جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
بایدها و نبایدهای موسیقی «زیرزمینی»
مقوله «زیرزمینی» در تمام دنیا به گروههایی گفته میشود که خودشان تمایل دارند به این نام اطلاق شوند. ظاهرا این عبارت یک امتیاز برایشان محسوب میشود؛ چون به نظر میرسد یک کار متفاوت و چهرهای دیگر از موسیقی ارایه میکنند که البته کیفیت آن، قابل بحث است. در کشور ما نیز گروههای موسیقی «زیرزمینی» را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول گروههایی هستند که آثارشان در اندازه استاندارد و حرفهای نیست و بهاصطلاح گروههای غیرحرفهای هستند که تمایل دارند وارد صحنه شوند.
این گروهها معمولا تمرینهای خود را روی سایتهای اینترنتی قرار میدهند و بعد از بررسی بازتابهایی که کارشان داشته، سعی میکنند با اصلاح اثر و ایجاد جذابیت، به صورت جدیتری فعالیت خود را ادامه دهند. دسته دوم گروههاییاند که نتوانستهاند مجوزی برای آثارشان بگیرند؛ از آنرو که معمولا مقولاتی در حوزه کلام که حساسیتهایی را در جامعه به وجود بیاورد، مجوز نمیگیرند. البته خود ما هم در مواردی شاهد بودهایم که برخی از اشعار و کلامهای استفادهشده در موسیقی برخی گروهها، حساسیتهایی را در جامعه به وجود آورده مثلا شعرهای طنزی که ممکن است درباره اشعار فردوسی و حافظ سروده شده باشد، واکنشهایی را در جامعه ایجاد میکند. در کل در کلمه «زیرزمینی»، معنای انتقاد و سانسور لحاظ شده؛ هرچند که در همه موارد اینگونه نیست. با این حال بخش جوان جامعه، همیشه ذهنیات، ایدهها و نوآوریهایی دارد که در مواردی، ممکن است با چارچوبهای موسیقی ملی و علمی همراه نباشد؛ اما باید به این نکته نیز توجه کرد که موسیقی، امری جاری و متاثر از شرایط اجتماعی است.
در بسیاری از کشورهای دیگر هم مواردی از هنر تعریف میشود که با سنتهای آنجا هماهنگ نیست منتها وقتی همین آثار، زیربنای محکمی داشته باشند، بعد از ارایه میتوانند ماندگار شوند. بنابراین به اعتقاد من باید شرایطی فراهم شود که چنین گروههایی بتوانند خودشان را امتحان کنند و بازتاب موسیقی خود را در جامعه ببینند. در هر هنری اگر اجازه داده شود ایدهها مطرح شود البته در صورتی که با چارچوبهای آن کشور نیز هماهنگ باشد، میتوان ماندگاری را به آزمون گذاشت. به نظرم در این زمینه بهتر است خیلی وسواس نداشته باشیم. قطعا اگر زیرساختهای فرهنگی جامعه و رسانهها در اختیار بخشهای متفکرانه قرار بگیرد، تبلیغات سوء، جایی نخواهد داشت و آثار تنها معرفی میشوند اما آثاری که مناسب باشند طی زمان و در ارتباط با مردم تکثیر میشود. موسیقی ما انعکاس چند دهه اخیر بوده است. بگذاریم انعکاس دوره ما هم در موسیقی نشان داده شود. فراموش نکنیم که موسیقی، بازتاب شرایط اجتماعی است.
محمد سریر
رییس هیاتمدیره «خانه موسیقی»
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست