یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
به عصر جت پک ها خوش آمدید
پس از چند دهه رویاپردازی، بزودی ایده پرواز در اطراف خانه، پیادهروها و محیط پیرامونی با وسیله شخصی میتواند به حقیقت بپیوندد و برای اولین بار میتوانید با استفاده از جتپک در وقت و زندگی خود صرفهجویی کنید.
داخل یک انبار کوچک در کرایستچرچ نیوزیلند، مردی موفق به تکمیل رویا و تصوری ذهنی شد که بسیاری از ما ممکن است آن را در سر پرورانده باشیم. گلن مارتین توانست با اختراعش به فاصله چند متر از زمین بلند شود و معلق بماند. او پس از مدتی معلق ماندن در هوا در حالی که یک جت پک (وسیله ای که مانند کوله پشتی به پشت بسته می شود و با فشار گاز به پرواز در می آید) به خود بسته و پاهایش را آویزان کرده بود، توانست به پرواز خود در داخل انبار ادامه دهد. این وسیله ابتکاری یک غول سیاه و سفید براق بود که مرد نیوزیلندی آن را به پشت خود بسته بود. جت پک با پروانه های بزرگ و با سر و صدای زیاد مانند فضاپیمای جنگ ستارگان به حرکت می آمد و از جا بلند می شد. براستی این پرواز، نمایشی خیره کننده و مبهوت کننده برای مارتین بود.
طرح جت پک هایی شبیه این، حدود ۹۰ سال پیش از طریق گری رابسون مخترع روسی پیشنهاد شد اما برای تبدیل شدن به واقعیت و رسیدن به نمونه هایی که عملا قادر به پرواز باشند، زمان زیادی لازم داشت. پیشرفت در مهندسی مواد و کنترل کامپیوتری پیشرفته به این معناست که عصر ظهور جت پک ها تقریبا صد سال پس از ارائه طرح اولیه می تواند در دوران ما آغاز شود. آیا ممکن است شما فردی را در کنارتان ببینید که به جای راه رفتن با ارتفاع کمی از زمین در کنار شما پرواز کند. اگر مهندسان پشت سر این قضیه محکم بایستند بزودی می توان دید افراد مجهز به جت پک در حال اطفای حریق، پاسخ به درخواست اورژانسی و اضطراری و حتی نجات جان یک نفر یا حداقل صرفه جویی در وقتشان هستند.
معمولا جت پک وسیله ای شناخته می شود که فرد می تواند آن را به پشت ببندد و بدون هر گونه وسیله مهارکننده پرواز آزادانه را تجربه کند. در فیلم های تخیلی، جت پک وسیله کوچک با دامنه پروازی وسیع است. اما در زندگی واقعی عکس این قضیه صادق است. دستگاه هایی که در طول چند دهه گذشته ساخته شده اند، کوله پشتی حاوی چند موشک بوده اند که به وسیله خروج سوخت با سرعت بالا نیروی پیش رانش آنها تامین می شود و از زمین بلند می شوند. در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک ۱۹۸۴ در لس آنجلس و در برابر چشمان حیرت زده حاضران و میلیون ها بیننده تلویزیونی، مردی همراه کوله پشتی موشکی به پرواز درآمد اما سوخت کوله پشتی موشکی او فقط برای ۳۰ ثانیه پرواز کافی بود و آن را برای هر گونه کاربرد عملی تر غیرممکن می ساخت.
نمونه دیگری که ممکن است دیده باشید، جت پک هایی است که از آب به عنوان نیروی محرکه استفاده می کنند. در این نوع جت پک نیاز به اتصال یک لوله به یونیت اصلی برای تغذیه آب به داخل نازل های جت متصل به پروانه هاست. البته محدودیت های موجود در این زمینه باعث نشد مهندسان و پیشقراولان از تصور کردن دستگاهی که بیشتر در فیلم های علمی - تخیلی دیده شده بود، غافل شوند. حدود ۳۰ سال پیش گلن مارتین کمپانی هواپیمایی مارتین را راه اندازی کرد تا به رویای کودکی خود ـ که همان جت پک بود ـ جامه عمل بپوشاند. حالا پس از چند دهه این کمپانی ادعا می کند به کمک برخی نوآوری های پیش رانشی هوشمند به هدف خود دست یافته است. در تست های اخیر جت پک مارتین توانایی های پروازی خود را در یک انبار بزرگ در نیوزیلند به تصویر کشیده است.
جت پک مارتین تا حدودی بزرگ تر از کمربند موشکی است که طرح آن در سال های دهه ۱۳۴۰ ارائه شد و هنوز هم مشخصات آن قابل توجه است. جت پک مارتین قادر است مسافت ۲۱۰۰ متری را با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند. این وسیله برای بلند شدن از دو فن کانال دار (نوعی پیشرانه محصور در سیلندرهای مخصوص) استفاده می کند. نیروی محرکه با موتور مخصوصی شبیه موتورسیکلت اما سبک تر و فشرده تر از آن تامین می شود. با استفاده از یک مخزن سوخت استاندارد می توان جت پک را برای حدود ۳۰ دقیقه با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت به پرواز درآورد.
● ناجی زندگی
پیتر کوکر، مدیر اجرایی کمپانی هوایی مارتین می گوید: پس از آن که تست های اولیه داخل کارخانه عملکرد این وسیله را به اثبات رساند، شرکت جت پک را در فضای خارج از کارخانه و تحت طیف گسترده ای از شرایط مختلف و به وسیله کنترل از راه دور آزموده است. تست کنترل از راه دور روی جت پک مجهز به ۱۰۵ کیلوگرم بار (معادل وزن یک مرد تنومند) انجام شده تا مطمئن شویم آزمایش ها در شرایطی تقریبا واقعی صورت پذیرفته است. پرواز اخیر بدون سرنشین جت پک در ارتفاع بالا برای تست قابلیت پروازی در ارتفاع ۱۵۰۰ متر و همچنین وضعیت خروج اضطراری انجام شد. جت پک مارتین مجهز به یک سیستم پاراشوت بالستیک خواهد بود که به طور خودکار در شرایط اضطراری عمل می کند. این سیستم عملکردی شبیه سیستم صندلی پران هواپیمای جنگنده دارد.
اگرچه تقاضا برای جت پک تا حدی به صنایع تولید وسایل تفریحی و تعدد افراد هیجان طلب بستگی دارد اما کوکر پیش بینی می کند براساس منطق، اولین استفاده کنندگان جت پک افراد مسئول در شرایط اضطراری خواهند بود. پلیس ها، آتش نشان ها و امدادگران می توانند از جت پک برای رسیدن به مناطقی که دسترسی ندارند استفاده کنند.
کوکر می گوید سرویس های آمبولانسی و اورژانس ها علاقه زیادی دارند که در صحنه تصادفات اولین کسانی باشند که بر بالین مصدومان حاضر می شوند مانند امدادگران موتورسواری که برای امدادرسانی سریع در شهرهای شلوغ و پرترافیک خدمت می کنند. بنابراین می توان دریافت از جت پک برای جستجو و نجات، امنیت مرزی و بازرسی خط لوله های نفتی و گازی در آینده استفاده زیادی خواهد شد.
با توجه به پروازهای آزمایشی، کوکر معتقد است: پرواز با این وسیله بسیار سرگرم کننده و فوق العاده آسان است. این ماشین یک دستگاه پایدار و ایمن است که هر کسی با کمی تمرین می تواند با آن پرواز کند.
البته کمپانی او در حال انجام آزمایش هایی است تا قبل از آماده سازی محصول و ارائه آن به بازار، موتور آن را ارتقا دهد. کوکر پیش بینی می کند جت پک تا اواسط سال آینده آماده تحویل به علاقه مندان باشد.
آتنا حسن آبادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست