سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
خودروسواری بر امواج رادیو
عصر یک روز بهاری در استودیو پخش رادیو اقتصاد هستم. حدود ۲۰ دقیقه دیگر پخش برنامه «صنعت خودرو» شروع میشود. نکتهای که نظرم را جلب میکند، حضور امیر کشانی، مدیر گروه اقتصاد و صنعت رادیو اقتصاد در استودیو پخش است. از کشانی درباره رویکرد این گروه میپرسم که میگوید: براساس یک راهبرد کلی قرار است صنایع مختلف را مورد تحلیل، بررسی و نقد قرار دهیم و برنامه صنعت خودرو یکی از برنامههای گروه اقتصاد و صنعت رادیو اقتصاد است که با این هدف تولید میشود و در آن، تحولات و اتفاقات صنایع خودروی کشور به صورت جدی با همکاری کارشناسان این حوزه مورد بحث قرار میگیرد.
● ارتباط بیواسطه
علی پاکزاد، سردبیر برنامه برای آخرین بار کارها را بررسی میکند تا در زمان اجرای برنامه با دو نفر از کارشناسان حوزه خودرو در مورد موضوع برنامه، قیمت خودروهای وارداتی، تحلیل و عملکرد دستگاههای نظارتی و قیمتگذاری خودروهای داخلی تماس تلفنی برقرار شود تا با حضور سعید زینعلی خان، کارشناس ثابت برنامه، اما و اگرهای صنعت خودرو بیان شود.
پاکزاد معتقد است: در این برنامه گفتوگومحور، اخباری که صنعت خودروی کشور را تحت تاثیر قرار میدهد، به بحث گذاشته میشود تا از این طریق، مصرفکننده و تولیدکننده و بهتر بگویم جامعه هدف، ضمن بهرهگیری از اطلاعرسانی با تحلیل جنبههای مختلف موضوعات از سوی صاحبنظران و دستاندرکاران حوزه صنعت خودرو آشنا شوند. یکی از کارهای مهمی که این برنامه توانسته انجام دهد، ارتباط بیواسطه میان صنعتگر و مخاطبان رادیو اقتصاد است. این برنامه بخشهای مختلفی همچون یادداشت هفته، مروری بر اخبار هفته و خبرهایی از جهان خودرو دارد.
غلامرضا عزتی، تهیهکننده برنامه نیز در این زمینه میگوید: ارتباط دوسویه خوبی از طریق این برنامه میان مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برقرار شده است، زیرا وقتی مخاطب، برنامه را متناسب با سلیقه و ذائقه خود بداند و احساس کند به نیازهای او پاسخ داده میشود، قطعا با برنامه ارتباط منطقی برقرار میکند و این ارتباط سازنده باعث نزدیکتر شدن برنامهساز به هدف نهایی خود میشود. بر همین اساس با توجه به نوع و فضای موضوع برنامه و خبرهایی که در برنامه خوانده میشود، از موسیقی و افکتهای مناسب و تاثیرگذار استفاده میکنم.
● رهایی از بحران
سعید زینعلیخان، کارشناس حضوری و ثابت برنامه صنعت خودرو که خود حدود ۱۵ سال است در این زمینه فعالیت دارد، معتقد است: هر جایی که دولت درگیر موضوعی باشد، کار را به هر طریقی که شده، ادامه میدهد و صنعت خودروی کشور هم از این موضوع مستثنا نیست. متاسفانه در همان سالهایی که فروش نفت از نظر مالی افزایش پیدا کرد با توجه به افزایش تورم سالانه، نرخ دلار هم اگر افزایش مییافت امروز چنین مشکلی نداشتیم، زیرا از سال ۸۴ تا ۸۹ تقریبا قیمت ارز ثابت بود تا این که با تغییر قیمت ارز حباب قیمت خودرو با توجه به قیمت دلار ناگهان ترکید که اگر سالی ۱۰ تا ۲۰ درصد از سال ۸۴ به قیمت خودرو اضافه میشد قطعهساز و صنعت خودروسازی دچار مشکل امروز نمیشد.
