سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

سه سرمایه عقلانی برای موفقیت تجاری


سه سرمایه عقلانی برای موفقیت تجاری

سه سرمایه عقلانی برای موفقیت تجاری از زبان برایان تریسی

● موهبتهای عقلانیتان را بسازید

هر کسی سه نوع سرمایه عقلانی دارد یا می تواند بدست آورد. این سرمایه ها مستلزم سرمایه گذاری مطالعه و سخت کوشی هستند، اما برای داشتن در آمدی بالاتر برای بقیه زندگیتان سودمند هستند. اولین نوع سرمایه ی عقلانی که می توانید آن را بدست آورید در برگیرنده ی جوهره ی معلومات، مهارتها و توانایی های شما است. این سرمایه ها حاصل تحصیلات، تجربیات و آموزشها هستند. آنها تعیین می کنند که به چه خوبی کارتان را انجام می دهید و تعیین کننده ی ارزش همکاری شما در شغل و تجارتتان هستند. آنها را می توان بدون محدودیت در سراسر زندگی افزایش داد یا پروراند. بعضی اوقات با افزودن یک مهارت مهم و کلیدی می توانید ارزش مشارکتی و در آمدتان را دو برابر کنید.

● معلومات درونیتان را بنا کنید

دومین شکل سرمایه ی عقلانی که مالک آن هستید، معلومات شما درباره ی چگونگی عمل کرد داخلی تجارتتان در مقایسه با رقبای تجاری یا تجارتهای دیگر است. هر کار یا تجارت سامانه هایی را گسترش می دهند اعم از فرایند کار، روش ها، فنون، راهبردهایی برای تجارت و بازار تجاری، فروش، تولید، عرضه محصولات و خدمات و ارضای مشتریان. هر کار تجاری یا هر سازمانی ساختار سیاسی و اجتماعی مخصوص به خودش را دارد و همچنین سلسله مراتب مخصوص به خود را که اهمیت خویشاوندی و قدرت فردی را تعیین می کنند و همچنین افرادی را مشخص می کنند که مجبورید با آنها کار کنید تا کارتان را انجام دهند.

هر کار تجاری دارای سامانه های داخلی حسابداری، سرپرستی و نظارت مالی هست. این سامانه ها سال ها طول کشیده است تا گسترش یابند و زمان قابل ملاحظه ای صرف شده تا یک شخص تازه وارد چیز بیاموزد. با وجود این تمام این سامانه ها اغلب یک بخش مهم از "سهام بازرگانی" شرکت هستند. کسی که این سامانه ها را می شناسد و در آن متبحر است، شکلی از سرمایه ی عقلانی را داراست که برای شرکت مشکل است که فرد جدید دیگری را به جای او قرار دهد.

وقتی دستار اجرائی یم، که پانزده سال برایم کار کرده است، پیش من می آید و تقاضای افزایش حقوق می کند به سرعت می فهمم که جایگزینی او با شخص دیگری برایم خیلی وقت گیر و پر هزینه خواهد بود. ممکن است ماه ها یا حتی سال ها زمان ببرد که یک نفر سرمایه ی عقلانی لازم را بدست آورد. کسب معلومات دقیق او در تمام جوانب کار و تجارت من که شامل مشتریان، تماسها، قراردادها، ارتباطات و پیچیدگی های فعالیت های تجاری من بود، سال ها برایش زمان برده بود. زمانی که مقایسه کردم جایگزینی او با شخص دیگری چقدر برایم تمام می شود، قبول اضافه حقوق درخواستی اش برایم آسان شد.

● توانایی نتیجه گیری را بنا کنید

سومین شکل سرمایه عقلانی که مالک آن هستید، و شاید کلید تعیین توانایی کسب شما، معلومات و درک شماست این است که چگونه می توانید نتیجه های مناسبی را در یک بازار رقابتی بدست آورید. این امر مستلزم دانش شما درباره ی محصولات، خدماتتان و چگونگی فروش آنها است. این مساله نیازمند معلومات شما است درباره ی مشتریان و عرضه کنندگان و این که چگونه از پس آنها برآیید. و در برگیرنده ی آشنایی تان با بانکداران، وکلا، حسابدارن و ماموران دولتی و چگونگی تعاملی کار آمد با آنهاست.

این شکل از سرمایه ی عقلانی ممکن است سالها وقت بگیرد تا ساخته شود اما برای سازمان شما بی نهایت ارزشمند است. اولین مسئولیت شما این است که خودتان توانایی کسبتان را تا بالاترین سطح ممکن گسترش دهید. شما می توانید این کار را با افزایش مستمر سرمایه عقلانی تان، با ارتقاء توانایی ها یتان در انجام کارها، با فردی مثمر ثمر بودن در سازمانتان و کسب نتایج مالی بهتر و بیشتر، انجام دهید.

نویسنده: برایان تریسی

منبع: www.Blog.Toomaj.com