یکشنبه, ۱۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 2 June, 2024
مجله ویستا

گرافیک و مووینگ تایپ‌


گرافیک و مووینگ تایپ‌

مووینگ تایپ به نوشتاری (کلمه یا جمله) اطلاق می‌شود که نقش عنصر «حرکت» در طراحی حروف‌ آن اساسی است و صرف این‌که تعدادی یا همه حروف یک کلمه یا جمله به حرکت درآیند، تعریف مووینگ تایپ …

مووینگ تایپ به نوشتاری (کلمه یا جمله) اطلاق می‌شود که نقش عنصر «حرکت» در طراحی حروف‌ آن اساسی است و صرف این‌که تعدادی یا همه حروف یک کلمه یا جمله به حرکت درآیند، تعریف مووینگ تایپ بر آن جاری نیست. در مووینگ تایپ، ویژگی متحرک بودن در جنس طراحی حروف لحاظ شده است.

مووینگ تایپ یکی از شاخه‌های نوین در طراحی گرافیک روز دنیاست که از دو عنصر طراحی حروف و حرکت بطور همزمان بهره می‌برد. بعضا هم از عنصر سوم، یعنی صدا بهره‌مند است و صدا را هم با همه گونه‌های متفاوتش دربرمی‌گیرد:

ـ موسیقی (افکتیو، ملودیک)، گفتار (دیالوگ، منولوگ، نریشن)، افکت و آمبیانس.

مووینگ تایپ ممکن است یک اسلوگان، تیتر یا جمله باشد (جمله‌ای) و یا بصورت نشانه ظاهر شود (کلمه‌ای) که در گونه دوم، عنوان مووینگ لوگو بیشتر بکار می‌رود. واژه تایپ هم در هر دو اصطلاح برای پوشش دادن شیوه نگارش حروف است. بنابراین حروفی که به شیوه حرکت دست آزاد نوشته می‌شود، زیرمجموعه تایپ به حساب نمی‌آید، مگر آنکه همان نوشتار دستی در قالب فونت و تایپ ارائه شده باشد.

مووینگ لوگو زیرمجموعه‌ای از مووینگ تایپ است که در طراحی آن به سه نکته توجه شده است: موضوع و محتوا (به لحاظ کارکرد لوگو و نشان)، جنس و کاراکتر حروف (با در نظر گرفتن موضوع و خوانایی حروف) و شیوه حرکت حروف.

جمع این سه، مووینگ لوگو را کامل می‌کند و نبود یکی از اینها، مووینگ لوگو و مووینگ تایپ را شامل نمی‌شود.

موضوع و محتوا ستون فقرات هر نشانه و لوگوست و دو عامل یادشده دیگر نیز بر چرخه این محور می‌گردند.

مووینگ لوگو نیاز رسانه‌های امروز است. سایت‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بیشترین کاربرد این شاخه جدید گرافیک را ارائه می‌کنند. تلویزیون بدلیل ذات متحرکش، بستر مناسبی برای بروز قابلیت‌های حرکتی مووینگ تایپ و مووینگ لوگوست. این لوگوهای متحرک جایگزین لوگوها و نشانه‌های ثابتی شده‌اند که در چینش حرکتی کادر سه به چهار تلویزیون،‌ عنصر مزاحم به نظر می‌رسید.

البته مثل هر پدیده دیگری که پایش به تلویزیون باز شد و بدلیل استفاده فراوان در محدودیت‌های زمانی، دچار افت‌های شدید می‌شود، این احتمال هم در مسیر حرکت مووینگ لوگو محتمل است. از همین رو است که در برخی از این مووینگ‌ لوگوهای تلویزیونی مشاهده می‌شود که عنصر حرکت حتی بر طراحی ترجیح داده می‌شود و پیش از آنکه یک لوگوی متحرک ببینیم، یک فرم متحرک دیده می‌شود که بعضا هم خاصیت لوگویی و خوانایی را ندارد. برخی طراحان یا تهیه‌کنندگان، اساسا عنصر حرکت را به همین دلیل به مووینگ لوگو می‌افزایند تا در حرکت‌های سریع و مداوم، ضعف طراحی فرمی لوگو مشهود نباشد.

فضای مجازی وب هم قابلیت‌های حرکتی مووینگ تایپ را بروز می‌دهد و امروزه اغلب گونه‌های متفاوت کارکردی سایت‌ها، از مووینگ تایپ بصورت گسترده بهره می‌برند. اما مووینگ تایپ‌های وبی کمتر روی عنصر صدا تاکید دارند و در خوانایی و حرکت خلاصه می‌شوند. از سایت‌های شخصی گرفته تا سایت‌های پر مخاطب تفریحی و خبری و....

مهدی صادقی‌