زینعلی خان میگوید: ای کاش از نظر اقتصادی به جایی برسیم که فقط هم و غم ما و هدف ما رشد، توسعه و رسیدن به بالندگی و شکوفایی باشد. در این صورت ما به توسعه پایدار میرسیم چون در جهان کسی نمیتواند به اقتصاد قوی نگاه چپ بکند. در بعضی مواقع شاهد سوءمدیریت در صنعت خودروی کشور بودهایم، اما این که حالا چه کار باید کرد تا از این بحران خارج شویم اهمیت دارد، رهایی از این بحران هم پیچیده نیست فقط به مشارکت و اتفاق نظر دستاندرکاران صنعت خودروی کشور یعنی وزارت صنعت معدن و تجارت، مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده نیاز دارد. از مسائل حاشیهای باید فاصله گرفت، زیرا نبود قیمتگذاری مناسب برای تولیدکننده و مصرفکننده مشکلساز شده است. هماکنون شرایط صنعت خودروی ما بیمار است و به جای آن که به فکر بهبود آن باشیم هر کسی آن را به سمت خود میکشاند.
● بدون ممیزی
محسن احتشامی، مجری برنامه صنعت خودرو که سال ۸۵ وارد رادیو ایران شده و حدود پنج سال است در رادیو اقتصاد فعالیت میکند، میگوید: در زمان اجرای برنامههای اقتصادی لازم است مجری به گونهای عمل کند تا کاربرد اصطلاحات اقتصادی سبب نشود فضای برنامه سنگین و به تعبیری خستهکننده شود. در این برنامه سعی دارم علاوه بر این که اطلاعات درستی در مورد صنعت خودروسازی کشور به مخاطبان ارائه شود، برنامه برای تمام شنوندگان قابل درک باشد، زیرا امروزه، خودرو در زندگی افراد جایگاهی ویژه دارد و به همین سبب، برنامه صنعت خودرو دارای مخاطب عام و خاص است. من در درجه اول وظیفه دارم بحثها را بهنحوی هدایت کنم تا در زمان اجرای برنامه، مخاطب بتواند ضمن گوشدادن به مباحث کارشناسی، به یک نتیجهگیری کلی نیز برسد. دیگر این که در شرایطی مثل مصرفکننده، با کارشناسان ذیربط بحث و تبادلنظر میکنم. برای مثال در مورد خدمات پس از فروش همیشه تناقضگویی وجود دارد که یکی از وظایف رسانه، شفافسازی و رفع ابهام است. در چنین شرایطی خودم را جای مخاطبان برنامه قرار میدهم و سوال مردم را از کارشناسان میپرسم.
احتشامی بر این مساله تاکید دارد که به لحاظ محتوایی، برنامه بدون ممیزی اجرا میشود و پیامکهای ارسالی به برنامه را تا جایی که زمان داشته باشد در برنامه میخواند، حتی پیامکهایی که نسبت به برنامه، جنبه انتقادی داشته باشد.
● برنامه صنعت خودرو، پاسخگوی شما
تغییرات قیمت خودروهای داخلی به قدری سر و صدا راهانداخته که در این آشفته بازار، برخی گمان میکنند با واردات خودروی خارجی، قیمتها کاهش مییابد، زیرا اگر قیمت خودرویی ۳۰ هزار دلار فرض شود، معادل ۳۱۰ بشکه نفت برای کشور هزینه در بردارد. حال باید اندیشید واردات به صرفه است یا تولید داخلی؟ این پرسشی است که ذهن خیلیها را مشغول کرده است. اگر شما مایل هستید پاسخ چنین پرسشهایی را بشنوید، کافی است سهشنبهها ساعت ۱۹ تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه شنونده برنامه صنعت خودروی رادیو اقتصاد روی موج FMردیف ۹۸ مگا هرتز باشید. این برنامه به صورت زنده پخش میشود و از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۳۶۳۷ و شماره تلفن ۲۲۶۵۲۵۲۵ میتوانید سوال، پیشنهاد و انتقادهای خود را در زمان پخش برنامه مطرح کنید.
سیما پویا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست