سه شنبه, ۲ مرداد, ۱۴۰۳ / 23 July, 2024
مجله ویستا

رکوردداری با بیش از۲۰۰ قسمت


رکوردداری با بیش از۲۰۰ قسمت

مجموعه تلویزیونی «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»از زبان ۲ کارگردان این سریال

در سری جدید مجموعه تلویزیونی «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» در ماه مبارک رمضان مضامین و مفاهیمی اخلاقی با رویکردی واقعگرایانه مطرح شد. در این مجموعه که این روزها از مرز ۲۰۰ قسمت پخش تلویزیونی هم عبور کرده است، کارگردانان و نویسندگان متعددی همکاری کرده‌اند. در این مصاحبه با نوید میهن‌دوست و حسین فلاح، دو نفر از کارگردانان این سریال درباره ویژگی‌های اثر، ترکیب بازیگران و دلایل ادامه یافتن ساخت و پخش آن در سال‌های متوالی صحبت کرده‌ایم.

با دور تند حرکت نکردیم

حسین فلاح که تا به حال ۹ اپیزود از این مجموعه را کارگردانی کرده درباره دشواری پردازش قصه‌ها در مدت زمان ۴۰ دقیقه معتقد است: کارهای اپیزودیک به دلیل این که مجبور هستی یک قصه کامل را در ۴۰ دقیقه روایت کنی سختی خاص خود را دارد؛ در حالی که همین قصه در یک فیلم سینمایی می‌تواند با شرح و بسط بیشتری و در ۹۰ دقیقه روایت شود.وی با اشاره به تکثر موضوعات مطرح شده در این سریال و نحوه ایجاد تنوع برای جذابیت‌های ساختاری اثر ادامه می‌دهد: در این سریال تکرار اتفاق نمی‌افتد؛ چراکه برای مثال موضوعی به‌عنوان خیانت را می‌توان از زوایای مختلف مطرح کرد و به آن پرداخت. وقتی موضوعی مثل خیانت یا هر موضوع دیگری در چارچوب یک درام و قصه قرار می‌گیرد معانی متفاوتی را خواهد داشت. به نظر من امسال سریال شاید برای شما هم اتفاق بیفتد توانسته است در مقایسه با سال‌های گذشته حتی موفق‌تر هم عمل کند. این را از این جهت نمی‌گویم که خودم از کارگردانان این سریال هستم، بلکه براساس نظرات و برداشت‌های همکارانم در حوزه تلویزیون می‌گویم.

فلاح در ارتباط با داستان‌های به کار رفته در این سریال و دقت در مراحل نگارش فیلمنامه بیان می‌کند: فکر می‌کنم امسال در نوشتن متن‌ها با دقت نظر بیشتری عمل شده است، زیرا امسال در این مجموعه یک تیم نویسنده فعالیت می‌کرد. درواقع این اتفاق دو سالی است در این سریال می‌افتد. همچنین در ساخت سری جدید این سریال با شتابزدگی روبه‌رو نبودیم؛ عاملی که می‌تواند گاهی از کیفیت محصول و نتیجه کار کم کند. با عجله پیش بردن کار ممکن است از میزان کیفیت آن کم کند. سال گذشته خود من در ماه رمضان هم مشغول ساخت این سریال بودم، اما این اتفاق امسال تکرار نشد.

وی درباره تعاملش با اکبر تحویلیان، تهیه‌کننده این مجموعه می‌گوید: خوشبختانه حمایت و حضور آقای تحویلیان به‌عنوان تهیه‌کننده در پیشبرد برنامه‌های ما تاثیر زیادی داشته است. ایشان فردی فهیم و با شعور هستند و درک بالایی از کار دارند. به نظر من خیلی سخت است که یک نفر بتواند همزمان بر پنج شش گروه فعال برای ساخت اپیزود‌های مختلف نظارت و همه آنها را هم مدیریت کند، اما ایشان بخوبی از عهده این کار برآمدند. جالب این است که همیشه به ما توصیه می‌کردند عجله نکنیم تا کار افت کیفی نداشته باشد. همیشه حرفشان این است کاری بسازید که در آخر حسرت نخورید چرا در این قسمت از ضبط، حواسم به این بخش خاص نبوده است یا بهتر بود بخشی را جور دیگری می‌ساختم.

وی همچنین در پایان به ترکیب بازیگران این سریال اشاره می‌کند و در این ارتباط می‌گوید: خیلی از بازیگران خودشان برای همکاری با این پروژه ابراز تمایل می‌کنند. گرچه دستمزد‌ها در این مجموعه به نسبت کارهای دیگر پایین‌تر است، اما بسیاری از بازیگران به ما لطف دارند و در این مجموعه بازی می‌کنند. بعضی‌هایشان هم به‌دلیل رفاقت حاضر می‌شوند در کار حضور داشته باشند. در کل معیارهایی که برای انتخاب بازیگران در این سریال در نظر گرفته می‌شود متناسب با فضای قصه و فیلمنامه است. برای مثال در یکی از اپیزود‌ها نقشی داشتیم که سخت بود، زیرا دو مقطع زمانی داشت و در واقع بازیگر باید در دو شخصیت ظاهر می‌شد. من برای این نقش امیرحسین صدیق را در نظر گرفتم و به او همه شرایط را توضیح دادم. او هم صادقانه با ما همکاری کرد و بخوبی از عهده ایفای آن برآمد. در بعضی دیگر از اپیزود‌ها هم ممکن است از بازیگران غیرچهره استفاده کنیم. اما معمولا ترکیبی از بازیگران شناخته شده و کمتر شناخته شده را برای نقش‌ها در نظر می‌گیریم.

معرفی شخصیت‌ها در دل داستان

نوید میهن‌دوست هم از دیگر کارگردانان این مجموعه است. وی درباره ملاک‌های انتخاب خود برای فیلمنامه‌هایی که ساخت آن را به عهده داشته، می‌گوید: من معمولا قصه‌هایی را برای تولید انتخاب می‌کنم که برای خودم جذابیت داشته باشد و همیشه به دنبال این هستم که قصه‌هایی نو را کارگردانی کنم.

وی در پاسخ به این که آیا ممکن است تعداد قسمت‌های زیاد این مجموعه به تکراری شدن قصه‌ها منجر شود، می‌گوید: این اتفاق معمولا نمی‌افتد، زیرا هر فیلمنامه ساختار خاص خودش را می‌طلبد که با توجه به فضای موجود در آن، نوع دکوپاژ خاصی هم در کار اعمال می‌شود.

نویسنده مجموعه «میلیاردر» در پاسخ به این که در پرداخت قصه‌ها چقدر روزآمد عمل شده است، ادامه می‌دهد: در کنار داستان اصلی اپیزود‌ها به بسیاری از مسائل جزئی هم اشاره می‌شود؛ مثلا در یکی از اپیزود‌هایی که خود من کارگردانی آن را به عهده داشتم به موضوع بیکاری هم پرداخته شد.

میهن‌دوست درباره علت همکاری مستمرش با این پروژه معتقد است: یکی از دلایل همکاری من با این سریال این است که هیچ وقت دچار شتابزدگی نشده‌ام و آقای تحویلیان برای ساخت زودتر قسمت‌ها مرا تحت فشار قرار نداده‌اند. در حالی که استاندارد ضبط در هر روز برای کارهای تلویزیونی ۱۰ تا ۱۲ دقیقه تعریف شده، اما ما روزهایی را سپری کرده‌ایم که در آن بیش از پنج شش دقیقه ضبط نداشته‌ایم، زیرا کیفیت برایمان اهمیتی بیشتر داشته است. متاسفانه بعضی اوقات به دلیل کمبود وقت در بعضی آثار تلویزیونی مراحلی مثل صدا‌گذاری هم انجام نمی‌شود، اما در این کار ما همه مراحل را با دقت و حوصله پیش بردیم و مدیریت تهیه‌کننده هم تاثیر زیادی در این اتفاق داشت.

وی درباره ریتم تند سریال هم اضافه می‌کند: بخشی از مشکلات ما در حوزه سریال‌سازی به ریتم مجموعه‌ها برمی‌گردد که کند و بطئی است، اما وقتی فقط ۴۰ دقیقه زمان داری تا یک داستان را روایت کنی طبیعتا ریتم بالایی هم باید برای آن در نظر گرفته شود. به نظرم این شیوه بیشتر منطبق با سلیقه مخاطب است. البته این کار سختی‌های خاص خودش را دارد. به نظر من خوب است این اتفاق درباره دیگر سریال‌ها هم بیفتد که مخاطب را به نوع ریتم تند عادت دهیم و سلیقه او را ارتقا بخشیم. من هم زمانی که فیلمنامه مجموعه «میلیاردر» را می‌نوشتم به این توجه داشتم که کاراکتر‌ها را در دل قصه معرفی کنم و شخصیت‌پردازی همزمان با روایت داستان صورت بگیرد و در واقع هیچ سکانسی فقط منحصر به معرفی یک نقش نشود.

وی درباره معیارهایش در انتخاب بازیگران می‌افزاید: من در قسمت‌هایی که خودم آنها را کارگردانی کردم هم با بازیگران شناخته شده و باتجربه کار کردم و هم با بازیگران جوانی که در تئاتر فعالیت می‌کردند. به نظر من باید در سریال‌ها از چهره‌های جوان و کم‌تجربه‌تر هم استفاده کرد. تلویزیون یک رسانه عمومی است که همه از آن سهمی دارند. در حالی که سینما یک رسانه نسبتا خصوصی است و ممکن است سرمایه‌گذار به‌دلیل بازدهی و برگشت سرمایه بیشتر تمایل داشته باشد از بازیگران چهره استفاده کند. به نظر من تعادل و حد وسط این دو بهترین شیوه در چیدن گروه بازیگران است. در ضمن خود قصه و نقش هم به تو می‌گوید بهتر است از کدام بازیگر استفاده کنی.

رکسانا قهقرایی