شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
دعای مضطرّ اجابت می شود
![دعای مضطرّ اجابت می شود](/web/imgs/16/152/m4j5k1.jpeg)
● قرآن برای مردم قابل درک است!
طس تِلْکَ آیاتُ الْقُرْآنِ وَ کِتابٍ مُبِینٍ (نمل۱) هُدیً وَ بُشْری لِلْمُؤْمِنِینَ (نمل۲) الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (نمل۳)
طا، سین. آن است آیات قرآن و کتاب روشنگر. که (وسیلهی) هدایت و بشارت برای اهل ایمان است. کسانی که نماز برپامیدارند و زکات میپردازند و تنها ایشانند که به آخرت یقین دارند.
● نکتههای آیات:
زکات دو معنا دارد: یکی معنای خاص که زکات معروف است و دیگری معنای عام که کمک به نیازمندان به هر نحو است. در این آیه مراد معنای دوّم زکات است، زیرا این سوره در مکّه نازل شده و دستور زکات رسمی در مدینه صادر شده است. «یُؤْتُونَ الزَّکاةَ» کلمهی «مُبِینٍ» از «ابانة»، هم به معنای «روشن» به کار میرود که به اصطلاح فعل لازم است و هم به معنای «روشنگر» که فعل متعدّی است.
● پیامهای آیات:
۱) یکی از سنّتهای الهی این است که وحی را با برتری و مقامی که دارد در دسترس انسان قرار دهد. «تِلْکَ»
۲) دایرهی ارشاد از طریق گفتن و شنیدن، گستردهتر از نوشتن و خواندن است. (کلمهی قرآن قبل از کتاب آمده است) «الْقُرْآنِ وَ کِتابٍ»
۳) حرکت انبیا فرهنگی و با قرائت و کتابت همراه است. «آیاتُ الْقُرْآنِ وَ کِتابٍ»
۴) قرآن، کتابی بس بزرگ است. ( «کِتابٍ»، بدون «الف و لام» و همراه با تنوین نشانهی عظمت است)
۵) قرآن برای مردم قابل درک است. «کِتابٍ مُبِینٍ»
۶) ارشاد و تبلیغ، باید با محتوای روشن و شیوهای صریح و قاطع همراه باشد. «تِلْکَ مُبِینٍ»
۷) هدایت، درجات و مراحلی دارد: هدایت ابتدایی: «هُدیً لِلنَّاسِ» هدایت تکمیلی: «هُدیً ... لِلْمُؤْمِنِینَ»
۸) از امتیازات قرآن، مکتوب بودن: «کِتابٍ» روشن و روشنگر بودن: «مُبِینٍ» هدایت کردن: «هُدیً» و بشارت دادن است. «بُشْری»
۹) رسالت اصلی قرآن، هدایت و بشارت است و توجّه قرآن به علوم و مسائل دیگر جنبی است. «هُدیً وَ بُشْری»
۱۰) ایمان، کلید هدایت و نجات است. «هُدیً وَ بُشْری لِلْمُؤْمِنِینَ»
۱۱) در هدایت شدن، قابلیّت شرط اصلی است. «لِلْمُؤْمِنِینَ»
۱۲) برای ترویج خوبیها، از خوبان تجلیل کنیم. «الَّذِینَ» ...
۱۳) در تجلیل، محور کردار مردم است، نه نام و عنوان آنها. «یُقِیمُونَ ... یُؤْتُونَ» ...
۱۴) عمل، نشانهی ایمان است. «لِلْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یُقِیمُونَ» ...
