یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
تجربه دینی
تجربه دینی، به معنای هر تجربه یا احساسی که آدمی در ارتباط با حیات دینی خود دارد، پدیده نوظهوری نیست و در بسیاری از ادیان و سنن مختلف میتوان گزارشهایی از چنین تجربههایی یافت، اما تنها در قرون اخیر است که متفکران و فلاسفه به بحث در باب آن پرداختهاند. متفکرانی که بحث از تجربه دینی را در پروژه فکری خویش پی گرفتند، اولا و پیش از هر چیز به دنبال مبنایی جدید بودند تا عقاید دینی خود را بر آن استوار کنند. این متفکران عقلگرایی حداکثری که جلوه بارز آن الهیات طبیعی بود را قانعکننده نمییافتند، یا درصدد پاسخگویی به کسانی بودند که دیگر تبیین عقلانی دین قانعشان نمیساخت.
تا پیش از ظهور متفکرانی نظیر هیوم و علیالخصوص کانت، در مغربزمین عقل مهمترین مرجع شناخت و اثبات وجود خداوند به حساب میآمد و الهیدانان و متفکرانی که فعالیت آنها در حوزه الهیات طبیعی تعریف میشود، در پی براهین مختلف برای اثبات وجود خداوند یا شناخت او از طریق عقل بودند. این متفکران یگانه راه پی بردن به این اسرار را راه عقل میدانستند و میکوشیدند بنیان تمام عقاید خود را بر پایه عقل استوار کنند، اما از قرن هجدهم با ایراداتی که افرادی نظیر کانت بر پیکره بسیاری از این استدلالها وارد کردند، این عقلگرایی حداکثری با چالشی اساسی روبرو شد و متفکران و متالهان به فکر راههای جایگزین برای استدلالهای عقلی افتادند.
در واقع آنان به دنبال این بودند که راهی جدید در پیش گیرند و طرحی نو در مباحث الهیات دراندازند، به همین دلیل بود که آنان از مجموعه این تجربیات که نمونههای آن در بسیاری از سنتها و ادیان مختلف ثبت شده است بهره گرفتند و برای اولین بار بحث فلسفی از تجربه دینی را که تا پیش از این سابقه نداشت بنیان نهادند.
فردریش شلایرماخر، الهیدان پروتستان آلمانی، که از او به عنوان پدر الهیات جدید یاد میشود، برای نخستین بار کوشید تا الهیات را از قید این عقلگرایی حداکثری و همچنین فروکاستن آن به اخلاق آزاد کند. در چنین بستری بود که او برای نخستین بار در آثار خود به بحث از تجربه دینی پرداخت و کوشید تا مبنایی تازه برای الهیات بیابد.
بنابراین شلایر ماخر از این پس به جای اینکه بنیاد الهیات مسیحی را بر دلایل و استدلالهای عقلی بنا کند، آن را «بر تجربههای دینی یگانه خود فرد» مبتنی ساخت. پس از او نیز متفکران دیگری نظیر رودولف اتو، ویلیام جیمز، ویلیام آلستون و دیگران به بحث از این تجربه و بسط آن در آثار خود همت گماشتند. حال باید دید تجربه دینی دقیقا به چه معنا است. میتوان تجربه دینی را بهمعنایی گسترده در نظر گرفت، یعنی آن را تجربه هر نوع امر خارقالعاده و شگفتآور دانست؛ اما گستردگی بیش از حد این تعریف، باعث میشود تا فیلسوفان دین این تعریف را نپذیرند و به دنبال تعریفی محدودتر و مشخصتر باشند.
در مقابل تعبیر دیگری نیز از تجربه دینی وجود دارد که آن را بسیار محدود در نظر میگیرد، به گونهای که تنها سنت دینی خاصی را در بر می گیرد، برای مثال می توان تجربه دینی را تجربه الله یا خدای پدر دانست که به ترتیب درون سنتهای اسلامی و مسیحی قرار میگیرد. ایراد اساسی این نوع تعریفِ تجربه دینی این است که علاوه بر اینکه تنها شامل یک سنت خاص میشود و دیگر ادیان را از بحث تجربه دینی خارج میکند، شامل بسیاری از تجربیات دینی داخل در همان حوزه نیز نمیشود. برخی دیگر تجربه دینی را تجربه امر متعالی دانستهاند.
این بیان نقص تعریف قبل، یعنی انحصار به یک سنت خاص را ندارد و میتوان تجربههای یهوه، خدای پدر و الله و دیگر امور متعالی را ذیل آن تعریف کرد اما باز هم بسیاری از تجربیات از حوزه شمول آن خارج است. به عنوان نمونه بسیاری از تجارب عرفانی را نمیتوان ذیل تجربه امر متعالی طبقهبندی کرد و ناگزیر تجربه دینی به حساب نخواهند آمد و لذا این تعریف نیز از دیدگاه فلاسفه دین قابل پذیرش نیست. اما سومین تعریفی که میتوان از تجربه دینی ارائه کرد و آن را بهعنوان ملاک دینی بودن یک تجربه پذیرفت آن است که فاعل از تجربه خود در توصیف آن از حدود و واژههای دینی استفاده کند. با این تعبیر شرط اصلی دینی بودن یک تجربه خاص آن است که فرد تجربه کننده خود آن را تجربهای دینی به حساب بیاورد و حتی اگر تجربه ای از نظر فرد دیگری تجربه دینی به حساب بیاید اما فاعل تجربه خود در توصیف آن از واژگان دینی استفاده نکند، محققان دین پژوه آن را در زمره تجربیات دینی به حساب نمیآورند.
پس از طرح چنین مباحثی در باب تجربه دینی، پروژهای فکری در غرب بهوجود آمد تحت عنوان تجربهگرایی دینی که در مغرب زمین تحت عنوان «برنامه شلایر ماخر» نیز از آن یاد میشود. این پروژه مبتنی است بر این ادعای اساسی که گوهر دین نوعی تجربه دینی است و اعتقادات و اعمال دینی تفاسیر این تجربه به حساب میآیند. در میان تجربه گرایان دینی که از میان آنان میتوان به رودولف اتو، ویلیام جیمز، ارنست ترولچ و یوآخیم واخ اشاره کرد، در مورد اینکه این گوهر چه نوع تجربهای است توافق وجود ندارد.
مهدی رعنایی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست