جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

نماز روزه هاتون قبول حق


نماز روزه هاتون قبول حق

آثار و برکات روزه ماه خدا

۱) سلامتی جسم همراه روزه. حضرت رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «صوموا تصحوا؛ روزه بگیرید، تا سالم بمانید.» (۱) بی‌تردید یکی از عوامل شادابی و صحت جسم پرهیز از خوردن و آشامیدن زیاد است و چون انسانها به دلایل مختلف قادر نیستند یک رژیم غذایی مناسب را در طول سال مراعات کنند ماه رمضان فرصت مناسبی را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا از فرصت روزه‌داری استفاده کرده و چربی‌های زائد بدن و دیگر مواد اضافی انباشته شده در جسم را تخلیه کنند. همچنین بعضی از اجزای بدن در طول ماه رمضان بیشتر استراحت می‌کنند و این خود باعث سلامتی این اعضا می‌گردد.

۲) روزه، باعث تقویت عاطفه می‌گردد. کسی که یک ماه مزه گرسنگی را چشید، درد آشنا می‌شود و رنج گرسنگان را احساس و درک می‌کند. در روایتی راوی از امام صادق(ع) درباره علت روزه‌داری سؤال نمود، امام(ع) فرمود: [همانا خدای تعالی روزه را بر انسانها واجب ساخت تا فقیر و غنی یکسان گردند. زیراغنی بر اثر توانمندی مالی کمتر احساس گرسنگی می‌کند، زیرا به آنچه اراده کند بدان دست می‌یابد. پس خدا اراده کرد تا میان بندگان مساوات برقرار نماید و به ثروتمندان سختی و دشواری گرسنگی و تشنگی را بچشاند تا آنان به گرسنگان ترحم نمایند. (۲)

۳) روزه، باعث تقویت اراده می‌گردد. در واقع روزه‌داری، باعث ایجاد روحیه استقامت و اراده در انسان می‌شود کسی که یک ماه نان و آب و همسر خود را کنار گذاشت و با سعی و تلاش، اعضا و جوارح خود را از آلوده شدن به گناه بازداشت به یک خود کنترلی از درون دست پیدا می‌کند و در نتیجه می‌تواند نسبت به مال، جان، آبرو و ناموس دیگران، خود را کنترل کند!

۴) روزه، یک نوع تمرین صبر در برابر ناملایمات و خواهش‌های نفسانی است.صبر و پیروزی، ملازم یکدیگرند و در اثر صبر است که پیروزی به دست می‌آید. صبر و گذشت، بستر صفات برجسته انسان است. آنقدر استقامت و صبر مهم است که بعضی از علمای علم اخلاق، آن را سرچشمه همه کمالات دانسته‌اند. زیرا صبر در جنگ، مایه شجاعت است. صبر در برابر گناه، وسیله تقواست، صبر در برابر شهوات سبب عفت است. صبر در عبادت، موجب طاعت است و...

به یقین انسان به وسیله روزه داشتن، به نوعی تمرین صبر می‌کند و همین امر باعث ایجاد یک روحیه قوی و با استقامت در برابر مشکلات می‌گردد.

۵) سپر در مقابل آفات و بلاهای دنیوی و اخروی است.رسول خدا(ص) می‌فرماید: [الصوم جنة من آفات الدنیا و حجاب من عذاب الاخرة؛ یعنی: روزه در برابر آفات و بلاهای دنیا سپر و محافظ در برابر عذاب آخرت است.] (۳)

۶) مایه آمرزش گناهان است. رسول خدا (ص) فرمودند: [من صام زماناً و ایماناً و احتساباً غفر الله له ما مضی من ذنوبه؛ یعنی: کسی که در ماه رمضان به خاطر ایمان و به دست آوردن رضایت خدا روزه بگیرد خداوند گناهان گذشته او را می‌بخشد.] (۴)

۷) باعث اجابت دعا از جانب خداوند می‌گردد. امام صادق (ع) فرمودند: [نوم الصائم عبادة و صمته تسبیح و عمله متقبل و دعاوه مستجاب: روزه‌دار خوابش عبادت و سکوتش تسبیح و عملش پذیرفته و دعایش مستجاب است.] (۵)

۸) فرشتگان برای روزه‌داران دعا می‌کنند! پیامبر (ص) فرمودند: [وکل الله ملائکه بالدعا لصائمین؛ یعنی: خداوند فرشتگان خود را موظف کرده است که برای روزه‌داران دعا کند.] (۶)

و در حدیثی دیگر می‌فرماید: [هیچ روزه‌داری نیست که بر عده‌ای در حال غذا خوردن وارد شود، مگر این که اندام‌هایش تسبیح گویند و فرشتگان بر او درود فرستند و درود فرشتگان آمرزش خواهی است.] (۷)

۹) بوی دهان روزه‌دار را خدا دوست دارد!

بی شک انسان مؤمن بی‌وقفه دنبال کسب رضایت و محبت الهی نسبت به خود است و یکی از راههای جلب محبت و رضایت خداوند متعال، گرفتن روزه است. حضرت رسول (ص) در روایتی می‌فرمایند: [والذی نفس محمد بیده لخلوف فم الصائم عندالله اطیب من ریح المسک؛ یعنی: قسم به خدایی که جان محمد (ص) در دست اوست بوی بد و ناخوشایند دهان روزه‌دار نزد خداوند از بوی مشک بهتر است.] (۸)

۱۰) بهترین جهاد. همانگونه که می‌دانیم از امسال به مدت چندسال متوالی ماه مبارک رمضان در فصل تابستان واقع می‌شود. یکی از شرایط و ویژگی‌های این فصل از سال، گرمای طاقت‌فرسای آن است که انسان به شدت دچار تشنگی و عطش می‌شود. البته یکی ازاهدافی که برای روزه‌داری در روایات بیان شده همین تشنگی است تا به وسیله آن به یاد تشنگی روز قیامت بیفتد. در روایتی از امام صادق (ع) درباره فضیلت روزه گرفتن در روزهای گرم آمده است: «افضل الجهاد الصوم فی‌الحر؛ بهترین مبارزه و جهاد (با نفس) روزه داری در هوای گرم است». (۹)

● شرایط روزه کامل و حقیقی

روزه مردمان عادی، همان خودداری از نان و آب و همسر است. اما در روزه خواص علاوه بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نیز لازم است و روزه خاص الخاص علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهیز از گناهان، خالی بودن دل از غیر خداست. روایات زیادی در این زمینه وارد شده است که به بعضی از آنها اشاره می شود.

[قال رسول الله لجابر: یا جابر هذا شهر رمضان من صام نهاره و قام وردا من لیله وعف بطنه و فرجه و کف لسانه فرج من ذنوبه کخر وجه من الشهر فقال جابر یا رسول الله ما احسن هذا الحدیث فقال رسول الله (ص) یا جابر و ما اشد هذه الشروط؛

پیامبر (ص) فرمودند: ای جابر! این ماه مبارک رمضان است. کسی که روزها را روزه‌دار و شب را در دعا باشد و شکم و خواهش‌های نفس و زبان خود را کنترل کند، از گناهان پاک و مبرا می‌شود. بدان سان که از ماه رمضان خارج می‌گردد! جابر گفت: یا رسول‌الله! چه وعده نیکویی است!

پیامبر (ص) فرمود: چقدر دشوار و مشکل است انجام این شروط!]

همچنین در روایتی آمده است: [قال ابوعبدالله (ع): اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شهرک و جلدک و عدد اشیاء خیر هذا و قال لا یکون یوم صومک کیوم فطرک. (۱۰)

امام صادق (ع): هرگاه روزه گرفتی باید گوش و چشم و مو و پوست تو نیز روزه‌داشته باشند.

آن حضرت اعضای دیگری را نیز نام برد و فرمود: روزی که روزه گرفته‌ای با روزی که روزه نگرفته‌ای یکسان نباشد.] (۱۱)

همچنین در مورد روزه خاص الخاص – که علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهیز از گناهان، خالی بودن دل از غیر خداست- آمده است؛ [قال علی (ع)؛ صیام القلب عن الفکر فی الآثام افضل من صیام البطن من الطعام علی (ع): روزه دل، یعنی اندیشیدن به گناهان، برتر از روزه شکم، یعنی غذا نخوردن است.] (۱۲) به راستی که روزه‌داری فقط جلوگیری کردن از خوردن و آشامیدن نیست و آنچه مطلوب است روزه‌ای است که خدا در آن حضور داشته باشد و دل غرق در یاد و ذکر او باشد. هر روزه ای که غیر از این باشد نامش را نمی‌توان روزه نهاد! چه سودی دارد روزه برای روزه‌داری که زبان و گوش و چشم و اعضایش را پاس ندارد؟!

منابع در روزنامه موجود است