پنجشنبه, ۳۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 20 June, 2024
مجله ویستا

شادی را چند می‌خرید؟


شادی را چند می‌خرید؟

به نظر شما شادی خریدنی است؟ ولی باور كنید محققان این طور می گویند!
خوب، بیایید با هم به چند سئوال جواب دهیم تا شاید موضوع روشن تر شود. اگر قرار باشد بین یك تی شرت قشنگ و دو بلیت یك …

به نظر شما شادی خریدنی است؟ ولی باور كنید محققان این طور می گویند!

خوب، بیایید با هم به چند سئوال جواب دهیم تا شاید موضوع روشن تر شود. اگر قرار باشد بین یك تی شرت قشنگ و دو بلیت یك كنسرت موسیقی یكی را انتخاب كنید، كدام را انتخاب می كنید؟

اگر قرار باشد همه پولی را كه برای خریدن یك انگشتر پس انداز كرده اید با لبخند دوستان عوض كنید كدام را ترجیح می دهید؟ اگر قرار باشد یك بستنی بخورید و عصر را با دوستانتان بگذرانید، یا یك جفت كفشی كه چشمتان را گرفته بخرید، چه می كنید؟ شهربازی رفتن را ترجیح می دهید یا خریدن یك ظرف لوكس چینی را؟ اگر كنسرت رفتن را به خریدن تی شرت، عصر را با دوستان گذراندن و شهربازی و شادكردن دل دیگران را به جای خریدن لباس و خرت و پرت های دیگر ترجیح می دهید به این معناست كه شما خریداران پرو پا قرص شادی هستید و تجربه های شادی آور برای شما ارزش بیشتری از زرق و برق های مادی دارند. (در یك كلام شما فهمیده ترید!) محققان ثابت كرده اند كه تجربیات شادی بخش در مقایسه با خرید چیزهای مادی تاثیر بسیار عمیق تری بر سلامت جسم و روان افراد دارد و نیز می تواند محكی باشد برای تعیین رضایت آنان از زندگی و میزان حقیقی بودنش. آزمایشات بسیاری در مراكز تحقیقاتی روانپزشكی در نقاط مختلف دنیا در همین رابطه صورت گرفته كه از آن جمله می توان به تحقیقی اشاره كرد كه طی آن چند استاد روانشناسی به مطالعه روند انتخاب افراد در خرید جواهرات و البسه یا موارد قابل تجربه مثل مسافرت، خرید بلیت كنسرت و... پرداخته اند. تقریباً همه افراد اذعان داشته اند كه شاید به طور موردی ترجیح داده باشند وسایل مادی بخرند. اما آزمایشات ثابت كرده اند كه همه آنها پس از تجربه ای نشاط آور احساس بسیار پایدارتر و بهتری از شادی دارند، حتی زمانی كه آن تجربه گران تر تمام بشود. در این آزمایش كه با گذشت زمان و عبور از مراحل مختلف به تدریج تفاوت قیمت بین خرید وسایل مادی و تجربیات شادی بخش بیشتر می شد، نتایج نشان داد كه با وجود ۵۷ درصد افراد موافق در مقابل ۳۷ درصد مخالف حاضر به خرید شادی تقریباً به هر قیمتی بوده اند. به طور حتم مواردی مثل كتاب یا ابزار ورزشی می تواند در هر دو دسته جای گیرد.

البته تحقیقات نشان دادند كه مانند همه موارد دیگر تفاوت های فردی نیز در این میان موثر است. احساس شادی و لذتی كه معمولاً خانم ها از تجربه های لذت بخش شان دارند بیشتر از آن چیزی است كه آقایان احساس می كنند.

در این آزمایشات حتی یك نمونه هم یافت نشد كه خرید لوازم مادی قادر به ایجاد شادی پایدارتر و عمیق تری در افراد باشد و شاید دلیل آن به تفاوت در اصول دیگری برمی گردد؛ اینكه لوازم مادی به مرور كهنه و فرسوده و فانی می شوند اما تجربیات عمیق عاطفی و احساسی به خصوص از نوع مثبت و خوب با گذشت زمان غنی تر و ماندگارتر می شوند. چرا كه خاطرات دائماً مرور می شوند و بر ذهن و روح انسان اثر می گذارند.

Journal of Personality and Socidl Psychology

لیلا خانجانی