پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

تأثیر الگوی‌های مصرف غرب در چین


تأثیر الگوی‌های مصرف غرب در چین

تشخیص تأثیر نحوه زندگی غربی‌ها بر روی مردم چین کار چندان مشکلی نیست. ملتی که یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان چای در جهان بود، اکنون به سمت مصرف قهوه پیش می‌رود. فروش شکلات در برخی …

تشخیص تأثیر نحوه زندگی غربی‌ها بر روی مردم چین کار چندان مشکلی نیست. ملتی که یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان چای در جهان بود، اکنون به سمت مصرف قهوه پیش می‌رود. فروش شکلات در برخی از مناسبت‌های ملی بالا رفته، کوکاکولا و پپسی (دو شرکت بزرگی که سالانه کمک‌های مالی بسیاری به اسرائیل می‌کنند) با طعم داروهای گیاهی بازار این کشور را قبضه کرده‌اند.

غذاهای غرب نظیر مک دونالد، کنتاکی، مرغ بریان مورد استقبال مردم چین خصوصاً نسل جوان قرار گرفته است. مردم چین به شکل غیر رسمی‌کریسمس را جشن می‌گیرند و در خانه‌های خود سگ و گربه نگهداری می‌کنند و غذای مخصوص سگ و گربه در فروشگاه‌ها به وفور یافت می‌شود. اگر چه مصرف غذا رو به کاهش است اما غذا همچنان در صدر هزینه‌های مصرف کننده قرار دارد و هزینه‌های سرگرمی، تحصیلی، خدمات فرهنگی، مسکن و لباس در مرتبه‌های بعدی قرار دارند. با این حال، مصرف غذا دیگر نیاز‌های اولیه را تأمین نمی‌کند. مصرف غذاهای اصلی نظیر گوشت، مرغ و غذاهای فرآوری شده آنها، غذاهای دریایی، میوهای تازه و خشکبار، شیر و مواد لبنی رو به افزایش است.

رو کردن به غذاهای سالم‌تر به کاهش سرانه مصرف گوشت خوک و حبوبات منجر شده است. یک خانواده متوسط بیشتراز یک دوچرخه و یک تلویزیون دارد. اغلب خانواده‌ها لوازم برقی خانگی مانند لباسشویی، فریزر و تلویزیون رنگی دارند. خیلی از خانواده‌ها در حال خرید کولر گازی، کامپیوتر شخصی، ماشین و موبایل هستند. نحوه زندگی مردم چین هم از زمان اصلاحات اقتصادی تغییر فراوانی کرده است. یونیفورم‌های آبی یا سبز جای خود را به لباس‌های غربی و محصولات روز داده است. لباس‌های غربی به عنوان پوشش رسمی مورد پذیرش قرار گرفته است. پذیرایی از دوستان در رستوران دیگر یک کار تجملی نیست. از آنجایی که درآمد مردم این کشور بیشتر شده است، غذاهای آماده و نیمه آماده مورد اقبال قرار گرفته است.