جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

روزهای سخت پرویز مشرف


روزهای سخت پرویز مشرف

مرکز شهر اسلام آباد, پایتخت پاکستان از ۳ ژوئیه به صحنه نبرد مسلحانه میان نظامیان دولتی و طلبه های مسلسل بدست یک مدرسه دینی بدل شده است در روز ۴ ژوئیه مولانا عبدالعزیز, رهبر روحانی اسلامگرایان در حال فرار دستگیر شد

مرکز شهر اسلام آباد، پایتخت پاکستان از ۳ ژوئیه به صحنه نبرد مسلحانه میان نظامیان دولتی و طلبه های مسلسل بدست یک مدرسه دینی بدل شده است. در روز ۴ ژوئیه مولانا عبدالعزیز، رهبر روحانی اسلامگرایان در حال فرار دستگیر شد.

نیروهای نظامی دولت پاکستان با تانک های خود ساختمان "مسجد سرخ" اسلام آباد را، که در آن طلاب دینی تعلیم می بینند، محاصره کرده اند. در پی اعلام مهلت تعیین شده از سوی دولت، شماری از طلاب این مدرسه سلاح های خود را زمین گذاردند و تسلیم شدند. ولی رهبران اسلامگرای طرفدار طالبان و القاعده همچنان در مقاومت مسلحانه به سر می برند.

شبکه تلویزیونی پاکستانیGEO هر چند گاه یکبار مهلت جدید را برای طلاب اعلام می کند. در پی یک اجلاس ویژه شرایط بحرانی با پرویز مشرف، رئیس جمهوری پاکستان، ظفر اقبال ورایج، معاون وزیر کشور سیاست جدید و سختگیرانه دولت را اعلام داشت و گفت: "رفت و آمد در این محل ممنوع است. ما همگان را در این محل فرامی خوانیم سلاح های خود را بر زمین بگذارند. هر کس که خود را تسلیم کند، آزاد از مجازات خواهد ماند. ولی ما به روی هرکس که بخواهد مسلح این محل را ترک گوید، تیراندازی خواهیم کرد."

زره پوش ها این منطقه را در محاصره گرفته اند. برق ساختمان های این مدرسه را قطع کرده اند و با سیم های خاردار اطراف آن را پوشانده اند. در پی آن طلاب دختر و پسر از مدرسه خارج شدند. نخست ده ها نفر و سپس صدها نفر منطقه مدرسه را ترک گفتند. هنوز شمار بسیار زیادی درون این مدرسه هستند.

دولت پاکستان سعی می کند شاگردان را با وعده پول و عدم مجازات به تسلیم شدن متقاعد سازد.

مدرسه "لعل مجید" با ده هزار دانش آموز دختر و پسر بزرگترین مدرسه دینی در پاکستان است. عبدالرشید قاضی، معاون مدیر این مدرسه از طالبان حمایت می کند. عبدالرشید قاضی حدود یک سال پیش در یک مصاحبه با شبکه اول تلویزیون آلمان گفته بود: "طالبان از خود دفاع می کنند، زیرا آمریکایی ها بدون هر دلیلی وارد عراق و افغانستان شده اند. دفاع طالبان، دفاع از خود است و این جهاد مقدس است. این مقاومتی است علیه ظلم و تجاوز."

باید گفت که مدرسه "لعل مجید" بارها آماج قهر دولت قرار گرفته است. دولت پاکستان مدت هاست که می داند که مسوولان و اداره کنندگان این مدرسه با شبکه القاعده در ارتباط هستند و در این مدرسه سو»قصدکنندگان انتحاری طالبان آموزش می بینند.

دولت پاکستان مدعی است که این مسجد کانون حضور افراط گرایان و یکی از مراکز تعلیم القاعده و طالبان است. این در حالی است که ۲ روحانی ارشد مسجد مولانا محمد عبدالعزیز (امام مسجد و رهبر این گروه) و قاضی عبدالرشید (معاون) هدف اعتراض های خود را اصلاح اوضاع اجتماعی، برچیدن فساد در اجرای احکام شریعت خوانده اند. در همین راستا، طلبه های مسجد لعل عزم خود برای مبارزه با دولت را با حمله به یک مرکز طب سوزنی و ربودن ۷ تبعه چینی به اتهام رواج فحشا به نمایش گذاشتند.

از بامداد شانزدهم تیرماه تمامی مسیرهای منتهی به منطقه "جی - " ۶ محدودتر شده و منع رفت و آمد به اجرا در آمده است.

اقدام طلاب و روحانیان مسلح پناه گرفته در این دو مرکز که نظم عمومی و امنیت پایتخت پاکستان را به خطر انداخته اند موجب شده است تا ارتش دایره کنترل خود را گسترش دهد.

طی این چند روز از سوی ارتش بیش از ۲۰گلوله توپ و بیش از دهها خمپاره به این دو مرکز شلیک شده است که انفجارهای ناشی از آن بخش وسیعی از اسلام آباد را به لرزه درآورد.

گفته شده است، تعدادی از طلاب دختر و پسر در داخل مسجد و مدرسه حضور دارند و خود را تسلیم نمی کنند.

دولت پاکستان نیز بسیاری از مراکز خارجی نزدیک به این دو مرکز را تخلیه و ساکنان آنها را به چند هتل در اسلام آباد منتقل کرده است.

از سوی دیگر "محمدعلی درانی" وزیر اطلاع رسانی وتبلیغات دولت فدرال پاکستان از شخصیت های مذهبی، سیاسی و مسوولان "لعل مسجد" خواست تا برای خارج کردن کودکان و زنان از این مکان تلاش کنند.

وی که در نشستی با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: برخورد مدیران لعل مسجد و مدرسه "حفصه" هیچ ارتباطی به تعلیمات اسلامی ندارد.

درانی گفت: نیروهای نظامی هیچگونه خساراتی به مسجد وارد نکرده و خبرهای منتشر شده در این باره کذب است.

"کمال شاه" قائم مقام وزیر کشور پاکستان نیز در این باره گفت: تا کنون ۷۹۵طلبه مرد و ۴۲۶طلبه زن از لعل مسجد و مدرسه حفصه خارج شده اند.

وی اظهارات "عبدالعزیز قاضی" امام جماعت و از مدیران این دو مرکز را مبنی بر اینکه کودکان نمی خواهند از این مکان ها خارج شوند، دروغ دانست.

کمال شاه همچنین افزود: دولت آماده است، مادر "عبدالرشید قاضی" از مدیران ارشد لعل مسجد را معالجه و امنیت او را نیز تامین کند، به شرط آنکه وی از این مکان خارج شود.

وی تاکید کرد: در صورتیکه عبدالرشید قاضی خود را تسلیم دولت کند به او هر نوع تضمینی داده خواهد شد.

با افزایش نیروهای دولتی محاصره مسجد لعل و مدرسه حفصه گسترش یافته و دولت پاکستان نیز با صدور بیانیه ای از مردم خواست که در محدوده سه کیلومتری این دو مکان از خانه های خود خارج نشوند.

در این بیانیه همچنین از شهروندان خواسته شده بود که بر بام و حیاط خانه های خود نروند زیرا ممکن است مورد اصابت گلوله قرار گیرند.

رسانه های پاکستان نیز اعلام کردند که طی چند روز درگیری تعدادی از شهروندان پاکستانی در نتیجه اصابت گلوله کشته یا زخمی شدند.

● طغیان در برابر حکومت

دولت پاکستان گفته است که بیش از این فعالیت ها و تحریکات اسلام گرایان افراطی را تحمل نمی کند. منظور، طلاب مدرسه ای هستند که در مسجد لعل، در مرکز اسلام آباد، مستقر شده اند و آشکارا در برابر حکومت طغیان کرده اند. از حدود شش ماه پیش جمعی از طلاب تندرو و متعصب که خواستار رواج قوانین اسلامی در پاکستان هستند، از این مسجد به عنوان مرکز هدایت و اجرای عملیاتی از جمله ربودن و تنبیه افراد به زعم خود غیرمسلمان مبادرت کرده اند.

مولانا عبدالعزیز امام مسجد لعل با ایجاد یک محکمه شرع در داخل مسجد به صدور احکامی برای مجازات افراد اقدام می کرد. آنها به اسلامی سخت گیرانه گرایش دارند و آشکارا از نظام طالبانی حمایت می کنند.

درگیری های اخیر بین نیروهای امنیتی پاکستان و طلاب مسلح افراط گرا در مسجد الاحمر(لعل) نشانه ای از گسترش افراط گرایی طالبانی به مناطقی از پاکستان است که دور از پایگاه های سنتی قدرت طالبان در مناطق مرزی با افغانستان قرار دارند.

بحران اخیر پاکستان از چند ماه قبل زمانی آغاز شد که طلاب مسلح مسجد الاحمر که حامی طالبان هستند، در صدد برآمدند قرائت افراط گرایانه خود را از شریعت اسلام در کشور اجرا کنند و تهدید کردند در صورتی که دولت مانع آنها شود، مقابله خواهند کرد.

تقابل نیروهای امنیتی پاکستان با طلاب زمانی شکل جدی به خود گرفت که این طلاب سه پلیس پاکستانی را گروگان گرفته و به داخل مسجد منتقل کردند; علاوه بر آن، این طلاب در ماه مارس (فروردین ماه ) نیز سه زن پاکستانی را ربودند و در حدود ۱۰ روز قبل نیز ۶ زن چینی را ربودند که البته پس از رایزنی های انجام شده، این شش زن آزاد شدند.

گفته می شود رهبری این گروه افراطی مذهبی برعهده شخصی به نام "عبدالرشید قاضی" است که علاوه بر این گروه تندرو، رهبری چند گروه نظامی را بر عهده داشته و روابط نزدیکی با طالبان دارد.

نیروهای امنیتی پاکستان از ۱۲ تیر اقدام به محاصره مسجد کردند و درگیری های آنها و تبادل آتش سنگین بین دو طرف چندین کشته و مجروح برجا گذاشت.

افراط گرایان خودسرانه قرائت افراطی خود را از شریعت اسلام اجرا می کنند; خلافکاران را اعدام می کنند; بمبگذاری های انتحاری انجام می دهند و مدارس دخترانه و آرایشگاه هایی را که صورت مردان را اصلاح کنند، تهدید می کنند.

مخالفان "پرویز مشرف"، رئیس جمهور پاکستان اعتقاد دارند دولت نظامی وی با تضعیف احزاب سیاسی سکولار، سبب تقویت افراط گرایی در کشور شده است. بی نظیر بوتو درمصاحبه ای که هفته گذشته و قبل از درگیری های اخیر انجام داد، اظهار داشت: به نیروهای میانه رو اجازه داده نمی شود نقش صحیح خود را ایفا کنند، نظام سیاسی که مشرف به اجرا گذاشته ، در سرکوب افراط گرایی مذهبی کاملا شکست خورده است.

مسجد لعل، کانون اسلام خواهی سیاسی افراطی در پاکستان است. روایت سنی از اسلام سیاسی جنگنده، مبنای تعلیمات دینی در مدرسه این مسجد است. گفته می شود که اسامه بن لادن نیز زمانی رابطه تنگاتنگی با مدرسه دینی لعل داشته است. در مدرسه لعل علاوه بر طلاب مرد به طلاب زن نیز آموزش داده می شود. این مدرسه در دهه ۱۹۸۰ جهادگرانش را به افغانستان می فرستاده است. در سالهای اخیر مبارزه علیه حکومت پاکستان و شخص پرویز مشرف به خاطر روابط دوستانه اش با غرب شاخص تبلیغات و اقدامات طلاب مسجد لعل بوده است.

عبدالرشید و عبدالعزیز قاضی روحانیون ارشد این مسجد هستند.

عبدالرشید و عبدالعزیز قاضی دو برادر سنی مذهب با گرایش به تفکرات عربستان سعودی پدری به نام " عبدالله " داشتند که در زمان حکومت ژنرال " ضیا» الحق " رییس جمهوری پیشین پاکستان از بلوچستان به اسلام آباد آورده شد و امام جماعت و جمعه لعل مسجد گردید.

این دو برادر در دوران حکومت یکساله شبه نظامیان طالبان در افغانستان همکاری جدی در داخل این کشور داشتند و پس از سرنگونی این حکومت به اسلام آباد بازگشتند.

پس از ترور " عبدالله" پدر این دو برادر که مروج تفرقه و فتنه گرایی مذهبی بین اهل تسنن و شیعیان بود، برادر بزرگتر عبدالعزیز امور مسجد و مدارس را به دست گرفت.

اما عبدالعزیز قاضی، در طی حوادث اخیر دستگیر شد. ماجرای دستگیری عبدالعزیز قاضی به آنجا برمی گردد که پس از این انفجارها، ماموران پلیس با استفاده از بلندگو به طلاب مسلح داخل مسجد هشدار دادند که هرچه زودتر خود را تسلیم کنند در غیر این صورت مسوول عواقب مقاومت در برابر دولت خواهند بود.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان نیز گفت که مردم این کشور نمی توانند "وجود دولتی در درون دولت" را تحمل کنند. وی افزود که فرار عبدالعزیز در زمان خطر نشان داد این فرد از دیگران برای پیشبرد مقاصد شخصی خود سو»استفاده می کرده است.

عبدالراشد قاضی، معاون رهبر این مسجد هم چنان از تسلیم خودداری می کند.

قاضی اظهار داشت: ما تروریست نیستیم. بنابراین دلیلی ندارد سلا ح هایمان را زمین بگذاریم.

وی افزود: به دنبال راه حلی پر افتخار برای این مساله هستم.

عبدالعزیز، برادر قاضی و امام این مسجد بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته در حالی که سعی داشت در میان ۲۰ زن که برقع بر تن داشتند، بگریزد، توسط نیروهای پاکستانی دستگیر شد.

یک مقام امنیتی پاکستان که خواست نامش فاش نشود گفت: نیروهای ما رفتارهای غیر معمول عزیز را شناسایی کردند، رفتار او با دیگر دخترها متفاوت بود به علاوه او کمی بلندتر بود و شکم بزرگی داشت.

یکی از افسران پلیس گفت: یکی از نیروهای پلیس به این فرد مظنون شد به طرف این "دختر" رفت و برقع را از صورتش برداشت و ریش های قاضی نمایان شد. زمانی که از وی پرسیده شد نامش چیست؟ گفت: من مولانا عبدالعزیز هستم.

به گفته مقامات رسمی پاکستان، دختر عزیز، دو کودک برادرش، عبدالراشد القاضی، معاون رهبر مسجد نیز دستگیر شده اند.

عبدالعزیز در آغاز این گفت وگو در خصوص دستگیری اش اظهار داشت: قصد داشتم مسجد را ترک کنم اما برخی معلم های زن، دختران را متقاعد کردند تا به منظور تضمین آزادی ام همراه من از مسجد خارج شوند.

عزیز اظهار داشت: آنها به عنوان سپر انسانی استفاده نشده اند.

این در حالی است که یک سرهنگ پاکستانی اظهار داشت: آنها کودک اند و اکثرا از مناطق دورافتاده ای می باشند.

مولانا "عبدالعزیز قاضی" روحانی ارشد اهل تسنن و امام جماعت "مسجد لعل" که توسط پلیس پاکستان دستگیر شده، گفت: هدف از مبارزه ما اجرای شریعت و بازسازی مسجد لعل است.

وی در گفت وگو با تلویزیون دولتی پاکستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه طلاب دختر را ترغیب می کردید که در کارهای خرابکارانه شرکت کنند، افزود: ما به آنها شور و جذبه جهاد را القا می کردیم و تاکید داشتیم وقت جهاد، ایثار و قربانی شدن است.

این روحانی اهل تسنن تندرو با افکار وهابیت، در پاسخ به سوال دیگری که چرا جان صدها طلبه را به خطر انداختید، گفت: ما فقط اجرای احکام اسلام را می خواستیم، چون در پاکستان دستورات اسلام اجرا نمی شود.

نویسنده : محمد دادخواه


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.


همچنین مشاهده کنید