دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
مجله ویستا

قدرت خلق کاراکتر


قدرت خلق کاراکتر

روزهای زندگی نگاه ویژه ای به دفاع مقدس و به خصوص آدم‌های آن دارد. البته شاید نتوان ادعا کرد که فیلم نگاه کاملا نویی نسبت به این مقوله دارد اما به جرات می‌توان گفت از زاویه دید …

روزهای زندگی نگاه ویژه ای به دفاع مقدس و به خصوص آدم‌های آن دارد. البته شاید نتوان ادعا کرد که فیلم نگاه کاملا نویی نسبت به این مقوله دارد اما به جرات می‌توان گفت از زاویه دید تازه‌ای به قضیه نگاه کرده است. داستان فیلم درباره یک زوج است که در آخرین روزهای پایانی دفاع مقدس به مداوای مجروحان در پناهگاه زیرزمینی یک بیمارستان صحرایی مشغولند و درهمین حال قطعنامه ۵۹۸ اعلام و به ظاهر صلح برقرار می‌شود اما نیروهای عراقی دست از نبرد برنمی‌دارند. مقاومت آنقدر در این بیمارستان ادامه پیدا می‌کند تا نیروهای ایرانی از راه می‌رسند. خط اصلی داستان به خودی خود نخ نما به نظرمی‌رسد اما توجه فیلمنامه نویس به کاراکترها و پر و بال دادن به کاراکترهای فرعی از یک سو و نوع فیلمبرداری و توجه کارگردان به این مقوله از سوی دیگرجذابیت لازم برای برقراری ارتباط با مخاطب را دارد. تعلیق حاصله از کنش‌ها و واکنش‌های شخصیت‌ها نیز این کشش را دوچندان می‌کند و از روزهای زندگی فیلمی‌دیدنی در عرصه دفاع مقدس به وجود می‌آورد.

ویژگی اصلی فیلم حضور شخصیت‌های ملموس در فیلم است که اگرچه خاکستری هستند اما تکلیفشان با مخاطب روشن است. رزیدنتی که کورش سلیمانی نقش وی را ایفا می‌کند با رفتارهایش به خوبی سبب نفرت تماشاگر از وی می‌شود و فرار وی درپایان کار به نوع قضاوت تماشاگر از وی صحه می‌گذارد. این که تحولی در کار نیست داستان را رئالتر می‌کند و از طرفی به جذب کاراکترهای دیگر توسط بیننده می‌انجامد.

بازی بیرونی و پرجنب و جوش حمید فرخ نژاد و بازی درونی و زیرپوستی هنگامه قاضیانی در فیلم نوعی فضای مکمل شخصیتی ایجاد می‌کند که به پیشبرد فیلم کمک بسیاری کرده است. بهره‌گیری از بازیگران نقش‌های فرعی و حتی جزیی نیز به خوبی انجام شده و نشان می‌دهد که کارگردان براین مسئله تمرکز کرده و به آن توجه ویژه داشته است تا همگونی خوبی در فیلم به وجود آمده و فضای یکدستی بر آن غالب باشد.

نکته ویژه ای که باید به آن توجه داشت سیر سینمای دفاع مقدس از روزهای اولیه تاکنون است که در آن پس از پایان گرفتن جنگ و رفع احساس نیازبه تهییج روحیه سلحشوری در رزمندگان، حاشیه‌های جنگ مورد توجه فیلمسازان قرار گرفت و این حواشی معمولا خارج از فضای جبهه اتفاق می‌افتاد. روزهای زندگی از معدود فیلم‌هایی است که پرداخت به آدم‌های جنگ و تاثیرات فردی و اجتماعی متاثر از آن را در دل جنگ به نمایش می‌گذارد و از این منظرفیلمی‌متفاوت برای مخاطب امروزی است. نکته اهمیت دیگر اثر این است که نسل جدید را که جویای حقایق جنگ تحمیلی هستند به برهه‌ای از تاریخ دفاع مقدس و سختی‌ها و دشواری‌های برخاسته از آن می‌برد تا تصور درست تر و بازتری نسبت به تاریخ کشور و مردم و به ویژه رزمندگان خود داشته باشند.

نویسنده : هومن اصلانی