۱۵) حتّی مؤمنان اهل نماز و زکات برای تداوم کار خود به هدایت الهی نیاز دارند. «هُدیً ... لِلْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ» ... در قیامت نیز انسان به مرحلهای از هدایت محتاج است. «یَهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمانِهِمْ» (یونس، ۹)
۱۶) نمازی ارزش دارد که با شرایط صحّت و کمال انجام گیرد. «یُقِیمُونَ» (معنای اقامهی نماز، انجام دادن آن با شرایط است)
زکات دو معنا دارد: یکی معنای خاص که زکات معروف است و دیگری معنای عام که کمک به نیازمندان به هر نحو است
۱۷) رابطه با خداوند بر رابطه با مردم مقدّم است. «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ» (نماز، قبل از زکات آمده است)
۱۸) چون نماز و رابطه با خدا، زمینهساز سایر کارهای خیر است، نام آن در ابتدا آمده است. «الصَّلاةَ»
۱۹) تداوم عمل، به عمل ارزش میدهد. «یُقِیمُونَ یُؤْتُونَ» (فعل مضارع نشانهی استمرار و تداوم است)
۲۰) یکی از امتیازات اسلام این است که مسایل الهی و مردمی، معنوی و مادّی، این جهانی و آن جهانی را در کنار هم قرار داده است. «الصَّلاةَ- الزَّکاةَ»
۲۱) در تبلیغ، اوّل کارهایی را مطرح کنید که برای مردم خرج ندارد. (اوّل نماز، بعد زکات) «الصَّلاةَ الزَّکاةَ»
۲۲) مؤمن در برابر مسائل اجتماعی و نیاز محرومان و گرسنگان، احساس مسئولیّت میکند. «یُؤْتُونَ الزَّکاةَ»
۲۳) هر کجا حسّاسیّت لازم است، کلام را تکرار کنید. (نماز و زکات با یک کلمه «الَّذِینَ» آمده، ولی یقین به معاد با دو بار کلمهی «هُمْ» بکار رفته است.)
۲۴) نماز و زکاتی ارزش دارد که با ایمان به معاد همراه باشد. «وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ»
۲۵) اهل یقین، تنها گروه خاصّی هستند. «هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ» تکرار کلمهی «هُمْ» نشانهی این است که این گروه، گروه خاصّی هستند.
۲۶) مؤمنین برنده هستند با نماز خودسازی میکنند و با زکات مشکلات جامعه را حل و با یقین به معاد، آیندهی خود را تأمین میکنند. «یُقِیمُونَ الصَّلاةَ ... الزَّکاةَ ... یُوقِنُونَ»
۲۷) علم، به فراموشی تبدیل میشود ولی یقین، با توجّه دائمی همراه است. «یُوقِنُونَ»
۲۸) گمان و دانستن کافی نیست، باور قلبی و یقین لازم است. «یُوقِنُونَ»
● مضطر در کتاب اللَّه کیست؟
أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلیلاً ما تَذَکَّرُونَ (نمل۶۲) یا کسی که دعای مضطرّ را اجابت میکند و گرفتاری را برطرف میسازد، و شما را خلفای زمین قرار میدهد آیا معبودی با خداست؟!
● کمتر متذکّر میشوید!
اینجا سخن از حل مشکلات، و شکستن بنبستها و اجابت دعاها است، میفرماید:
"آیا معبودهای بی ارزش شما بهترند یا کسی که دعای مضطر و درمانده را به اجابت میرساند و گرفتاری و بلا را بر طرف میکند"؟! (أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ).
آری در آن هنگام که تمام درهای عالم اسباب به روی انسان بسته میشود کارد به استخوانش میرسد، و از هر نظر درمانده و مضطر میگردد، تنها کسی که میتواند قفل مشکلات را بگشاید، و بنبستها را بر طرف سازد، و نور امید در دلها بپاشد، و درهای رحمت به روی انسانها درمانده بگشاید، تنها ذات پاک او است و نه غیر او.
از آنجا که این واقعیت به عنوان یک احساس فطری در درون جان همه انسانها است، بت پرستان نیز به هنگامی که در میان امواج خروشان دریا گرفتار میشوند تمام معبودهای خود را فراموش کرده، دست به دامن لطف" اللَّه" میزنند همانگونه که قرآن میگوید: فَإِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ:" هنگامی که سوار کشتی میشوند خدا را میخوانند در حالی که پرستش را مخصوص او میدانند (عنکبوت- ۶۵).
سپس میافزاید:
نه تنها مشکلات و ناراحتیها را بر طرف میسازد بلکه" شما را خلفای زمین قرار میدهد" (وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ).
" آیا با اینهمه معبودی با خدا است"؟ (أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ).
" ولی شما کمتر متذکر میشوید" و از این دلائل روشن پند و اندرز نمیگیرید(قَلِیلًا ما تَذَکَّرُونَ)
در آن هنگام که تمام درهای عالم اسباب به روی انسان بسته میشود کارد به استخوانش میرسد، و از هر نظر درمانده و مضطر میگردد، تنها کسی که میتواند قفل مشکلات را بگشاید، و بنبستها را بر طرف سازد، و نور امید در دلها بپاشد، و درهای رحمت به روی انسانها درمانده بگشاید، تنها ذات پاک او است و نه غیر اومضطری که دعای او به اجابت میرسد کیست؟
گرچه خداوند دعای همه را- هر گاه شرائطش جمع باشد- اجابت میکند ولی در آیه فوق مخصوصا روی عنوان" مضطر" تکیه شده است، به این دلیل که یکی از شرائط اجابت دعا آن است که انسان از عالم اسباب بکلی چشم پوشی کند و تمام قلب و روحش را در اختیار خدا قرار دهد، همه چیز را از آن او بداند و حل هر مشکلی را به دست او ببیند، و این درک و دید در حال اضطرار دست میدهد.
آری اگر انسان به این مرحله برسد مهمترین شرط اجابت دعا را فراهم ساخته است.
در بعضی از روایات این آیه تفسیر به قیام حضرت مهدی (صلوات اللَّه و سلامه علیه) شده.
در روایتی از امام باقر (علیه السلام) میخوانیم که فرمود:
«و اللَّه لکأنی انظر الی القائم و قد اسند ظهره الی الحجر ثم ینشد اللَّه حقه ... قال هو و اللَّه المضطر فی کتاب اللَّه فی قوله: أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ»:
" به خدا سوگند گویا من مهدی (صلوات اللَّه و سلامه علیه) را میبینم که پشت به حجر الاسود زده و خدا را به حق خود میخواند ... سپس فرمود: به خدا سوگند مضطر در کتاب اللَّه در آیه أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ ... او است" (تفسیر" نور الثقلین" جلد ۴ صفحه ۹۴)
در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السلام) چنین آمده:
«نزلت فی القائم من آل محمد علیهم السلام هو و اللَّه المضطر اذا صلی فی المقام رکعتین و دعا الی اللَّه عز و جل فاجابه و یکشف السوء و یجعله خلیفة فی الارض»:
" این آیه در مورد مهدی از آل محمد (صلوات اللَّه علیهم) نازل شده، به خدا سوگند مضطر او است، هنگامی که در مقام ابراهیم دو رکعت نماز بجا میآورد و دست به درگاه خداوند متعال بر میدارد دعای او را اجابت میکند، ناراحتیها را بر طرف میسازد، و او را خلیفه روی زمین قرار میدهد" (تفسیر" نور الثقلین" جلد ۴ صفحه ۹۴)
بدون شک منظور از این تفسیر- همانگونه که نظائر آن را فراوان دیدهایم- منحصر ساختن مفهوم آیه به وجود مبارک مهدی (صلوات اللَّه و سلامه علیه) نیست، بلکه آیه مفهوم گستردهای دارد که یکی از مصداقهای روشن آن وجود مهدی (صلوات اللَّه و سلامه علیه) است که در آن زمان که همه جا را فساد گرفته باشد، درها بسته شده، کارد به استخوان رسیده بشریت در بن بست سختی قرار گرفته، و حالت اضطرار در کل عالم نمایان است در آن هنگام در مقدسترین نقطه روی زمین دست به دعا برمیدارد و تقاضای کشف سوء میکند و خداوند این دعا را سرآغاز انقلاب مقدس جهانی او قرار میدهد و به مصداق وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ او و یارانش را خلفای روی زمین میکند.
آمنه اسفندیاری
منابع:
تفسیر نور ج ۸
تفسیر نمونه ج ۱۵
تفسیر" نور الثقلین" جلد ۴
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست