یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

نگاهی به گردشگری الكترونیك


نگاهی به گردشگری الكترونیك

استفاده از اینترنت برای رزرو جا در هتل, رزرو بلیت هواپیما در همه جای دنیا امری رایج است نوع جدیدی از گردشگری به تازگی در آمریكا و اروپا مطرح شده است كه شاید بتوان آن را «مسافرت الكترونیكی» نامید

فناوری اطلاعات در بخش گردشگری از حدود دو دهه‌ی گذشته روندی رو به افزایش داشته است.

به عنوان مثال: استفاده از اینترنت برای رزرو جا در هتل، رزرو بلیت هواپیما در همه جای دنیا امری رایج است. نوع جدیدی از گردشگری به تازگی در آمریكا و اروپا مطرح شده است كه شاید بتوان آن را «مسافرت الكترونیكی» نامید.

بر اساس امار كمیسیون گردشگری كانادا، یك چهارم مردم كانادا و ۳۵ درصد از خانواده های آمریكایی از طریق سفرهای اینترنتی بدون صرف هزینه و وقت به همه جا می روند و لذت می برند.

● گردشگری الكترونیك

امروزه گردشگری الكترونیك به كارگیری فناوری اطلاعات و ابزار الكترونیك در انجام فعالیت‌های گردشگری از جمله برنامه ریزی، مدیریت، ارزیابی، بازنگری فعالیت های گردشگری و اقدامات گردشگران و میزبانان را شامل می شود.

مسافرت الكترونیك نیز عبارت است از به كارگیری فناوری اطلاعات و ابزار الكترونیك برای بازدید از جاذبه های گردشگری بدون اقدام به سفر در گستره های جغرافیایی و طبیعت.

گردشگری الكترونیكی برای معرفی جاذبه های باستانی، بناهای جذاب، اشیای قیمتی و هر پدیده مادی دارای فرم و حجم و اندازه كاربرد دارد و برای تمامی كشورها به خصوص كشورهای در حال توسعه كه غالباً از امكانات و زیر ساخت های مناسب و كافی برخوردار نیستند و یا احداث و توسعه آنها بسیار گران تمام می شود و در كوتاه مدت مقدور نیست، مناسب تر است.

بنابراین توسعه این نوع گردشگری در مناطق و كشورهایی اهمیت تعیین كننده ای دارد كه عمده‌ترین تاكید آنها بر بازدید از میراث باستانی و سایر پدیده های مادی دارای فرم و حجم و اندازه است.

این نوع گردشگری برای انواع گردشگری از جمله گردشگری روستایی، گردشگری كشاورزی، گردشگری ساحلی و هر نوع فعالیت گردشگری دیگر كه هدف گردشگران از آن استفاده از آب و هوا(اقلیم)، آفتاب، طعم غذاها و جذابیت هایی از این گروه باشد مناسب و پاسخگو نیست. به عبارتی امكان استفاده از سواحل، نسیم صبحگاهی، هوای مطبوع از طریق ابزار الكترونیك ممكن نیست.

این نوع گردشگری در كشورهایی كه مشكل نیروی انسانی آموزش دیده در رابطه با تور گردانی یا راهنمایان تور دارند موثر خواهد بود. گردشگری الكترونیك برای افرادی مانند محققان كه صرفاً برای مطالعه بر روی یك جاذبه از آن بازدید می كنند بسیار مفید است. چرا كه امكان بررسی و مطالعه را تا حدودی در محل زندگی یا تحقیق خود خواهند داشت. در این نوع گردشگری امكان معرفی صنایع دستی وجود دارد و حتی از طریق تجارت الكترونیك به فروش تولیدات و صنایع دستی كمك می‌شود.

«گردشگری الكترونیك» نقطه عطفی بین گردشگری و فناوری اطلاعات است. امروزه این دو پدیده هر دو از فعالیت های عمده و بسیار مهم در ایجاد درآمد و فرصت های شغلی در جهان به شمار می‌روند. گردشگری خود به انواع گوناگونی تقسیم شده است و فناوری اطلاعات نیز با فعالیت های گوناگونی در هم آمیخته و به بیشتر جوانب زندگی انسان نفوذ كرده است.

به هر حال می توان گفت: حداقل كارایی گردشگری الكترونیك این است كه به عنوان یك ابزار قوی و جدید برای تبلیغات و بازاریابی و همچنین زمینه سازی برای ورود گردشگران به مقصد خواهد بود. استان گیلان نیز می تواند با استفاده از سایت های اینترنتی جاذبه های گردشگری خود را به دیگر نقاط دنیا معرفی كند. در اینترنت فقط در مورد كلمه توریسم شانزده میلیون یافته وجود دارد و حتی می توان ابعاد آن را با توجه به اطلاعات توریستی كوچك تر كرد.

روشن بابائی همتی – مدرس دانشگاه – رشته جهانگردی