شنبه, ۵ خرداد, ۱۴۰۳ / 25 May, 2024
نیم نگاهی به هواپیمای تجسسی EP ۳EARIESII آمریکا
کشورهای جهان همواره به دنبال این هستند که نسبت به آنچه در کشورهای دیگر میگذرد، آگاه شوند. لذا برای رسیدن به این هدف دست به یک سری فعالیتهای تجسسی که کاملاً مخفیانه انجام میشوند، میزنند.
EP-۳EARIESII نوعی هواپیمای تجسسی بسیار دقیق است که در اینجا به معرفی آن و همچنین نحوه جمعآوری اطلاعات توسط آن میپردازیم:
این هواپیمای تجسسی شبیه به یک جاروبرقی عمل میکند به این مفهوم که کلیه ارتباطات الکترونیکی شامل مکالمات تلفنی، پستهای الکترویکی، رلههای کشتی به ساحل، فکس و ارتباطات ماهوارهای را کشف و در خود ضبط و ثبت میکند. وظیفه اصلی این هواپیما، پرواز در مناطق موردنظر جهت تجسس، کسب اطلاعات و پردازش آن و در نهایت ارسال اطلاعات پردازش شده جهت فرماندهان نظامی ارتش آمریکا میباشد.
این هواپیما مجهز به جدیدترین سیستمهای تجسسی است. بسیاری از سیستمهای بهکار رفته در هواپیما بهصورت طبقهبندی و محرمانه است اما یک سری اطلاعات کلی در این خصوص در دست است. از جمله اینکه این هواپیما مجهز به سنسور، گیرنده و آتش دیشی است که همگی وظیفه دریافت علائم و سیگنالهای الکترونیکی ار بر عهده دارند.
در این هواپیما دو اتاقک تعبیه گردیده که یکی در بالا و دیگری در پائین آن قرار دارد. همچنین این هواپیما مجهز به یک آنتن راداری AN/APX-۱۳۴ و یک محفظ آنتن رادار هواپیما RADOME است. رادوم شبیه پوسته گنبدیشکلی است که در قسمت زیرین هواپیما قرار دارد. آنتن راداری بهگونهای در داخل رادوم قرار گرفته است که میتواند فرکانسهای رادیوئی را بدون هیچ محدودیت یا مانع دریافت نماید.
در دهه ۱۹۹۰، نیروی دریائی آمریکا ۱۲ فروند از هواپیماهای P-۳Cs ساخت شرکت لاکهید مارتین را به هواپیماهای EP-۳EARIESII تبدیل کرد. هدف از این کار این بود که این هواپیماها جایگزین هواپیماهای ARIESI که در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ ساخته شده بودند، گردند. در سال ۱۹۹۶، ارتش آمریکا به بهسازی EP-۳Es کرد و آخرین هواپیما نیز در سال ۱۹۹۷ تحویل شد. نیروهای نانو در عملیاتهای پشتیبانی و شناسائی خود در بوسنی و نیروهای ستاد مشترک ارتش آمریکا در کرهجنوبی هواپیمای EP-۳Es را بهکار گرفتهاند.
این هواپیما دارای ۴ موتور توربوپروپ T۵۶-A۱۴ است که هر یک قدرتی معادل ۴۹۰۰ اسب بخار تولید کرده و هواپیما را با سرعتی معادل تقریباً ۵۵۵ کیلومتر به جلو میرانند. چهار ملخ ۴ پره، قدرت موتور را به نیروی رانش تبدیل میکنند. این هواپیما ۵ مخزن سوخت، چهار مخزن بال و یک مخزن یدکی دارد، مخزن یدکی آن از نوع مخزن تیغهای است که در قسمت زیرین بدنه هواپیما قرار دارد. این هواپیمای غیرمسلح، ۲۴ نفر ظرفیت دارد که عبارتند از:
۳ نفر خلبان ۱۰ نفر ارزیاب تاکتیکی - ۱ نفر مهندس پرواز (بقیه هم اپراتور، تکنسین و مکانیک هستند) این هواپیما دارای ۱۹ جایگاه خدمه و ۲۴ نفر ظرفیت دارد.
● مشخصات هواپیمای تجسسی EP-۳EARIESII
▪ طول بالها: ۳۶/۳۰ متر
▪ طول هواپیما: ۲۸/۳۲ متر
▪ ارتفاع: ۴۲/۱ متر
▪ مدت زمان پرواز: ۱۲ ساعت (یا ۴۸۲۸ کیلومتر)
▪ حداکثر سرعت: ۶۴۸ کیلومتر در ساعت
▪ تعداد موتور: ۴ عدد از نوع توربوپروپ ALISON T ۵۶-A۱۴
▪ تعداد خدمه: ۲۴ نفر
حسین نجفی خانیکی
منبع: HOWSTUFFWORKS.COM
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی انتخابات ریاست جمهوری شهدای خدمت ایران سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی رئیسی رهبر انقلاب حسین امیرعبداللهیان ابراهیم رئیسی شهادت
تهران هواشناسی وزارت بهداشت مشهد فضای مجازی سازمان هواشناسی بارش باران زمین پلیس آتش سوزی سیل شهرداری تهران
دولت سیزدهم قیمت طلا خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بورس حقوق بازنشستگان یارانه بازار خودرو تورم سهام عدالت مسکن
سینما تلویزیون همایون شجریان جشنواره کن دفاع مقدس سالار عقیلی سینمای ایران اصغر فرهادی سریال پایتخت سینمای جهان موسیقی کتاب
وزارت علوم
رژیم صهیونیستی روسیه غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه اوکراین حماس چین اتحادیه اروپا ترکیه لبنان
پرسپولیس استقلال فوتبال استقلال خوزستان لیگ برتر جواد نکونام نساجی باشگاه پرسپولیس بارسلونا والیبال تیم ملی والیبال ایران باشگاه استقلال
هوش مصنوعی موبایل سامسونگ اپل گوگل مایکروسافت اینترنت ناسا بریتانیا کهکشان فضا
استرس زوال عقل قلب ویتامین دیابت افسردگی پیری نوزاد