شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

nVidia


nVidia

شرکت آمریکایی nVidia یکی از پیشگامان و موفقترین شرکتهای دنیا در امر تکنولوژی و طراحی کارتهای گرافیکی, سیستم های دسکتاپ و ایستگاههای کاری می باشد

شرکت آمریکایی nVidia یکی از پیشگامان و موفقترین شرکتهای دنیا در امر تکنولوژی و طراحی کارتهای گرافیکی، سیستم های دسکتاپ و ایستگاههای کاری می باشد. انویدیا در اصل فروشنده مدارهای مجتمع یا همان IC برای پردازنده های گرافیکی (GPU)، کارتهای گرافیکی، رسانه ها، وسایل ارتباطی و دستگاههای بازی میباشد. عامه ترین محصول این شرکت، سری کارتهای گرافیکی GeForce، برای بازی و سری Quadro برای طراحی و کارهای حجیم تر و حرفه ای تر است. دفتر مرکزی این شرکت نامدار واقع در خیابان San Tomas در منطقه سانتا کلارا شهر کالیفرنیا آمریکا میباشد. شرکت انویدیا در سال ۱۹۹۳ توسط Jen-Hsun Huang تاسیس و بنیانگذاری شد.

مدیر عاملان کنونی این شرکت، Curtis Priem، Chris Malachowsky میباشد. از بسیاری از جهات، nVidia همانند رقیب خود Ati میباشد، برای این که هر دو شرکت نقطه شروع یکسانی داشته اند و هر دو با فروش کامپیوتر شخصی کار خود را آغاز کرده بودند. اما بعدها به کار تخصصی تر و عملا عمیق تر در فروش تراشه ها برای همه نوع سیستم ارتباطی و کامپیوتر های شخصی پرداختند. از مهمترین خبرهای موجود در بازار کنسول، سفارش سونی در سال ۲۰۰۴ بود که، به موجب آن، از شرکت انویدیا طلب ساختن سری کارت RSX برای پلی استیشن ۳ بود.

این کارت گرافیک یک IP-Core به شرکت سونی تحویل داده شد و در آن دوره به جز قدرت این شرکت، اعتبار انویدیا نیز میتوانست به کمک سونی بیاید. انویدیا با درآمد حدود ۳.۷۷ میلیون دلار آمریکا به همراه ۵ هزار نیروی کاری، توانست تا حدودی به هدف شعار همیشگی خود The Way It۰۳۹;s Meant To Be Played دست یابد. با انتشار جی فورس، یکی از چیپ ستهای گرافیکی خود، گامی بسیار بزرگ را در عرصه گرافیک و تکنولوژی تراشه های گرافیکی برداشت.

NV۱ اولین کارت شرکت بود که براساس سطوح بنیادین درجه ۲ ساخته شد. پس از آن RIVA ۱۲۸ و RIVA ۱۲۸ZX برای اولین بار توانستند با DirectX هماهنگ باشند. این کارتها بر اساس OpenGL ۱ و DirectX ۵.۰ بنیان شده بودند. پس از آن، انویدیا با عرضه RIVA TNT و RIVA TNT ۲ بازار را در دست گرفت.

پشتیبانی از DirectX ۶.۰ و اپن جی إل ۱ از مهمترین ویژگی های این کارت میباشند. با این که بازار در دست انویدیا بود اما بار دیگر تحولی عجیب در دنیای کارت گرافیک صورت گرفت. این بار DirectX ۷.۰ و سیستم پشتیبانی از حافظه های DDR رواج یافت و دگرگونی سخت افزاری و روشنایی بیشتری بوجود آمد. چیپ ستی جدید با نام GeForce.


nVidia

در سری ششم جی فورس، ورژن C نسخه قبلی دایرکت عرضه و اپن جی إل ۲ وارد دنیای تکنولوژی شد. در سری ششم مصرف برق کمتر شد. همچنین عم سایه زنی بسیار بهبود بخشیده شده بود. سری هفتم نیز چندان تحول عظیمی نداشتند اما سیستم های Windows Display Driver Model و Transparency Supersampling و Transparency Multisampling در نوع خود جالب توجه بودند. اما مهمترین ویژگی این سری ورود Anti-Aliasing به صورت حرفه ای در کار سیستم میباشد. با این ترفند دیگر تمامی ناصافی های کار از بین میرود. در این بین ارتباط واسط یا همان SLI نیز بهبود بخشیده شده بود.

سری هشتم بار دیگر جهشی در دنیای کارت گرافیک را بهمراه داشت. پشتیبانی از DirectX ۹.۰c ، ۹.۰ EX و DirectX ۱۰، یکپارچگی ساختار سایه زنی که شامل پیکسل، سایه‌های سه بعدی و هندسی(SM ۴.۰)، ویژگی پوششی نمونه برداری موتور درخشان کننده ضد شکستگی (CSAA)، میزان تأثیر تکنولوژی ، از تحولات این جهش عظیم میباشند.

بعدها با عرضه GeForce ۴۵۰۰ که در Gizmondo استفاده میشود، ویژگی گرافیک سه بعدی پشتیبانی به وسیله پردازشگر هندسی و قابل برنامه نویسی سایه‌های پیکسلی در دستور کار طراحان قرار گرفت. قبل از GeForce ۴۸۰۰ ، کارت ۲۱۵۰ سرعت کار در دو بعد را افزایش داد اما کارت ۴۸۰۰ یک کارت پایه ریزی شده بر اساس موتور گرافیکی ۳ بعدی نسخه ۲ میباشد. یک موتور ۲۴ بیتی آودیو نیز در این بین تعبیه شده است.

بعدها انویدیا با عرضه سری GTX خود به رقابت سختی با Ati و مالک کنونی آن AMD پرداخت. این رقابت به تنهایی چندین نقد و بررسی را شامل خواهد شد.

مرتضی رکابی



همچنین مشاهده کنید