دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
نیم نگاهی به هواپیمای تجسسی EP ۳EARIESII آمریکا

کشورهای جهان همواره به دنبال این هستند که نسبت به آنچه در کشورهای دیگر میگذرد، آگاه شوند. لذا برای رسیدن به این هدف دست به یک سری فعالیتهای تجسسی که کاملاً مخفیانه انجام میشوند، میزنند.
EP-۳EARIESII نوعی هواپیمای تجسسی بسیار دقیق است که در اینجا به معرفی آن و همچنین نحوه جمعآوری اطلاعات توسط آن میپردازیم:
این هواپیمای تجسسی شبیه به یک جاروبرقی عمل میکند به این مفهوم که کلیه ارتباطات الکترونیکی شامل مکالمات تلفنی، پستهای الکترویکی، رلههای کشتی به ساحل، فکس و ارتباطات ماهوارهای را کشف و در خود ضبط و ثبت میکند. وظیفه اصلی این هواپیما، پرواز در مناطق موردنظر جهت تجسس، کسب اطلاعات و پردازش آن و در نهایت ارسال اطلاعات پردازش شده جهت فرماندهان نظامی ارتش آمریکا میباشد.
این هواپیما مجهز به جدیدترین سیستمهای تجسسی است. بسیاری از سیستمهای بهکار رفته در هواپیما بهصورت طبقهبندی و محرمانه است اما یک سری اطلاعات کلی در این خصوص در دست است. از جمله اینکه این هواپیما مجهز به سنسور، گیرنده و آتش دیشی است که همگی وظیفه دریافت علائم و سیگنالهای الکترونیکی ار بر عهده دارند.
در این هواپیما دو اتاقک تعبیه گردیده که یکی در بالا و دیگری در پائین آن قرار دارد. همچنین این هواپیما مجهز به یک آنتن راداری AN/APX-۱۳۴ و یک محفظ آنتن رادار هواپیما RADOME است. رادوم شبیه پوسته گنبدیشکلی است که در قسمت زیرین هواپیما قرار دارد. آنتن راداری بهگونهای در داخل رادوم قرار گرفته است که میتواند فرکانسهای رادیوئی را بدون هیچ محدودیت یا مانع دریافت نماید.
در دهه ۱۹۹۰، نیروی دریائی آمریکا ۱۲ فروند از هواپیماهای P-۳Cs ساخت شرکت لاکهید مارتین را به هواپیماهای EP-۳EARIESII تبدیل کرد. هدف از این کار این بود که این هواپیماها جایگزین هواپیماهای ARIESI که در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ ساخته شده بودند، گردند. در سال ۱۹۹۶، ارتش آمریکا به بهسازی EP-۳Es کرد و آخرین هواپیما نیز در سال ۱۹۹۷ تحویل شد. نیروهای نانو در عملیاتهای پشتیبانی و شناسائی خود در بوسنی و نیروهای ستاد مشترک ارتش آمریکا در کرهجنوبی هواپیمای EP-۳Es را بهکار گرفتهاند.
این هواپیما دارای ۴ موتور توربوپروپ T۵۶-A۱۴ است که هر یک قدرتی معادل ۴۹۰۰ اسب بخار تولید کرده و هواپیما را با سرعتی معادل تقریباً ۵۵۵ کیلومتر به جلو میرانند. چهار ملخ ۴ پره، قدرت موتور را به نیروی رانش تبدیل میکنند. این هواپیما ۵ مخزن سوخت، چهار مخزن بال و یک مخزن یدکی دارد، مخزن یدکی آن از نوع مخزن تیغهای است که در قسمت زیرین بدنه هواپیما قرار دارد. این هواپیمای غیرمسلح، ۲۴ نفر ظرفیت دارد که عبارتند از:
۳ نفر خلبان ۱۰ نفر ارزیاب تاکتیکی - ۱ نفر مهندس پرواز (بقیه هم اپراتور، تکنسین و مکانیک هستند) این هواپیما دارای ۱۹ جایگاه خدمه و ۲۴ نفر ظرفیت دارد.
● مشخصات هواپیمای تجسسی EP-۳EARIESII
▪ طول بالها: ۳۶/۳۰ متر
▪ طول هواپیما: ۲۸/۳۲ متر
▪ ارتفاع: ۴۲/۱ متر
▪ مدت زمان پرواز: ۱۲ ساعت (یا ۴۸۲۸ کیلومتر)
▪ حداکثر سرعت: ۶۴۸ کیلومتر در ساعت
▪ تعداد موتور: ۴ عدد از نوع توربوپروپ ALISON T ۵۶-A۱۴
▪ تعداد خدمه: ۲۴ نفر
حسین نجفی خانیکی
منبع: HOWSTUFFWORKS.COM

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست