جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
مجله ویستا

جشنواره فیلم فرهنگ و صنعت


جشنواره فیلم فرهنگ و صنعت

نخستین جشنواره فیلم فرهنگ و صنعت در بخش چشم انداز خود, گزیده ای از فیلمهای منتخب هفدهمین جشنواره ارتباطات صوتی و تصویری و فیلمهای صنعتی كروسو فرانسه را به نمایش درمی آورد جشنواره فیلمهای صنعتی كروسو توسط مركز ملی تحقیقات فرانسه معرفی شده و مهم ترین جشنواره فیلمهای صنعتی در كشور فرانسه محسوب می شود كه هر ساله كلیه آثار فیلم صوتی و تصویری تولیدشده در زمینه صنایع, معادن, شركتهای تجاری و در این جشنواره به رقابت می پردازند

نخستین جشنواره فیلم فرهنگ و صنعت در بخش چشم‌انداز خود، گزیده‌ای از فیلمهای منتخب هفدهمین جشنواره ارتباطات صوتی و تصویری و فیلمهای صنعتی كروسو فرانسه را به نمایش درمی‌آورد. جشنواره فیلمهای صنعتی كروسو توسط مركز ملی تحقیقات فرانسه معرفی شده و مهم‌ترین جشنواره فیلمهای صنعتی در كشور فرانسه محسوب می‌شود كه هر ساله كلیه آثار فیلم صوتی و تصویری تولیدشده در زمینه صنایع، معادن، شركتهای تجاری و... در این جشنواره به رقابت می‌پردازند. كروسو شهری صنعتی است كه از قرون وسطی مركز صنایع مهمی چون معادن و زغال سنگ بوده و در حال حاضر نیز از قطبهای صنعت فرانسه و اروپا به شمار می‌رود.

رئیس هیئت داوران هفدهمین جشنواره فیلم و ارتباطات صوتی ـ تصویری صنعت در كروسوـ فرانسه (۱۵ الی ۱۷ ژوئن ۲۰۰۴)

یك فیلم چیست؟ نگاتیوهایی حامل تصاویر متحرك؟ یا وسیله و فنی برای نوعی ارتباط؟ با فن‌آوریهای جدید علوم ارتباطات، دیگر این پرسشها چندان مفهوم نیستند. انقلاب تصاویر دیجیتالی و سهل‌الوصول بودن آنها، و نیز پخش فیلمهای سینمایی از تلویزیون، DVD و اینترنت، همگی جنبه‌های هنری و اقتصادی هنر سینما را تحت‌الشعاع قرار داده و قدیمی كرده‌اند. سینما یك قرن پس از تولد، وارد دوران جدیدی شده است. اما فارغ از این ملاحظات، یك فیلم سینمایی، یك اثر، یك سبك و یك خلاقیت است. نگاه خالقی به یك سوژه، یك داستان، یك پرسش و آدمهاست. در نهایت این نگاه توسط یك‌سری تصاویر واقعی یا مجازی یا تركیب این‌دو، با ایده، افسانه، خیال و رؤیا درمی‌آمیزد. اگر می‌خواهیم به آینده «فیلم صنعتی» نگاه كنیم، باید از اینجا آغاز كرد. این آینده، ‌آن هم در زمانی‌كه ارتباطات صنعتی به نحو چشمگیری تنوع یافته و هرگونه تولید صنعتی می‌تواند خود را معرفی كند، بشناساند و به معرض ارزیابی یا حتی دفاع از خود بگذارد، به چه عواملی بستگی دارد؟ در زمانی كه صاحبان صنایع بیش از پیش گرفتار و شتاب‌زده‌اند، بیش از پیش نگران بازگشت سرمایه‌هایشان هستند و دائماً مشغول اعداد و سرمایه‌اند، این آینده چگونه ترسیم می‌شود؟ آیا در چنین شرایطی، فیلم صنعتی، یك شكل ارتباطی بی‌فایده و نامناسب نیست؟

یك فیلم صنعتی، مشخصاً یك آگهی تبلیغاتی، یك محصول سطحی ارتباطی و حتی یك گزارش تلویزیونی نیست. فیلم صنعتی نگاه یك خالق اثر هنری به یك تولید یا پدیده صنعتی است، نگاهی با تمامی شگفتیها، غفلتها، نوآوریها و خلاقیتهایش كه چیزی تازه را‌‌ـ كه دیگران نمی‌بینند ـ در صنعت می‌یابد و ضبط می‌كند.اینچنین، صنعت نیز خود را به نمایش می‌گذارد، خود را معنا می‌كند و از خود می‌پرسد. شاید این‌گونه است كه صنعت از خود سخن می‌گوید از مسئولیتش، از محیطش، از گذشته و آینده‌اش. شاید این‌گونه است كه صنعت، نظرش را در مورد ارزشهای دنیایی كه در آن به وجود آمده، در مورد میراث و تحولات آن، در مورد زمینه‌های عمومی كار صنعتی و به‌ویژه تعهداتش در مورد عملكرد و ساختن این زمینه‌ها، باز می‌گوید. ماركسیسم در صنعت به جز انباشتن سرمایه و بیگانه‌سازی انسانها و برخوردهای اجتماعی چیز دیگری نمی‌بیند. این نگاه نازل دیگر خریدار ندارد و به جز در چند فرضیه كهنه، جایی مطرح نمی‌شود. نگاه نازل دیگری كه این روزها بسیار شایع است، صنعت را مجموعه‌ای از حسابها، آمار و ارقام مالی و بیلانهای اقتصادی به حساب می‌آورد. ما می‌دانیم كه صنعت، چیزی بسیار بیشتر از اینهاست نه‌تنها واقعیتی اقتصادی است كه از عوامل مهم جامعه امروز به شمار می‌آید، بلكه مجموعه‌ای انسانی را تشكیل می‌دهد كه احساس مشاركت در یك حافظه و فرهنگ جمعی را با یكدیگر تقسیم می‌كنند. این آن چیزی است كه فیلم صنعتی می‌تواند به تصویر كشد، كه خود را از نگاه بیرونی، به صنعت الحاق كند و ارتباطاتش را با این دنیای درونی برقرار سازد. در زمانی كه جهانی‌سازی خود را در ساختن گروههای كثیری تحمیل می‌كند، هریك از این گروهها برای تعریف خود دچار مشكل هویت می‌شود،‌ بنابراین بایستی هر گروه به تناسب هویت درست و مشخصی بیابد و آن را بر اساس ویژگیهای اعضایش تعریف كند. بنابراین حوزه فیلم صنعتی بسیار وسیع‌تر از آنی است كه پیش‌تر بوده و گسترش فن‌آوریهای جدید كه سخنشان رفت، تنها شیوه‌های بیانی این‌گونه فیلم را غنی‌تر می‌سازد. اینها همگی گواه این مدعی است كه صاحبان صنایع باید بیشتر از اینها روی خلق سینمایی حساب كنند. باید اهمیت فیلمنامه این آثار را دریابند، از كیفیت تصویرهای چنین فیلمهایی با اطلاع باشند و به اصالت تصاویر و زمان ساخت آن در مورد هر صنعتی واقف باشند. نكته ضروری البته در همین‌جاست: اینكه ورای استفاده مقطعی از یك فیلم صنعتی، این فیلم خود یك صنعت است كه بایستی چونان میراثی با هدف ماندگاری ساخته شود.