دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

روابط عمومی الکترونیک، گامی بلند در ارتقای آگاهی جامعه


روابط عمومی الکترونیک، گامی بلند در ارتقای آگاهی جامعه

در عصری که به عصر ارتباطات معروف است وجود روابط عمومی پویا و فعال در هر سازمان و مجموعه ای می تواند در افزایش بهره وری آن مجموعه موثر باشد، نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور …

در عصری که به عصر ارتباطات معروف است وجود روابط عمومی پویا و فعال در هر سازمان و مجموعه ای می تواند در افزایش بهره وری آن مجموعه موثر باشد، نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور دستیابی به مقاصد و اهداف امروز در سازمان و نهادها به عنوان یک اصل اساسی در مدیریت پذیرفته شده است.

روابط عمومی به عنوان یک حوزه تخصصی و ارتباطات اجتماعی در درون و بیرون سازمان و پل ارتباطی قوی با مخاطبان می تواند نقش غیرقابل انکاری در هر مجموعه ای ایفا کند.

هر مدیری که آشنا به اصول مدیریت باشد به این نتیجه می رسد که باید به جایگاه روابط عمومی در مجموعه خود توجه اساسی و نگاه ویژه داشته باشد زیرا هزینه کردن در روابط عمومی نه تنها به معنای هدر دادن منابع و امکانات و دارایی ها نیست بلکه در صورت توجه و شناخت درست این بخش باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز می شود.

در دوران حاضر رایانه و اینترنت جزو لاینفک زندگی بشر است، حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک گام بلندی در ارتقای سطح آگاهی جامعه است.

اولین قدم در روابط عمومی الکترونیک ورود به فضای اینترنتی از طریق ایجاد وب سایت روابط عمومی و ارایه اطلاعات و خدمات و ارتباط دو سویه با مخاطبان است اما در برخی مجموعه ها و سازمان ها با توجه به نگرش سنتی مدیران به روابط عمومی در جهت ایجاد امکانات و تجهیزات لازم این بخش هیچ گونه حرکتی صورت نگرفته و حتی در برخی ارگان ها و نهادها روابط عمومی ها از داشتن یک فاکس مستقیم و غیرمستقیم محرومند. این در حالی است که روسای واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به نگاه ریز بینانه ای که به مجموعه روابط عمومی دارند امکانات مناسبی را نسبت به سایر ارگان ها و سازمان ها برای مدیران و مسوولان روابط عمومی خود فراهم کرده اند که جا دارد مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور از این امکانات بهترین استفاده ممکن را ببرند و در دفاع از هجمه های ناجوانمردانه ای که علیه دانشگاه آزاد اسلامی به راه افتاده است نقش اساسی ایفا کنند و خدمات ارزنده ای که این مجموعه علمی جوانان و مشتاقان به تحصیل این مرز و بوم عرضه داشته است را به بهترین شکل منعکس کنند.

امروز نقش روابط عمومی ها در دانشگاه آزاد اسلامی می تواند محوری تر از هر زمان دیگر باشد چرا که وجود روزنامه هایی همچون آفرینش و فرهیختگان و خبرگزاری های ایسکانیوز و آنا که با استقبال خوب و مناسب عموم مردم نیز رو به رو شده اند باعث سرعت انتقال اخبار در جامعه بالاخص در بین دانشجویان و نخبگان شده اند که همین امر به روابط عمومی ها در انتقال سریع اخبار کمک شایان می کند.

نکته مهم این است که روابط عمومی ها باید با برنامه ریزی راهبردی به منظور تسریع در امر اطلاع رسانی دقیق، ارتباط دو سویه و سنجش افکار عمومی نه در افزایش آمار و ارقام بلکه در جهت رضایت مندی دانشجویان دانشگاهیان گام اساسی بردارند.

در پایان انتظار می رود مدیران و مسوولان روابط عمومی های واحدها با درک درست از مسایل بیرون از دانشگاه و با برقراری ارتباط چهره به چهره و با بهره گیری از فنون روز عصر ارتباطات در انعکاس بموقع موفقیت ها و خدمات این مجموعه بزرگ دانشگاهی تلاش پیش از پیش از خود نشان دهند.

علی دوستی، مسوول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک