یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
تأملی بر چیستی و چرایی مهریه
یكی از سنتهای بسیار كهن اجتماعی رایج در جوامع بشری كه قدمتی بسیار طولانی دارد، پرداخت مهریه در پیوند ازدواج است؛ به عبارت دیگر از گذشتههای بسیار دور تاامروز، رسم بر آن است كه مرد هنگام ازدواج و بویژه زمانی كه خواستگاری وی با پاسخ مثبت از سوی نامزد مورد نظر همراه میشود، مبلغی را به عنوان مهریه برای زن در نظر میگیرد؛ اگرچه سنت پرداخت مهریه، همانند سایر سنتهای اجتماعی، طی روزگار گذشته، تحولات و دگوگونیهای زیادی را پشت سر گذاشته و با توجه به زمان و مكان، دچار تغییرات مختلفی شده است. روزگاری، مهریه در جایگاه بهای زن قرار داشت و در واقع همان وجه المعامله عقد نكاح تلقی میشده است و نیز؛ در دورهای خاص به عنوان هدیهای از سوی مرد به پدر زن داده میشد و در دورانی هم این هدیه، به خود زن اختصاص مییافت است. در حال حاضر نیز كه جوامع بشری از جهات مختلف دگرگون شده و در قرنهای اخیر، تحولات علمی، پیشرفتهای تكنولوژیكی، گسترش آزادیهای بیرویهی فردی و توسعهی حق مشاركت سیاسی برای تمام افراد، موجب پیدایش رویكردها و نگرشهای جدیدی نسبت به انسان و جنسیت او گردیده، در مواردی با افراط گرایی بیش از حد، جامعه انسانی را بدون در نظر داشتن تمایز جنسیتی (و بلكه با نفی چنین تمایزی) صرفاً براساس شاخصهای توسعه یافتگی و عقب ماندگی تقسیم بندی كرده است؛ نتیجه قهری چنین رویكردهایی آن است كه تا زن و مرد نه به عنوان دو صنف از نوع واحد انسانی (و طبعاً هر كدام با شاخصهها و تواناییهای اختصاصی) بلكه به عنوان دو موجود برابر و همطراز، با قابلیتهای همانند و دارای نقشها و كاركردهای جایگزین در نظر گرفته شده و ارزیابی شوند این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت؛ از همین رو با عنایت به همین نگرشها، زن همپای مرد تصور میشود و سخن گفتن از تكالیف خانوادگی و التزام به وظایف زوجیت، تضییع حقوق زن و نقض آزادیهای مشروع وی به شمار میآید و در واقع، هیجان آزادی خواهی زن، به جریانی تبدیل میشود كه منجر به ایجاد جنبشی زن گرا و زن محور میگردد و این جنبش، آنچنان موجی را در جوامع بشری، بویژه غربی پدید میآورد كه در اثر تلاطم آن، بسیاری از سنتهای پایدار اجتماعی و عرفهای ریشهدار انسانی در هم میشكند و بنیان نظام خانواده و اجتماع دگرگون میشود. خواسته یا ناخواسته و در اثر تعامل فرهنگها و ارتباط جوامع ـ بویژه در عصر كنونی ـ جوامع شرقی و بویژه اسلامی نیز از گزند این موج درامان نمانده و آسیبها و تهدیدهای آن، دامنگیر این جوامع هم گردیده است كه در اثر آن سؤالات و شبهاتی در این زمینه، در جوامع اسلامی هم، مطرح و ارائه میشود كه ایجاب مینماید برخی از آنها، مورد تحقیق و تأمل واقع شوند. یكی از شبهات مطرح در مورد وضعیت زن در خانواده، راجع به مهریه است كه با توجه به اینكه زن یكی از طرفهای اصلی عقد نكاح است و همانند مرد از منافع آن بهرهمند میشود، و با در نظر داشتن استقلال مالی زن و توانایی او در تحصیل عواید و كسب وامرار معاش خویش، این سؤال مطرح میشود كه مهریه چه جایگاهی دارد؟ و الزام مرد به پرداخت آن چه توجیهی خواهد داشت؟ به عبارت دیگر وقتی پیوند نكاح معلول توافق زن و مرد است و اراده و رضایت زن همانند اراده و رضایت مرد، در صحت عقد ازدواج تأثیر میگذارد و اهلیت زن، همانند اهلیت مرد از عناصر اساسی صحت آن به شمار میرود و از سوی دیگر، وقتی زن همانند مرد از منافع و لذایذ نكاح بهره میبرد، چه دلیلی برای لزوم پرداخت مهریه و یا تعیین آن به عنوان یك شرط لازم در عقد نكاح وجود دارد؟ نوشتار حاضر در پی آن است كه با توجه به بررسی و ارزیابی مختصری كه صورت داده است، این مسئله را با رویكرد عمدتاً عقلانی مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد؛ لذا مهمترین سؤالی كه مطرح میگردد، این است كه اصلاً مهریه چیست؟ و چرا باید به عنوان یك شرط اساسی در نكاح مد نظر قرار گیرد؟ برای اینكه بتوانیم پاسخهای این پرسشها را به طور مشخص به دست آوریم، مطالب این نوشتار را طی دو بخش تنظیم و ارائه نماییم:
۱ ـ چیستی مهریه
با قطع نظر از واژهشناسی مهریه و بررسی مفاهیم مترادف آن، نكته مهم و قابل بحث این است كه قرآن كریم از مهریه زنان با عنوان «صدُقه» یاد نموده و حكم به وجوب آن مینماید. از این حكم قرآنی چنین فهمیده میشود كه وجوب مهر در عقد نكاح، نه یك حكم تأسیسی و اختصاصی شریعت اسلام، بلكه یك حكمامضایی است كه قرآن مجید با مهر تأیید زدن بر یك سنت پسندیده اجتماعی، آن را تحكیم بخشیده و تقویت نموده است؛ زیرا اولاً تركیب كلمات و ساختار آیه شریفه «وآتوالنساء صدقاتهن نحله» به گونهای است كه وجود مهریه در آن مفروض و مفروغ عنه تلقی شده است؛ به بیان بهتر اضافهی «صدقات» به ضمیر «هنّ» و مقدم داشتن كلمه «النساء» بیان این معنا است كه زنان مهریه داشتهاند و پرداخت مهریه در بین مردم و در سنن ازدواجشان متداول بوده است؛[ ۱ ] بنابراین، معنای آیه این نیست كه «به زنان مهریه بدهید» بلكه معنای دقیق آن این است كه «مهریه زنان را به خودشان بدهید.» و روشن است كه این معنا، به صراحت از وجود مهریه حكایت دارد؛ از این جهت است كه میگوییم وجوب مهریه یك حكمامضایی نه تأسیسی.
ثانیاً؛ اگر از منظر تاریخی هم به مسئله نظر افكنده شود معلوم میگردد كه پرداخت مهر، علی رغم تحولات و تغییرات چشمگیر، یك سنت پایدار اجتماعی است كه از گذشتههای دور تاامروز در جوامع بشری رایج است. در مصر باستان، زوج مبلغی را به عنوان جبران خسارت از این جهت كه با ازدواج، یكی از اعضای خانوادهی فردی را از او میگرفت، به پدر دختر میداد؛ یعنی در واقع پرداخت «مهر» بابت تسكین و كاهش دادن درد و رنج ناشی از جدایی دختر از پدرش صورت میگرفت.[ ۲ ] در بابل، مهر به عنوان وجه المعامله و در واقع بهای زن بود كه به پدر او داده میشد؛ هرچند به مرور زمان، خرید آن به منظور ازدواج، با جایگزینی هدیهای برای پدر زن، حالت نمادین یافته بود[ ۳ ] . جوامع قبیلهای و بادیه نشین حجاز نیز از همین سنت پیروی میكردند و مبلغ پرداختی از سوی مرد، به هر عنوانی كه داده میشد به پدر دختر اختصاص داشت؛اما پس از تابشاشعه حیات بخش اسلام بر حجاز و طلوع خورشید عدالت در آن سرزمین، تنها تغییر بنیادینی كه در این سنت اجتماعی پدید آمد، اختصاص یافتن مهریه به خود زن بود.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست