دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
به دنبال چرایی احکام

سوال از فلسفه احکام، یکی از سوالات اساسی است. سلسله مباحث _ فلسفه احکام _ به دنبال پاسخ برخی از این سوالات است.
بررسی اسرار و فلسفه احکام باید تحت چه ضابطهای انجام پذیرد؟
قوانین و احکام دینی روی هم رفته از چهار دسته بیرون نیست:
۱) احکامی که از همان آغاز بعثت پیامبر صلیاللهعلیهوآله فلسفه آن بر همه آشکار بوده و مردم به تناسب فکر و معلومات خود هرکدام چیزی از آن را درک میکردند؛ منتها برای این که مردم را بطور عموم موظف به انجام آنها کنند شکل قانونی به آن بخشیدند؛ مانند تحریم دروغ، خیانت، تهمت، قتل نفس، سرقت، ظلم و ستم، کم فروشی و تقلب؛ و امر به عدالت، پاکی، درستی، کمک به ستمدیدگان، کوشش و کار، نیکی به پدر و مادر و بستگان و همسایگان و مانند اینها که هر کس در هر پایه از معلومات باشد، فلسفه و سر این احکام را در مییابد، گو این که هر قدر به میزان دانش و آگاهی انسان نسبت به مسائل زندگی افزوده شود اهمیت و اثر این دستورها را بهتر درک میکند.
همین قدر میدانیم که دسته چهارم از احکام، به اندازه سه دسته پیشین برای ما قابل احترام و لازم الاجراست برای این که همه از یک منبع سرچشمه گرفته شده و حقّانیتِ مأموریتِ آورنده آنها با دلایل قطعی بر ما ثابت شده است.
۲) احکامی که فلسفه آن بر توده مردم - وگاهی بر دانشمندان آن زمان نیز - روشن نبوده، و در متن قرآن یا سخنان پیشوایان دین اشاراتی به اسرار آنها رفته است؛ مثلا، شاید مردم آن عصر از فلسفه سه گانه (اخلاقی، اجتماعی، بهداشتی) روزه بی خبر بودند؛ لذا یک جا قرآن اشاره به تاثیر تربیتی و اخلاقی آن کرده و میگوید: «لعلکم تتقون» و در جای دیگر امام صادق علیهالسلام اشاره به تاثیر اجتماعی آن کرده و میگوید: «لیستوی به الفقیر و الغنی؛ تا ثروتمندان و مستمندان یکسان زندگی میکنند و ثروتمندان از حال گرسنگان آگاه شوند و به کمک آنها بشتابند» و در مورد دیگر پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «صوموا تصحوا؛ روزه بگیرید تا تن شما سالم گردد (و مواد مزاحم مصرف نشده و تولید عفونت کننده بسوزد و از بین برود).»
نظیر این احکام فراوان است که در متون آیات و احادیث پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و اهل بیت علیهمالسلام به اسرار آنها اشاره شده است. کتابی نیز بر اساس جمع آوری این دسته از احادیث به نام «علل الشرایع» به وسیله یکی از بزرگترین محدثان ما (شیخ صدوق) نگاشته شده است؛ ولی توجه به این نکته لازم است که ذکر این اسرار و منافع، با توجه به این که متناسب با سطح افکار مردم بوده؛ نه به معنی انحصار و محدود بودن فلسفههای حکم در آنچه ذکر شده میباشد و نه مانع از به کار انداختن اندیشه برای درک بیشتر خواهد بود.
۳) احکامی که با گذشت زمان و پیشرفت آگاهی بشر پرده از روی اسرار آنها برداشته شده و چهره آنها نمایان گشته است و ما میتوانیم آنها را سندهای زندهای بر عظمت و اصالت این احکام آسمانی بدانیم.
مثلا اثرات زیانبار جسمی و روحی و اجتماعی مشروبات الکلی و حتی اثر گذاردن آن روی ژنها و جنینها که امروز از زبان آمار میتوان شنید؛ و یا هیجانات عصبی و مرگ و میرهای ناشی از آن به خاطر جلسات قمار؛ و یا خطراتی که بر اثر تقسیم غیر عادلانه ثروت دامنگیر اجتماعات میگردد؛ و یا زیانهای غیر قابل انکار اقتصادی و اخلاقی رباخواری که همه را با ارقام ریاضی میتوان روی کاغذ منعکس نمود؛ و یا مضرات غذاها، آبها و اماکن آلوده که در اسلام بشدت از آن نهی شده؛ همه و همه از این دسته از احکام است که گذشت زمان و بالا رفتن سطح فکر بشر پرده از روی فلسفه آنها کنار زده است و ما میتوانیم بطور حسی آنها را درک کنیم.
ولی توجه به یک موضوع نهایت ضرورت را دارد و آن این که هر گونه افراط و تندروی و پیش داوریهای غلط و کوتاه نظریها و بینشهای کاذب و از همه مهمتر فرضیههای ثابت نشده علمی را به حساب قوانین علمی گذاردن، ما را در این قسمت فرسنگها از حقیقت دور میسازد و به جای این که به اسرار و فلسفه احکام آشنا کند، در بیراهههای خطرناکی سرگردان مینماید؛ بنابراین تا زمانی که علم چیزی را بطور قطع و مسلم اثبات نکند و صورت حسی به خود نگیرد، نباید اساس بحث در توضیح فلسفه حکم قرار گیرد.
در آنجا که چیزی نداریم بگوییم اصرار به فلسفه چینی نداشته باشیم و در آنجا هم که چیزی داریم، هرگز فلسفه حکم را منحصر و محدود در آن معرفی نکنیم.
۴) آخرین دسته از احکام آنهاست که نه از آغاز روشن و بدیهی بوده و نه در لابهلای متون اسلامی به اسرار آن اشاره شده و نه تاکنون با گذشت زمان به آن دسترسی یافتهایم.
اموری مانند تعداد رکعات نمازها، و یا بعضی از مناسک حج در این سری قرار دارند.
آیا آیندگان باید با پیشرفتهای جدید علم و دانش پرده از روی اینها بردارند؟
آیا آخرین وصی پیامبر صلیاللهعلیهوآله مامور توضیح و تفسیر آنهاست؟
آیا اینها جنبه انضباطی دارد؟
آیا از اسراری است که نارسایی علم و دانش بشر شاید در آینده هم توان پرده برداری کامل از روی فلسفه آنها نداشته باشد؟ هیچ کدام بر ما معلوم نیست؛ همین قدر میدانیم که دسته چهارم از احکام، به اندازه سه دسته پیشین برای ما قابل احترام و لازم الاجراست چه این که همه از یک منبع سرچشمه گرفته و مأموریت آورنده آنها با دلایل قطعی بر ما ثابت شده است.
منبع:
پاسخ به پرسشهای مذهبی - نویسندگان: آیات عظام ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست