چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
نگاهی به مصوبات مجلس شورای اسلامی لایحه ای در راستای حمایت از حقوق مصرف كنندگان
بر این اساس جزئیات لایحه حمایت از حقوق مصرفكنندگان قبال خرید كالا و خدمات و وظایف عرضهكنندگان كالا در قبال آنها مشخص شد. این لایحه كه مشتمل بر ۵ فصل و ۲۳ ماده است پس از یك هفته حضور در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
براساس ماده ۱ از فصل اول (تعاریف) لایحه فوقالذكر، مصرفكننده هر شخص حقیقی یا حقوقی است كه كالا یا خدمتی را خریداری میكند، عرضهكنندگان كالا و خدمات، به كلیه تولیدكنندگان، واردكنندگان، توزیعكنندگان، فروشندگان و ارائهكنندگان خدمات اعم از فنی و حرفهای و همچنین كلیه دستگاهها، موسسات و شركتهایی كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر یا تصریح نام است و به طور مستقیم یا غیرمستقیم و به صورت كلی یا جزئی كالا یا خدمات به مصرفكننده ارائه میكنند اطلاق میشود، ضمانتنامه كالا یا خدمات، سندی است كه تولیدكننده، واردكننده، عرضهكننده یا تعمیركننده هر دستگاه فنی به خریدار یا سفارشدهنده كالا و خدمات میدهد تا چنانچه ظرف مدت معین عیب یا نقص فنی در كالای فروخته شده یا خدماتی كه انجام شده مشاهده شود، نسبت به رفع عیب یا تعویض قطعه یا قطعات معیوب و یا دستگاه، بدون اخذ و یا پرداخت خسارات وارده اقدام كند.
بر اساس این ماده، منظور از عیب در این قانون، زیاده، نقیصه یا تغییر حالتی است كه موجب كاهش ارزش اقتصادی كالا یا خدمات و یا عدم امكان انتفاع متعارف از آن گردد.
منظور از تبانی، هرگونه سازش و مواضعه بین عرضهكنندگان كالا و خدمات به منظور افزایش قیمت یا كاهش كیفیت یا محدود نمودن تولید یا عرضه كالا و خدمات یا تحمیل شرایط غیرعادلانه براساس عرف در معاملات است. صورت حساب فروش، سندی است كه در آن مشخصات كالا یا خدمات انجام گرفته با ذكر قیمت، تاریخ و میزان مورد معامله درج شود. بر اساس تبصره این ماده، درخصوص آن دسته از خدماتی كه ارائه آنها عرفا و با بلیت یا قبض صورت میگیرد، بلیت یا قبض حكم صورت حساب را دارد و در آن علاوه بر اطلاعات مصرف و مشخصات كیفی و كمی، نحوه محاسبه قیمت باید به صورت شفاف و ساده درج شود. همچنین در ماده ۲ این لایحه (فصل دوم وظایف عرضهكنندگان كالا و خدمات در قبال حقوق مصرفكننده) آمده، كلیه عرضهكنندگان كالا و خدمات منفردا یا مشتركا بر حسب میزان تقصیر، مسئول صحت و سلامت كالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوط یا عرف در معاملات هستند و باید كلیه خسارات مادی و معنوی ناشی از عیوب یا عدم انطباق كالا یا خدمت را جبران كند. مصرفكننده مختار است به استیفای همان كالا و خدمت بدون اخذ مابهالتفاوت یا با اخذ آن، همچنین استرداد كالا و دریافت وجه آن.
بر طبق تبصره این ماده نیز، چنانچه خسارات وارده ناشی از عیوب یا عدم كیفیت باشد و عرضهكنندگان به آن آگاهی داشته باشند، علاوه بر جبران خسارات به مجازات مقرر در این قانون محكوم خواهند شد. چنانچه اقدام آنان واجد عناوین مجرمانه دیگر باشد مشمول همان قانون خواهند بود.
بر اساس ماده ۳ این لایحه، عرضهكنندگان كالا و خدمات و تولیدكنندگان مكلفند ضمانتنامهای كه دربردارنده مدت و نوع ضمانت است را همراه با صورتحساب فروش كه در آن قیمت كالا یا اجرت خدمات و تاریخ عرضه درج شده، به مصرفكنندگان ارائه نمایند.
اطلاعات لازم شامل نوع، كیفیت، كمیت، آگاهیهای مقدم بر مصرف، تاریخ تولید و انقضای مصرف را در اختیار مصرفكنندگان قرار دهند.
نمونههای كالای موجود در انبار را جهت فروش در معرض دید مصرفكنندگان قرار دهند و چنانچه امكان نمایش آنها در فروشگاهها وجود ندارد، باید مشخصات كامل كالا را به اطلاع مصرفكنندگان برسانند.
بر اساس تبصره ۱ این ماده، تحمیل كالا و خدمات خاص یا همراه نمودن كالای دیگر یا مشروط كردن تحویل كالا یا ارائه خدمت به نحوی كه حق آزادی انتخاب مصرفكننده را سلب یا محدود كند، ممنوع میباشد.
براساس تبصره ۲ - داشتن نشان استاندارد در مورد كالاهای مشمول استاندارد اجباری، الزامی است.
تبصره ۳ نیز میگوید: فهرست انواع كالا و خدمات، نوع اطلاعات، نحوه اعلام آن، سقف ارزش كالا و خدماتی كه نیاز به صدور ضمانتنامه و صورتحساب دارد و شرایط تعویض و استرداد كالا، ظرف مدت سه ماه توسط وزارت بازرگانی و با همكاری وزارتخانهها، دستگاهها و موسسات ذیربط تعیین و اعلام میشود.
در تبصره ۴ این ماده نیز آمده وزارت بازرگانی موظف است فهرست مرتبط به اقلام دارویی و تجهیزات پزشكی واحدهای خدماتی پزشكی اعم از تشخیص و درمانی را با همكاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تهیه و اعلام نماید.
بر اساس ماده ۴ لایحه مذكور همه عرضهكنندگان كالاهای سرمایه از جمله خودرو، ماشینآلات صنعتی، كشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الكتریكی و الكترونیكی، صوتی - تصویری و وسائل ارتباطی مكلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدكی و ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش هستند.
براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی همه عرضهكنندگان كالا و خدمات مكلفند با الحاق برچسب روی كالا یا نصب تابلو در محل كسب یا حرفه، قیمت واحد كالا یا دستمزد خدمت را به طور روشن و مكتوب به گونهای كه برای همگان قابل رویت باشد، اعلام كنند.
همچنین همه دستگاههای دولتی و عمومی، سازمانها، شركتها، بانكها، نهادها، شهرداریها و همچنین دستگاههایی كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر یا تصریح نام است، ملزم شدند در ابتدا همه اطلاعات لازم درخصوص انجام كار و ارائه خدمت را در اختیار مراجعان قرار دهند. آییننامه اجرایی این موضوع، توسط سازمان مدیریت وبرنامهریزی كشور با همكاری دستگاههای ذیربط حداكثر ظرف مدت ۶ ماه تهیه و به تصویب هیاتوزیران خواهد رسید.
براساس بخش دیگری از این لایحه مجلس تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست كه موجب فریب یا اشتباه مصرفكننده از جمله از طریق وسائل ارتباط جمعی، رسانههای گروهی و برگههای تبلیغاتی شود را ممنوع كرد. مجلس همچنین هرگونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضهكنندگان كالا و خدمات را كه موجب كاهش عرضه یا پایین آوردن كیفیت یا افزایش قیمت شود، جرم دانست. براساس ماده دیگر لایحه حمایت از حقوق مصرفكنندگان، به منظور ساماندهی مشاركت مردمی در اجرای سیاستها و برنامههای حمایت از حقوق مصرفكنندگان، قانون انجمنهای حمایت از حقوق مصرفكنندگان تاسیس میشود. این انجمنها، تشكل غیرانتفاعی، غیردولتی، دارای شخصیت حقوقی مستقلاند كه پس از ثبت در وزارت بازرگانی رسمیت مییابد.
سیده سمیرا طاهری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست