دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
عرفان فراماسونری, عرفان شیعی

اگر ما عرفان فراماسونری را نفهمیم، بسیاری از فرآیندهای حاکم بر ارتباطات عرفانی اینترنتی امروز را نمیتوانیم دریابیم. بر همین اساس، نمیتوانیم اقتصاد و نظامهای فرهنگی را دریابیم. این یک بحث بنیادی است. آنچه ما باید امروز مطرح کنیم و خیلی هم بحث مهمی است، «عرفان شیعی» است که میتواند رقیب عرفان فراماسونری باشد.
عرفانی که در ایران گاهی به صورت عرفان سنتی، گاهی بهصورت عرفان هایدگری، گاهی عرفانهای پوپری، عرفانهای یهودیمسلک و عرفانهای سکولار و تصوفهای لیبرالیستی درمیآید که در اثر همین نوع اقتضائات رسانهای به وجود میآیند. آنچه مهم است و چهارچوب مهمی نیز دارد، «عرفان شیعی» است که یک بعدش حکمت شیعی و بعد دیگرش فلسفه شیعی است. آنچه در جهان امروز میتواند با ارتباطات این رسانه ویرانگر فراماسونری و عرفانگرا مقابله کند، عرفان شیعی است که یک بال آن حکمت اسلامی و شیعی و بال دیگرش فلسفه است. این بحث مهمی است که ممکن است در هفتههای آینده بیشتر به آن بپردازیم.
جهان در معرض تحولاتی بسیار ساختاری و معرفتی واقع شده و بهشدت در حال سیال شدن است. علتش نیز گسترش کمی و کیفی رسانههای بشری است. بشر در طول تاریخ، رسانههایش هر روز رشد روزافزون داشته، اما اکنون سرعت رشدش زیاد شده و دلیلش نیز فنآوری دیجیتال است. فنآوری صفر و یک که بینهایت احتمالات را در خود جای میدهد. یعنی میتواند بینهایت پیامرسانی کند و اطلاعات بدهد. ما هم در جامعه خودمان انوع آن را مشاهده میکنیم: ماهوارهها، اینترنت، موبایل و البته هنوز هم رسانههای جدیدتری در راه است. بر همین اساس، مقتضیات زمان بهشدت در حال عوض شدن است. چراکه این مقتضیات زمانی و مکانی را رسانهها میسازند و با رسانهها جهان عوض میشود. چنانچه در طول تاریخ هم میبینیم که این رسانهها همه چیز را تحول بخشیدند.. مثلا زمانی ادیان ابراهیمی نازل شدند که بشر به رسانهای به نام کتابت رسید و خط پیدا شد.
بعد میرسد به یهود که اولین کتاب دینی تورات را دارند و بعد مسیح با انجیل و درنهایت پیامبر اسلام با قرآن کریم. پس حتی ادیان هم تابعی از رسانهها و ارتباطات جهانی بودند. بهعبارتی، ادیانی که در طول تاریخ بشر آمدند، بر اساس وضعیت رسانهای نازل شدند. اوجش قرآن است که به عنوان معجزه پیامبر خاتم عنوان میشود. در نتیجه پیامبر توانسته در یک رسانه اعجاز خود را مطرح کند. پس در نتیجه رسانهها مهمترین و مبناییترین وسایل مقتضیات زمانی هستند. ادیان بشری در طول تاریخ بهصورت تکاملی آمدند و این تکامل براساس رسانههای موجود است.
اسلام که دین خاتم را مطرح میکند، قرآن و کتابت را مبنای خاتمیت خود قرار میدهد که تا آخر بشر حجیتش ثابت است. و همیشه تحدی کرده که هرکس میتواند یک سوره یا حتی یک آیه مثل آن را بیاورد. بعد هم اعلام بشری میکند که اگر تمام جن و انس جمع شوند و دریاها مرکب شود و درختها قلم، نمیتوانند این اسماء الهی و تجلیاتی که در قرآن هست را جمع کنند. یعنی یک بینهایت در یک رسانه بانهایت به نام قرآن جمع شده است. در نتیجه قرآن هم برای آینده خودش یک کتابت اعجازی دارد، که میگوید هیچکس نمیتواند مثلش را بیاورد.
در قرآن حوادث جهان اسلام و اخبار گذشته و آینده نیز هست. آیندهنگری که در قرآن هست، در بعد رسانهای مسئله بسیار مهمی است. سنُریهُم آیاتٍ فی الافاقِ و الانفُسِ حتی یتبین انّهُ الحق یا بحثی که حوادث آینده را میگوید: و العاقِبهُ لِلمُتقِین یا و نُریدُ ان نمنّ علی اللذین استُضعِفُوا فِی الارضِ و نجعلهُمُ الائِمه و نجعلهُم الوارِثین. یعنی اگر یک قیاس را در نظر بگیریم، قرآن کبرای بشری و جهان صغرای آن است.
امروزه که رسانههای جهانی به دیجیتال نزدیک میشوند، بینهایت احتمالات در خودشان میپذیرند، پس بینهایت تکثرگرایی را نیز در خود ایجاد میکنند. و این بینهایت هم در دانش بشری هم در ادیان تجلی پیدا میکند. مثلا از جمله مباحثی که در دانش بشری مطرح میشود، مسئله اقتصاد اعتباری است. میبینیم که روز به روز از آن حالت قدیم که کالا داد و ستد میشد و بعد از آن اقتصاد پولی رایج بود، دور می شویم و در حال حاضر جهان سومین دوره اقتصادی خود را توسط همین رسانههای دیجیتالی تجربه میکند. یعنی با رمزها کالا میخریم. حتی از اعتباری که نداریم خرید میکنیم؛ از درآمد آینده.
یکی از مهمترین مباحثی که در بحث ادیان به وجود میآید، بحث ادیان میاندینی است. یعنی همه ادیان خودشان را با توجه به دینهای دیگر ترسیم میکنند. مثلا اگر حوزه علمیه قم به این رسانه دیجیتال بپردازد، میتواند تشیع را بهعنوان یک فرآیند میانفرهنگی و میاندینی مطرح کند. این مسئله در بودائیسم موفقتر از ما عمل کرده، چون آنها خودشان را تطبیق رسانهای داده و طرفداران زیادی را نیز جذب کردهاند. این بحث مهمی است که ما باید برای آن فکر کنیم.
بنابراین آنچه دارد در جهان بهوجود میآید، تمام پارادایمهای دانشی و دینهای سنتی و محدوده جغرافیایی را درهم میریزد و همه چیز را سیال میکند. البته بهدست آوردن قواعد این موضوع بسیار مهم است. یعنی دانش بینهایت میشود. چون همه چیز به صورت دیجیتال مطرح میشود. و چون این اتفاق می افتاد، فرآیند دانش بهشدت سیال میشود. بینهایت؛ انسان را در یک نیهیلیسم، در چهارراهی که سر و تهش معلوم نیست، قرار میدهد و چون چنین چیزی مطرح میشود، پارادایمها بینهایت افزایش مییابند.
چیزی که این میان از اهمیت برخوردار است، آن است که انسان اطلاعات موردنیازش را از این اقیانوس اطلاعاتی بگیرد و پردازش کند. این بزرگترین سیاستگذاری هر کشوری در سطح رسانهای خواهد بود؛ یعنی پردازشدانشی و پردازشرسانهای که امروز بینهایت مرزی را مطرح میکند. اگر ما قلاب نداشته باشیم، پردازش مفاهیم نداشته باشیم، نمیتوانیم اطلاعات مورد نظرمان را استخراج کنیم و حداقلش این است که دچار حیرت خواهیم شد. عقبماندگی که در این دوره دچارش خواهیم شد بهشدت بیشتر از عقبماندگی دوره سنتی و مدرن است. اینجاست که ما باید بهشدت پردازش داشته باشیم. فهم، اولین قدمی است که برمیداریم. باید تئوری کلامی داشته باشیم.
مهمترین چیزی که در بعد جهان پدیداری در این دوره توسط رسانههای دیجیتال مطرح میشود، یک نوع جهانپدیداری نیستانگاری و هیچانگاری است. یک نوع نهلیسم. ولی من میگویم: یک نوع بیمرزی است. یعنی انسان در جایی واقع میشود که از هیچ جهتی هیچ مرزی ندارد. و اینجاست که انسان پستمدرن بهشدت دچار سردرگمی میشود.
به همین دلیل آن دینی که سعی میکند یک مذهب جهانی را مطرح کند، یک مذهب عرفانی است. که بسیار بحث مهمی است. خصوصا اگر تحولات جهان مدرن را ببینیم، در مییابیم که از همین عرفان شروع شده است. عرفانی که ریشه در عرفان یهودیت و بعد از آن مسیحیت و بعد فراماسونری دارد. فراماسونری یک مکتب عرفانی است که سعی میکند یک عرفان کاربردی و جهانی را مطرح کند. متأسفانه ما خوب مطالعه نکردیم، انسانی مثل گنون که ما در ایران خیلی طرفداریاش را میکنیم، فراماسون است. بسیاری از شخصیتهایی که عرفان جهانی مطرح میکنند همه فراماسون هستند. آنها با یک نوع نظام جهانی عرفانی به وسیله رسانههای دیجیتال جهانی وارد عمل شدهاند.
پس در نتیجه جهانپدیداری رسانه جهانی میشود، جهانپدیداری عرفانی. به عبارتی اقتصاد اعتباری، ادیان میاندینی، ارتباطات میانفرهنگی و درنهایت هم آنچه بر همه اینها حاکم است، همان عرفان فراماسونری است. آنچه در جامعه امروز ما به نام عرفانهای مبتذل، مجازی، وهمگرا و انحرافی یاد میشود.
اگر ما عرفان فراماسونری را نفهمیم، بسیاری از فرآیندهای حاکم بر ارتباطات عرفانی اینترنتی امروز را نمیتوانیم دریابیم. بر همین اساس، نمیتوانیم اقتصاد و نظامهای فرهنگی را دریابیم. این یک بحث بنیادی است. آنچه ما باید امروز مطرح کنیم و خیلی هم بحث مهمی است، «عرفان شیعی» است که میتواند رقیب عرفان فراماسونری باشد. عرفانی که در ایران گاهی به صورت عرفان سنتی، گاهی بهصورت عرفان هایدگری، گاهی عرفانهای پوپری، عرفانهای یهودیمسلک و عرفانهای سکولار و تصوفهای لیبرالیستی درمیآید که در اثر همین نوع اقتضائات رسانهای به وجود میآیند. آنچه مهم است و چهارچوب مهمی نیز دارد، «عرفان شیعی» است که یک بعدش حکمت شیعی و بعد دیگرش فلسفه شیعی است. آنچه در جهان امروز میتواند با ارتباطات این رسانه ویرانگر فراماسونری و عرفانگرا مقابله کند، عرفان شیعی است که یک بال آن حکمت اسلامی و شیعی و بال دیگرش فلسفه است. این بحث مهمی است که ممکن است در هفتههای آینده بیشتر به آن بپردازیم.
پس در نتیجه آنچه مهم است، فهم عرفان شیعی است؛ برای گمراه نشدن در این عرفان فراماسونری که امروزه این رسانهها بهشدت آن را تبلیغ میکنند. عرفانی که بیشتر غفلتزاست تا آگاهیزا. یعنی به نام آگاهی غفلت ایجاد میکنند، انسانها را از خود بیگانه میکنند. و این بدترین نوع بیگانگی است. یعنی آن تکنولوژی کارخانهای و مکانیکی که مارکس بیگانهزا میدانست (همان که در فیلم عصر جدید چارلی چاپلین میبینیم) بسیار خفیفتر از این رسانه جدید یعنی دیجیتال است. چراکه این رسانه دیجیتال انسان را از درون نابود میسازد. چون بر تخیل و قوه وهم انسانی تکیه میکند و قوه وهم و تخیل انسان خصوصیترین و جزییترین و شخصیترین قوه انسانی است و زمانی که آن قوه توسط رسانه دیجیتال تسخیر شود، دیگر وجود انسانی و تمام آینده انسانی هم تسخیر میشود؛ چون قوه تخیل و وهم انسانی، آینده انسان را میسازد.
امروز با این رسانهها حتی نسبت به آینده هم بیگانگی ایجاد میکنند. در نتیجه آنچه در بحث امروز بسیار مهم است، فهم جهانپدیداری حاکم بر رسانههاییست که یک نوع عرفانگرایی یک چشمی را که از علایم فراماسونری است (یعنی همان دجال که یک چشم در پیشانی دارد) دارد. دنیا را با یک چشم از مانیتورهای کامپیوتر و تلویزیون میبیند. و بهشدت غفلتزایی میکند نسبت به حال و گذشته و آینده. یعنی کل وجود انسانی. اگر روزی انسان به تخیلش پناه میبرد، امروز تخیلش نیز مصادره میشود و این بدترین نوع بیگانگی است. همه احساسات دستکاری میشود، زیباشناختیها از بین خواهند رفت. مثل زیبایی که امروز در روابط جنسی غیرانسانی غیرواقعی همراه با مواد مخدر شیمیایی که به شدت تخیلزاست و در مغز کار میکند، مثل شیشه و کراک دیده میشود. برخلاف مخدرهای قدیمی که در خون تأثیر داشت و گاهی منافعی نیز داشت. اینجاست که روابط جنسی بسیار غیرواقعی و وحشتناک و کثیف ادامه پیدا میکند.
مثلا همجنسبازی که به یک رابطه مقدس و حاکم بر روابط جنسی در جهان تبدیل میشود. چنان که در دو سه هفته اخیر، چندین روز جشن داشتند و نخست وزیر انگلیس با افتخار در جشن آنها شرکت و اعلام میکند تا سال آینده بتواند قوانین مساواتی بین همجنسبازان و غیر آنها اجرا کند. چنین ساختاری در حال رخ دادن است.
مهمترین مسئله، مسلح شدن به سلاح حکمت شیعی است که بر دو پایه عرفان شیعی و فلسفه شیعی بنا میشود و میتواند مبنای میانفرهنگی جهانی و مبنای ارتباطات شیعی در جهان امروز واقع شود.
نویسنده: ابراهیم - فیاض
منبع: هفته نامه - پنجره - ۱۳۸۹ - شماره ۵۰ - تاریخ شمسی نشر ۰۰/۰۰/۱۳۸۹
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست