سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

بـرنـدسـازی سـیـاسـی


بـرنـدسـازی سـیـاسـی

حدود ‌٤ ماه از زمان روی کار آمدن باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گذشته، ولی هنوز پرونده کمپین تبلیغاتی او مختومه نشده است.
جدیدترین تاکتیک مدیران تبلیغاتی اوباما Fotobama است …

حدود ‌٤ ماه از زمان روی کار آمدن باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گذشته، ولی هنوز پرونده کمپین تبلیغاتی او مختومه نشده است.

جدیدترین تاکتیک مدیران تبلیغاتی اوباما Fotobama است که سر و صدای زیادی بر پا کرد. چند وقت پیش مسابقه‌ای از بهترین عکس‌های ارسالی عکاسان آماتور و حرفه‌ای با این نام برگزار شد. استقبال مردم بی‌نظیر بود و قریب به ‌١٥ هزار قطعه عکس دریافت شد. بهترین عکس‌ها جایزه گرفتند و گلچینی از عکس‌های دریافتی در نمایشگاهی تحت عنوان Fotobama شرکت داده شدند. آن چیزی که در نهایت باقی ماند، ارائه تصویری دیگر از رییس جمهوری آمریکا بود، شیوه‌ای موثر برای حفظ برند اوباما و ارتقای آن.

برخی معتقدند که شیوه‌های تبلیغاتی کمپین اوباما براساس تعریف اصطلاح "برندسازی سیاسی" به اجرا درمی‌آید. بر اساس این تعریف نامزدهای انتخاباتی می‌توانند به برند تبدیل شوند و در ذهن مردم هویت خاصی بگیرند. این یعنی اینکه کمپین‌های مدرن تبلیغاتی فقط برای موفقیت نامزدهای سیاسی در یک انتخابات طراحی نمی‌شوند. این کمپین‌ها به شخصیت و هویتی می‌اندیشند که باید براساس برنامه‌ای مشخص و در طول زمان شکل بگیرند. با این وصف احتمالا در آینده باید شاهد ایده‌های جدیدتری برای "برند اوباما" باشیم.