشادهای هندو، از فارسی داراشکوه به لاتینی و سپس به زبانهای جدید اروپایی بود. این ترجمهها اثر عمیقی در فلاسفه آن دوره، مخصوصاً فلاسفه و ادبای آلمان باقی گذاشت چنانکه از آثار گوته و شُلینگ و شوبنهاور برمیآید. صص ۱۵۳ و ۱۵۲
منبع: معارف اسلامی در جهان معاصر، سیدحسین نصر، کتابهای جیبی،
گردآوری وتنظیم :مهدی فهیمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست