شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

اقدام قابل تحسین دولت


اقدام قابل تحسین دولت

تعامل مجلس شورای اسلامی و دولت به عنوان دو قوه یی که طبق قانون اساسی از هم مستقل هستند, برای تامین منافع ملی کشور بسیارحایز اهمیت است و طبیعی ترین نوع رابطه این دو قوه در نظام سیاسی ایران که از ویژگی های خاص خود برخوردار است, تعامل جدی بین این دو است

تعامل مجلس شورای اسلامی و دولت به عنوان دو قوه‌یی که طبق قانون اساسی از هم مستقل هستند، برای تامین منافع ملی کشور بسیارحایز اهمیت است. و طبیعی‌ترین نوع رابطه این دو قوه در نظام سیاسی ایران که از ویژگی‌های خاص خود برخوردار است، تعامل جدی بین این دو است. وابستگی و تبعیت دو قوه از هم و همین‌طور تقابل این دو قوه باعث خروج از ریل خدمتگزاری به کشور و همچنین تامین منافع ملی کشور می‌شود. به صورت کلی اگر دو اصل را در زمینه تعامل مجلس و دولت مد نظر قرار بدهیم، نقشه راه روشنی برای تعامل بین مجلس و دولت پیش روی ما قرار می‌دهد. ابتدا اصل مصلحت کل و منافع ملی است. به این معنا که هم مجلس و هم دولت اجزایی از ساختار سیاسی هستند که وظیفه آن تامین اهداف نظام سیاسی و منافع ملی کشور و در نتیجه توسعه ملی و رفاه شهروندان است.

به این ترتیب مجلس و دولت با وجود قرار گرفتن در جایگاه‌های متفاوت و برخوردار بودن از وظایف مختلف، یک هدف کلی را دنبال می‌کنند و آن هم در کشور ما تامین اهداف و ارزش‌های انقلاب اسلامی و تعقیب توسعه و رفاه کشور و مردم است. اصل دوم که باید مورد توجه قرار بگیرد، تفکیک قواست. اینکه وظایف دولت و مجلس یکسان نیست بلکه برای تحقق اهداف کلی کشور وظایف متفاوتی را بر عهده دارند. یکی وظیفه عمده قانونگذاری و تدوین قوانین موزون و مناسب را دارد و دیگری هم وظیفه اجرای قانون و سکان حرکت اجرایی کشور را در دست دارد. بنابراین مجلس و دولت نه باید در شرایطی باشند که در وظایف هم دخالت کنند و نه در شرایطی قرار گیرند که مقابل هم باشند و اقدامات‌شان، اقدامات طرف مقابل را خنثی کند. بنابراین مجلس و دولت در عین حال که هر کدام نقش خود را ایفا می‌کنند، در یک تعامل، هماهنگی و همفکری سعی می‌کنند اهداف کلی و منافع ملی کشور را تامین کنند. این تعامل در شرایط حاضر از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

به دلیل دشمنی‌هایی که با کشور ما وجود دارد، فشارهایی که از سوی بیگانگان به کشور ما وارد می‌شود، تحریم‌هایی که علیه کشور ما وضع شده است، مشکلات اقتصادی که کشور با آن مواجه است و مجموعه مسائلی که بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی کشور با آن گریبانگیر است این تعامل حایز اهمیت دو چندان است. تعامل و گفت‌وگوی مجلس و دولت و دیالوگ مشترک این دو قوه از دو نکته ضروری برخوردار است. یکی اینکه مشکلات اصلی کشور و اولویت‌های اصلی در حل و فصل مسائل چیست؟ و دوم اینکه راهکار‌های حل مشکلات و برنامه‌هایی که برای عبور از این مسائل باید ارائه کنیم چه برنامه‌هایی است؟ طبیعتا با توجه به نقش منطقه‌یی و جهانی جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت عظیم کشور ما در تعامل با منطقه و جهان و اهداف بلندی که انقلاب اسلامی برای کشور ما ترسیم کرده است، مجلس و دولت هر کدام از جایگاه ویژه‌یی در تامین این اهداف برخوردار هستند. اما برگزاری جلسه مشترک بین هیات دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام مناسبی است که از سوی دولت صورت گرفته است. حضور مقتدرانه و در عین حال برخورداری از دیپلماسی حرفه‌یی رییس‌جمهوری اسلامی ایران و تیم دیپلماتیک وی در سازمان ملل متحد با گفت‌وگوها و مذاکراتی میان مقامات ایران و جهان همراه بود.

محورهای این مذاکرات نیز از محورهایی است که جزو دستورات اصلی سیاست خارجی ما محسوب می‌شود. اینکه دولت مبتکر برگزاری نشستی شده که نمایندگان به طور مستقیم از زبان دکتر روحانی آنچه که در سفر وی به نیویورک گذشته و نگاه دولت به حضور در سازمان ملل و مذاکرات جانبی را بشنوند، بسیار قابل تحسین است. این کار نیکی است که آغاز شده و امیدواریم این قضیه تداوم یابد و گزارش مستقیم از تحولات و مذاکرات اصلی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و... به نمایندگان ارائه کنند. در جلسه مشترکی که بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هیات دولت برگزار شد، نکات مختلفی قابل توجه است. ابتدا اینکه حضور نمایندگان در این نشست، حضوری بسیار گسترده بود. جمع قابل توجهی از نمایندگان از طیف‌های مختلف حضور داشتند به گونه‌یی که در سال‌های قبل در جلساتی که دولت میزبان مجلس بود کمتر شاهد حضور این عده از نمایندگان بوده‌ایم.نکته دیگر اینکه تفاهم قابل توجه و تعامل خوبی بین نمایندگان در این جلسه به نمایش گذاشته شد و ادبیات متین و مودبانه‌یی بر این نشست حاکم بود.

آقای دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در سخنان خود از موضعگیری رییس‌جمهور در سفر به نیویورک تمجید کرده و سخنان و رفتار ایشان را در اجلاس مجمع عمومی ملل متحد و دیدارهایی که در حاشیه این نشست داشتند، تحسین کردند. دکتر روحانی نیز در سخنان خود در این نشست به اهم مسائل کشور از جمله مشکلات اقتصادی و راهکارهای دولت برای برون رفت از این مشکلات اشاره کردند. ساماندهی اقتصاد کشور، تثبیت و تک‌نرخی کردن قیمت ارز، توقف رشد تورم و کاهش آن در ماه‌های آینده از جمله موضوعات مطروحه بود. رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود به ضرورت تعامل سازنده با جهان و رفع تنش‌ها در عرصه سیاست خارجی اشاره کردند و تقویت ارتباط با همسایگان ایران را ازجمله اولویت‌های اصلی سیاست خارجه و کشور بر شمردند.

ایشان توضیح مبسوطی درباره ملاقات با سران کشورها و گفت‌وگوی تلفنی با اوباما ارائه کردند و اعتقاد داشتند که حضور فعال ایران در مجامع بین‌المللی و استفاده از ادبیات صلح‌آمیز نه تنها به معنای عقب‌نشینی از اصول کلی سیاست خارجی نخواهد بود، بلکه مواضع به حق جمهوری اسلامی را به گوش جهانیان می‌رساند و زمینه بیشتری برای دفاع از حقوق ملت ایران فراهم می‌کند و عرصه را بر دیدگاه‌های تندرو و جنگ‌طلب در عرصه بین‌الملل تنگ می‌کند. به نظر نگارنده سخنان تند و غیرمنطقی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل و تاثیرگذار نبودن آن و عدم استقبال از آن در بین کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس، شاهد مثال خوبی برای این دیدگاه رییس‌جمهور است.

در پایان نیز باید اشاره کرد که تعامل بین مجلس و دولت در سطوح مختلفی می‌تواند در جریان باشد. هم در سطح کمیسیون‌ها و گروه‌های خاصی که در چارچوب آماده‌سازی طرح‌ها و لوایح در قالب تعامل برای تدوین قانون بودجه سالانه شکل می‌گیرد. مسیر دیگر تعامل که در چارچوب هیات رییسه و معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری است و قالب سوم که برگزاری این‌گونه از جلسات و تماس مستقیم نمایندگان با رییس‌جمهور و هیات دولت است که امید می‌رود در ایجاد تفاهم بین دو قوه و نهایتا رفع مشکلات کشور و دستیابی به اهداف بزرگ انقلاب اسلامی کارساز باشد.

مهدی سنایی



همچنین مشاهده کنید