جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
شعر در آزمایشگاه
گفتهاند که شعر دیروز ایران شعر درونگرا (سوبژکتیو) بوده است و از دوران نیما به بعد که شعر امروز آغاز میشود، شعر ایران به برونگرایی(ابژکتیویسم) روی آورده است و توضیح دادهاند که شعر درونگرا، میخواهد ذهنیت و عوالم درونی شاعر را بیان کند و در این راه حتی اگر از عناصر بیرونی (محسوسات و پدیدههای طبیعی) بهره ببرد و آنها را به خدمت بیان ذهنیت شاعر دربیاورد.
یعنی درخت و رودخانه و باران و سنگ و دریا، در شعر گذشته ما در واقع نشانههایی هستند برای بیان ذهنیتهای شاعرانه و همان درخت و رودخانه واقعی و محسوس و طبیعی نیستند.
این بحث بهگونهای دیگر هم مطرح شده است و آن اینکه شعر قدیم حاصل تجربههای عینی و حسی نیست، بلکه حاصل مطالعات شاعر در دیوان شاعران دیگر و تخیلات و عادتهای ذهنی اوست. بنابراین اشیا و پدیدههای شعر او، محسوس و ملموس نیست. او شمع و گل و پروانه و عاشق و معشوق را در اشعار دیگران دیده و به همان کیفیت در شعر خود به کار برده است. اما سخن بر سر این است که درونگرایی و برونگرایی در اشعار همه شاعران در همه دورانها دیده میشود و در هر دوره و حتی در شعر هر شاعر ممکن است یکی از این دو پررنگتر باشد و هیچیک از این دو شیوه نگاه به جهان بر دیگری برتری ندارد. دیگر این که شعرهایی که حاصل تجربههای عینی سراینده است در برابر شعرهای تقلیدی، در آثار همه شاعران بزرگ وجود دارد و هیچ شاعری نیست که از تقلید و تأثیر مصون باشد. روشن است که گذار زمان و اقبال جامعه ادبی و ارزیابیهای علمی معیار نسبی خوبی است برای شناخت خلاقیت و جدا کردن آن از تکرار و تقلید.
با همه پیچیدهنویسیهایی که در بیان مدرنیته و وجوه مختلف آن بهکار میرود و با همه اصطلاحات و تعابیری که برای زینت بخشیدن به این شیوه نگاه به جهان وضع شده است برای آنکه بگویند مدرنیته کشف بزرگ و بیسابقه قرنهای اخیر است؛ اگر نیک بنگریم نه آنچه مدرنیته بیان میکند چندان پیچیده است که نیازی به اینهمه دشوارگویی داشته باشد و نه حتی این شیوه نگاه به جهان و انسان چندان تازه و بدیع است که چشمها را خیره کند.
خلاصه سخن مدرنیته این است که در جهان هیچ راز و رمز و هیچ معنایی، ورای آنچه محسوس و مشهود است وجود ندارد و آنچه بهعنوان معنویت، عالم معنا، متافیزیک، خالق جهان، معاد، عشق، کمال، رسالت انبیا، جهان غیب و از این قبیل مفاهیم در فرهنگ بشری است، چیزی غیر از خیالات و اوهامِ انسان پیش از دوران مدرن نیست، انسانی که به دلیل نقص دانش، پاسخ علمی و تحلیل عقلانی برای پدیدههای جهان نداشت و ناگزیر با خیال و وهم، برای خویش عالم معنا و جهان غیب ساخت و ناشناختههای جهان را به آن عالم خیالی منتسب کرد. یکی از شاعران باورمند به مدرنیته گفته بود که عشق چیزی نیست غیر از علاقه یک زن و یک مرد به هم و وصال عبارت است از همبستری آنان با هم و هرچه افزون بر این است خیالات و اوهام است. به همین سادگی!
اما بهراستی آیا انکار جهان غیب و عالم معنا و اتکا به حواس پنجگانه و عقل استدلالی برای شناخت جهان به اندازه تاریخ بشر سابقه ندارد؟ آیا همه پیامبران در میان مخالفان و منکران خویش با گروهی از باورمندان به این نگرش مدرن رویارو نبودهاند؟ آیا انسانمداری (اومانیته) که گل سرسبد رهاوردهای جهان مدرن است از قدیمیترین نظریههای صاحبان قدرت و ثروت نیست؟ آیا انسان پیش از دوران مدرن، وقتی مسحور و شیفته زیبایی یک شاخه گل میشد، نمیدانست که این گل چیزی نیست غیراز مقداری عطر و رنگ و برگ؟ یا مثلاً عقلش قد نمیداد که معشوق چیزی نیست غیراز مقداری پوست و گوشت و استخوان و چربی؟ یعنی همین چند تا میکروسکوپ و لوله آزمایشگاه و کامپیوتر و جدول تناوبی عناصر توانستهاند تمام حقایق جهان را کشف کنند و انسان را از زنجیر اوهام و خرافات برهانند؟
اسماعیل امینی
شاعر و پژوهشگر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست