پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
پیامدهای غیبت

آثار سوء برخی از اعمال بر روابط انسان با دیگران بسیار آشکار است. از جمله اعمالی که روابط انسانها را سست و سرد میکند و منشأ گناهان دیگر میگردد غیبت است.
● پیامدهای زیانبار غیبت
غیبت عبارت است از یاد کردن دیگری به چیزی که اگر با خبر شود خوش نمیدارد؛ یعنی نقص کسی را نزد دیگران به قصد نکوهش ذکر کردن. این نقص ممکن است جسمانی، اخلاقی یا رفتاری باشد؛ البته باید در نزد عرف نقص قلمداد شود. غیبت صرفاً به وسیله گفتار و زبان نیست، بلکه نوشتن و اشاره کردن نیز مشمول عنوان غیبت است. از پیامبر اکرم(صلی ا... علیه و آله) روایت شده است: هل تدرون ما الغیبه؟ قالوا: ا... و رسوله اعلم قال: ذکرک اخاک بما یکره. قیل أرأیت ان کان فی اخی ما اقول؟ قال: ان کان فیه ما تقول فقد اغتبته و ان لم یکن فیه فقد بهته. (کشف الربیه عن احکام الغیبة، ص ۵.) پیامبر پرسیدند: آیا میدانید غیبت چیست؟ پاسخ دادند: خدا و رسولش داناترند. فرمودند: یاد کردن برادرت (در نزد کسی یا کسانی) نسبت به چیزی که اگر بفهمد ناراحت میشود. پرسیده شد: حتی اگر آن چه میگویم در برادرم باشد باز هم غیبت است؟ فرمودند: اگر آن چه میگویی در او باشد غیبتش را کردهای و اگر در او نباشد بهتان زدهای. در هر حال یکی از اخلاق عالی اسلامی پوشاندن عیب دیگران است. برترین عیب پوشیها همراه با نصیحت و ارشاد به خوبیهاست.
● مگر غیبت پیامد هم دارد؟
پیامدهای غیبت را میتوان در دو دسته پیامدهای دُنیوی و پیامدهای اخروی(معنوی) بررسی نمود.
الف. پیامدهای اخروی و معنوی غیبت:
۱. تباهی اعمال نیک
غیبت سبب میشود اعمال نیکی که انسان انجام میدهد تباه گردد و از بین برود. امام صادق (علیه السّلام)فرمود:«الغیبة حرام علی کلّ مسلم و إنّها َلتأکل الحسنات کما تأکل النّار الحطب»؛[الحکم الزاهره، ترجمه انصاری، ص۵۵۴]. غیبت کردن برای هر مسلمانی حرام است و همان گونه که آتش هیزم را میخورد، غیبت نیز کارهای نیک انسان را میخورد و از بین میبرد.گاهی انسان به خاطر ارتکاب غیبت تمام کارهای نیکی را که انجام داده است از بین میبرد و ثواب اعمالش در نامه کسی که غیبت او را کرده است نوشته میشود، که در این مورد توجه شما را به یک حدیث جلب میکنیم:پیامبراکرم (صلّیا...علیهوآلهوسلم)فرمود: در روز قیامت یکی از شما را در صحرای محشر برای رسیدگی به اعمالش حاضر میکنند و نامه عملش را به دستش میدهند و هنگامی که به آن نگاه میکند از کارهای نیکی که انجام داده است چیزی در آن نمیبیند. عرض میکند: پروردگارا این نامه عمل من نیست زیرا از طاعات و عباداتی که در دنیا انجام دادهام چیزی در آن نمیبینم. به او گفته میشود پروردگار تو خطا و نسیان نمیکند و این نامه عمل از آن تو است اما به خاطر این که غیبت کردی کارهای نیک تو در نامه عمل کسی نوشته شده است که از او بدگویی کردی. سپس شخص دیگری را برای حساب میآورند و نامه عملش را به او میدهند. به نامه نگاه میکند ولی بر خلاف انتظارش طاعات و عبادات زیادی را در آن میبیند و از روی تعجّب عرض میکند: خدایا این نامه عمل من نیست، من در دنیا کارهای نیکی که در اینجا نوشته شده است انجام ندادهام. به او گفته میشود: چون فلان شخص از تو بدگویی کرده کارهای نیک او در نامه عمل تو نوشته شده است.[جامع الاخبار،ص۴۱۲، ح۱۱۴۴]
۲. خروج از ولایت خدا
امام صادق (علیه السّلام)فرمود: «من روی علی مومن روایة یرید بها شینه و هدم مروّته لیسقطه من أعین النّاس أخرجه ا... من ولایته إلی ولایه الشّیطان فلا یقبله الشّیطان»؛[وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۵، ح ۱۶۳۱۹].هر کس به منظور عیب جویی و ریختن آبروی مومنی سخنی علیه او بگوید تا او را از چشم مردم بیندازد خداوند چنین کسی را از ولایت خودش بیرون میکند و به سوی ولایت شیطان میفرستد ولی شیطان او را نمیپذیرد.
۳. فاسد شدن دین انسان
پیامبر اکرم(صلّیا...علیهوآلهوسلم)فرمود: «الغیبه أسرع فی دین الرّجل المسلم من الآکله فی جوفه»؛[کافی،ج۲، ص۳۵۷،ح۱].تاثیر غیبت در دین مسلمان از خوره در جسم او سریعتر است.
۴. کاهش ارزش عبادتها
در حدیث دیگری آمده است کسی که مرتکب غیبت شود ارزش عبادات او کم میشود.رسولخدا (ص)فرمود: «الجلوس فی المسجد انتظارا للصّلوه عباده ما لم یحدث، قیل یا رسول ا... و ما یحدث؟ قال الاغتیاب»؛[اصول کافی،ج۲، ص۲۶۶.].نشستن در مسجد و انتظار کشیدن برای رسیدن وقت نماز عبادت است تا زمانی که حدثی از انسان سر نزند. سوال شد: حدث چیست؟ فرمود: غیبت.
۵. مانع قبولی اعمال
رسولخدا (صلّیا...علیهوآلهوسلم) در ضمن حدیثی فرمود: «مأمورانی که مراقب اعمال انسان هستند عمل بندهای را که مانند شعاع خورشید میدرخشد به آسمان بالا میبرند ولی فرشتهای که باید اعمال را قبول کند و بالا ببرد میگوید: اضربوا هذا العمل وجه صاحبه أنا صاحب الغیبه أمرنی ربّی أن لا أدع عمل من یغتاب النّاس یتجاوزنی إلی ربّی؛ این عمل را به صورت صاحبش بزنید، زیرا من از طرف پروردگارم مأموریت یافتهام که نگذارم عمل نیک غیبت کنندگان از من بگذرد و به سوی پروردگارم برود»
۶. محرومیت از بهشت
پیامبراکرم (صلّیا...علیهوآلهوسلم)فرمود: «تحرم الجنّه علی ثلاثه: علی النّمّام و علی المغتاب و علی مدمن الخمر»؛[بحار،ج۷۲،ص۲۶۰.].بهشت بر سه کس حرام است: سخن چین، کسی که غیبت میکند و کسی که دائم الخمر باشد.
۷. تأخیر پاداش و تقدیم مجازات
غیبتکننده در صورتی که توبه کند و توبهاش پذیرفته شود باز هم آخرین کسی است که وارد بهشت خواهد شد؛ «أوحی ا... عزّوجلّ إلی موسی بن عمران أنّ المغتاب إذا تاب فهو اخر من یدخل الجنّه و إن لم یتب فهو أوّل من یدخل النّار»؛[بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۲۵۷، ح ۴۸].خداوند به موسی بن عمران وحی فرستاد که غیبت کننده اگر توبه کند آخرین کسی است که داخل بهشت میشود، و اگر توبه نکند نخستین فردی است که داخل آتش میشود.
۸. تجسم زشت در روز قیامت
حضرت صادق(علیهالسّلام) از پدران معصومشان(علیهمالسّلام) چنین روایت میفرمایند: «کسی که از فرد مسلمانی غیبت کند، روز قیامت در حالی که از دهانش بویی بدتر از بوی مردار به مشام میرسد، میآید که اهل محشر از آن اذیت میشوند»[وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۸۲، حدیث ۱۶۳۱۲]
ب. پیامدهای دنیوی غیبت
۱. شکستن حرمت افراد
غیبت کننده با رفتار ناروایش آبروی دیگران را به خطر میاندازد، از این رو خداوند هم آبروی او را در معرض خطر قرار میدهد و او را در این دنیا رسوا میکند.امام صادق(علیه السّلام)فرمود: «لاتَغتَب فَتغتَب وَلاتَحفَر لاَخیکَ حُفَره فَتَقَعَ فیها، فانک کما تُدین تُدان»[بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۲۴۷، ح ۱۶]غیبت نکن که مورد غیبت واقع میشوی و برای برادرت گودالی نکن که خود در آن خواهی افتاد، به راستی که هر جوری با دیگران معامله کنی به همان صورت با تو معامله شود.
۲. ایجاد دشمنی
از آنجا که غیبت آبروی مومنی را میریزد، او را دشمن غیبت کننده میکند. همچنین دوستان کسی که از او غیبت شده، به غیبت کننده به دیده دشمنی مینگرند؛ هر چند دیدشان درباره کسی که نقصش بیان شده است نیز عوض میشود؛ پس غیبت کننده هم خشم پروردگار و هم خشم بندگان او را برمیانگیزد.امیرمومنان علی(علیه السّلام)فرمود: «ایاک و الغیبة فانها تمقتک الی ا... و الناس و تحبط اجرک»[غررالحکم، ص ۲۲۱، ح ۴۴۲۵.]؛ از غیبت بر حذر باش؛ چون موجب میشود مورد خشم و دشمنی خدا و مردم قرار گیری و پاداشت نابود شود. در حدیث قدسی هم آمده که: «من ترک الغیبة ظهرت محبته فی القلوب»[چهل حدیث قدسی (منسوب به امیرمومنان علی علیه السلام)، به اهتمام سید احمد کتابچی]؛ کسی که غیبت و بدگویی دیگران را ترک کند محبتش در دلها آشکار میشود.
۳. تبلیغ و گسترش زشتیها
از آن جا که غیبت، بیان عیب و نقص شخص یا بازگفتن کار زشت او در غیاب او است با این رفتار، زشتی آن عمل ناپسند از بین میرود چنان که اگر شنونده در مقابل غیبت کننده سکوت اختیار کرده واکنشی نشان ندهد باعث میشود او در انجام این کار جسارت و جرأت بیشتری یابد و زشتی غیبت را درک نکند، همچنین زشتی و قبحی که عمل بازگو شده پیش از غیبت، نزد شنونده داشته است شکسته یا دست کم ضعیف میشود.امام صادق(علیه السّلام)میفرماید: «هر کس درباره مومنی آن چه که با چشم دیده یا با گوش شنیده است باز گوید، از کسانی است که خداوند عزوجل درباره آنان میفرماید: «انّ الذین یحبّون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب ألیم»(نور/۱۹)؛ یعنی همانا کسانی که دوست دارند زشتیها در بین کسانی که ایمان آوردهاند، منتشر شود، برای ایشان عذابی دردناک است»[کافی، ج ۲، ص ۲۶۶، ح ۲.].
زهرا اجلال
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست