سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
ارزیابی رفتار مصرف كننده پس از خرید
بسیاری از دستاندركاران تبلیغات و بازاریابی، به دنبال برنامهریزی موثر و كارآمد در جهت تبلیغات كالا و خدمات خود هستند. آنها روشهایی را مورد توجه قرار میدهند تا بتوانند مشتریان را متقاعد به خرید از خود كنند، اما معمولا این روشها تا جایی ادامه مییابد كه مشتری را به خرید سوق دهد و پس از آن متوقف میشود.
تصور غالب و در عین حال اشتباه در این زمینه آن است كه چنانچه مشتری، كالا یا خدمات مزبور را خریداری كرد، دیگر نیازی به پیگیری وی وجود ندارد و بهتر است این نیرو صرف یافتن مشتریان جدید شود.
تبلیغاتچیهای ماهر و بازاریابان زبردست میدانند كه فروش، پایان رابطه با مشتری نیست و در واقع آغاز یك رابطهء بلندمدت با وی، جهت ترغیب به خریدهای بعدی و توسعهء نام تجاری مزبور در میان سایر مصرفكنندگان از طریق توصیهء محصول مزبور به ایشان است. بر این اساس ارزیابی مصرفكننده از كالای خریداری شده (رفتار پس از خرید) از دید بازاریابان زبردست بسیار مهم است.
● ارزیابی پس از خرید
مرحلهء نهایی در فرآیند خرید مصرفكننده، رفتار پس از خرید است. در طی این زمان مصرفكننده خرید را ارزیابی میكند. این ارزیابی در واقع مقایسهء بین آن چیزی است كه مصرفكننده انتظار آن را دارد و آن چیزی كه واقعا دریافت كرده است.
اگر كالا یا خدمات، انتظارات مصرفكننده را برآورده سازد، او از خرید راضی میشود، اما اگر این انتظارات را برآورده نكند، وی از خرید خود ناراضی خواهد شد.
هنگامی كه خرید یك كالا درگیری ذهنی بالایی را طلب میكند یا در نظر مردم بسیار مهم است و یا كالای خریداری شده قیمت بسیار بالایی دارد، مصرفكنندگان غالباً پس از خرید دچار شك و تردید میشوند. این شك و تردید، ناهماهنگی شناختی پس از خرید (Post Purchase Cognitive Dissonance) نامیده میشود.
مصرفكنندگان در این حالت برای كاهش تنش و نگرانی پیش آمده، به دنبال تایید و تصدیق خرید خود پس از خرید هستند و این كار را از طریق نگاه كردن به تبلیغات و یا تصدیقهایی كه فروشنده ارایه میكند انجام میدهند. در رفتار پس از خرید مصرفكنندگان نام تجاری خریداری شده را با سایر نامهای تجاری كه آنها را خریداری نكردهاند، مقایسه میكنند. مثلا خریداری پس از ارزیابی چند اتومبیلكه بسیاری از آنها بسیار به هم شبیه هستند یكی از آنها را انتخاب میكند، وی پس از خرید ممكن است در معرض تبلیغاتی دربارهءاین اتومبیلها قرار بگیرد و با دیدن این تبلیغات، ماشین خریداری شده را با سایر ماشینهای تبلیغ شده مقایسه كند و در این شرایط ممكن است دچار نگرانی شود.
طراحان تبلیغات و بازاریابان باید به منظور كاهش عدم تجانس شناختی پس از خرید مصرفكنندگان روشهای متفاوتی را به كار برند. یكی از این روشها، نشان دادن مشتریان و یا افرادی است كه آن كالا را مصرف كردهاند و از آن راضی هستند. راه دوم استفاده از تبلیغات مقایسهای است كه در آن مزایای نام تجاری نسبت به سایر نامهای تجاری نشان داده میشود. برقراری تماس فروشندگان و كاركنان خدمات پس از فروش و صحبت كردن با مشتری نیز به كاهش تنش و نگرانی مشتری و افزایش رضایت ایشان از خرید كمك میكند.
دكتر فاطمه احسان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست