یکشنبه, ۳۱ تیر, ۱۴۰۳ / 21 July, 2024
مجله ویستا

XK۱۲۰


XK۱۲۰

در طول نمایشگاه ۲۰۰۵ رترو موبیل، هنگامی که به بدنه تغییر شکل یافته توسط شرکت گیا XK۱۲۰ نگاه می شد، کنجکاوی همه آشکار بود. تلفیق مهندسی انگلیسی با هنر ایتالیایی واضح بود. اما اطلاعات …

در طول نمایشگاه ۲۰۰۵ رترو موبیل، هنگامی که به بدنه تغییر شکل یافته توسط شرکت گیا XK۱۲۰ نگاه می شد، کنجکاوی همه آشکار بود. تلفیق مهندسی انگلیسی با هنر ایتالیایی واضح بود. اما اطلاعات در مورد سر گذشت جگوار قرمز نا چیز بود. همین مدل منحصر بفرد اخیرا در موناکو به مزایده گذاشته شد و به بالاترین قیمت به فروش رسید(قیمتی برابر ۶۸۰ هزار یورو به انضمام حق بیمه و مالیات )! اما سرگذشت این خودرو را بخوانید:

هنگامی که XK۱۲۰ توسط جگوار ارائه شد کمتر کسی از طرح آن بدش آمد. این XK۱۲۰ مورد نظر از نوع سفارشی بود که به آن سوپرسونیک اطلاق می شد و توسط شرکت ایتالیایی بنام گیا طراحی شد. این شرکت توسط جیا کینتو گیا در سال ۱۹۱۹ در تورین تاسیس شد. این شرکت نه تنها بر روی اتومبیلهای لوکس کار میکرد بلکه بدنه اتومبیلهای مسابقه ای را نیز تغییر می داد. بعد از مرگ موسس آن درسال ۱۹۴۴ و شروع جنگ جهانی دوم به نظر می رسید که کار کمپانی تمام شده باشد ، اما این کمپانی بعد از جنگ شروع به ادامه کار نمود و طراحان زیادی را نظیر میچلوتی، بوآنوف و فرو ساونوتزی را به دنیای اتومبیل معرفی کرد. کمپانی گیا با کارخانجات اتومبیل سازی زیادی همکاری داشت که نتیجه این همکاری باعث تولید اتومبیلهایی نظیر فولکس واگن کارمان گیا، لانچیا اورلیا بی ۲۰و فیاتهای ۱۵۰۰ و ۲۳۰۰ شد. دهه۵۰ زمانی بود که طراحان اتومبیلها بیشتر تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی و بخصوص عصر جت بودند. این تاثیر در سالهای بعد به بالاترین حد خود در بین طراحان آمریکایی رسید و مثال آن طراحی انتهای مضحک کادیلاکهای ۱۹۵۹ می شد. طرح سوپر سونیک توسط جیوانی ساونوتزی در شرکت گیا انجام می شد و اولین کار او آلفارمئو مدل ۱۹۰۰ در سال ۱۹۵۳ بود. به غیر از آلفا و ۳ دستگاه XK۱۲۰ محصول او، اتومبیلهایی نظیر آستون مارتین و تعدادی فیات V۸ نیز شامل سوپر سونیک شدند. این جگوار XK۱۲۰ فرمان چپ و با شماره شاسی ۶۷۹۷۶۸ یکی از دو دستگاهی بود که توسط یک شرکت وارد کننده جگوار در پاریس بنام الیسین خریداری شده بود. دومین XK۱۲۰ این وارده کننده پاریسی که به رنگ آبی بود هنوز در فرانسه موجود است، اما از مدل سوم خبری در دست نیست. بین طرحی های قرمز و آبی سوپر سونیک تفاوتهای زیادی وجود دارد اما اتومبیل با شاسی مورد نظر مانند مدلی بود که سر سیلندر آن توسط ویرجیلیو کانرو تغییر شکل یافته بود تا ۳ کاربراتور بجای تنها ۲ کاربراتور ۲ قلوی آن قرار بدهد. این پیشرانه ۲۲۰ اسب بخار قدرت داشت. بعد از پایان طراحی ۶۷۹۷۶۸ این اتومبیل در نمایشگاههای لندن و پاریس به معرض نمایش گذاشته شد و همچنین دررقابتهای کنکورز الگانس در مونترووکن شرکت کرد.

این اتومبیل دوباره به شرکت رویال الیسین بازگردانده شد تا اینکه این جگوار سوپر سونیک به شخصی بنام فیلیپ رنو فروخته شد و او هم اتومبیل را به فردی بنام رولاند اربان فروخت که او در نمایشگاهش این اتومبیل را در معرض نمایش گذاشت. مالک فعلی این اتومبیل شخصی است که دارای کلکسیون جگوار بوده و همچنین جزو باشگاه فرانسوی رانندگان جگوار است. او این اتومبیل را در حالی از رولاند اربان در سال ۱۹۹۴ خرید که اتومبیل تنها ۹۴۰۰ کیلومتر کار کرده بود. بعد از همکاری یک متخصص بنام آتلیر سونتراپ اتومبیل مورد باز سازی قرار گرفت و جایزه اول مسابقات نمایشی کنکورز پاریس در سال ۱۹۹۶ از آن این جگوار سوپر سونیک شد. در طی بازسازی اتومبیل تنها ۱۰۰۰۰ کیلومتر کار کرد.

اکنون دیدن این اتومبیل از نزدیک مانند تحقیق یک رویای شیرین است آن هم اتومبیلی که هم قسمت مهمی از تاریخ جگوار بوده و هم تکامل طراحان ایتالیایی بعد از جنگ جهانی دوم را در خود به همراه دارد.

نویسنده : آرمین خوئینی پور فرد