یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

جلوه های ویژه کامپیوتری در فیلم Troy


جلوه های ویژه کامپیوتری در فیلم Troy

Troy فیلمی است كه با صحنه هایی با شكوه همراه است به دلیل اهمیت این فیلم و دستاوردهای مهم آن در زمینه جلوه های ویژه كامپیوتری نگاهی داریم به چگونگی تهیه و تدوین این فیلم

Troy فیلمی است كه با صحنه‌هایی با شكوه همراه است. به دلیل اهمیت این فیلم و دستاوردهای مهم آن در زمینه جلوه‌های ویژه كامپیوتری نگاهی داریم به چگونگی تهیه و تدوین این فیلم.

● تخیلات خود را دیجیتالی كنید

یك عرصه پهناور، یك ارتش عظیم از مردان زره‌پوش، ده‌ها قایق توپ‌دار و... شما فقط بگویید سناریو و قصه فیلمتان چیست، آنگاه كامپیوتر قادر است به هر تعداد كه دلتان می‌خواهد برایتان قلعه و كشتی‌های جنگی و لشكریان مبارز بسازد و دشمنان را به جان قهرمانان داستانتان بیندازد! مثلا كافی است <پاریس>، شاهزاده‌ِ شهر باستانی) Troy تروا)، به <اسپارتا> بیاید و هلن زیبا ، ملكه اسپارتا را برباید و به <تروی> ببرد تا ۴۲۵ شات جلوه ویژه كامپیوتری خیره‌كننده به یاری منلائوس، پادشاه اسپارتا بیاید و آتش خشم او را در سراسر تروی بگستراند.

به این ترتیب می‌توانید تخیلاتتان را دیجیتالی كنید چنانكه ولفگانگ پترسون، كارگردان فیلم تروی چنین كرد.

او به كمك سه شركت سازنده جلوه‌های ویژه یعنی The Moving Picture Company (MPC) ،Framestore CFC و (۱) Cinesite توانست قایق‌ها و كشتی‌ها جنگی، لشكریان و حتی شهر تروا را به صورت مجازی و سه‌بعدی داخل پردازنده كامپیوترهای نیرومند بسازد و جلوی دوربین ببرد.

این واقعاً نسل جدیدی از صنعت سینما است.

صنعتی كه به آن سینماگری مجازی می‌گویند.

در این شیوه جدید سینماگری، كارگردان فیلم بیشتر به یك كاربر حرفه‌ای كامپیوتر می‌ماند كه عناصر اصلی فیلم خود را اعم از هنرپیشگان، نمای مكان‌ها و معابر، موسیقی، نور و دوربین، همگی به صورت ابزارهای دیجیتالی در اختیار دارد و كافی است تصمیم بگیرد كه دوربین با چه زاویه‌ای بچرخد و از كدام مكان و بازیگران تصویر برداری كند. آیا واقعاً به همین سادگی است؟

البته هنوز نه، و پترسون برای ساختن فیلم خود از ده‌ها تكنسین و كارشناس حرفه‌ای كامپیوتر و جلوه‌های ویژه به مدت چندین ماه بهره گرفته است تا توانسته رویای خود را جلوی دوربین ببرد. البته عناصر معمولی یك فیلم سینمایی در اینجا نیز همچنان مورد استفاده قرارگرفته‌اند. هنرپیشه‌های واقعی، فیلمبرداری سر صحنه و مكان‌هایی كه واقعا وجود خارجی دارند. اجازه بدهید ببینیم او چگونه این‌كار را انجام داده است.

● MPC در خدمت Trojan

كار عمده در فیلم تروی را نیك دیویس، سرپرست ارشد جلوه‌های ویژه فیلم به همراهی شركت MPC (كه درپروژه فیلم‌های دیگری از جمله هری پاتر شركت داشته است) انجام داده است. آن‌ها توانستند صحنه‌های نبرد، محیط‌های دیجیتالی و اسلحه‌های دیجیتالی جنگاوران فیلم را بسازند و شبیه‌سازی كامپیوتری جمعیت و بازسازی سه بعدی شهر قدیمی تروی را به انجام برسانند.

بیشتر فیلم‌برداری‌های سرصحنه فیلم در جزیره مالت، Los Cabos و مكزیكو انجام شده است. ماجرای فیلم در شهر باستانی تروی در یونان اتفاق می‌افتد، جایی كه عشق سوزان میان شاهزاده تروی و ملكه اسپارتا شعله یك جنگ خونین را روشن می‌كند. جنگی كه به نابودی یك تمدن می‌انجامد.

اولین چالش اصلی فیلم بازسازی شهر تروی است. یك تیم ده نفره از هنرمندان بر اساس آثار باستانی موجود نقشه این شهر را طراحی می‌كنند و یك تیم از كارشناسان شركت MPC به همراه دكوراتورهای فیلم برای بازسازی فیزیكی یكی از خیابان‌های شهر به مالت می‌روند و در آنجا یك شهر كوچك سینمایی برپا می‌كنند. بقیه كارها به كمك كامپیوتر انجام می‌شود.

برای بازسازی فضای كل شهر متخصصان MPC یك plugin مخصوص برای نرم افزار Maya می‌نویسند و آن را City Builder نام گذاری می‌كنند. كل فضای شهر شامل ساختمان‌ها و درختان و سایر اشیائی كه دیده می‌شود توسط همین نرم افزار تولید می‌شود.

بخش اصلی اسطوره Trojan درباره جنگ خونین و وسیعی است كه اطراف شهر تروی رخ می‌دهد. نزدیك به ۱۵۰ هزار سرباز دیجیتالی توسط نرم افزار مخصوصی به نام ALICE كه MPC برای شبیه‌سازی هوش مصنوعی یك جمعیت از آدم‌ها ساخته است، خلق شده‌اند.

برای این‌كه حاصل شبیه‌سازی جنگاروان تصویر واقع‌گرایانه‌تری به دست دهد، MPC در جریان بزرگترین پروژه (motion-capture تهیه الگوی بُرداری از حركات یك جسم در حال حركت مانند انسان) در اروپا و در استودیوی Artem Digital، با استفاده از نرم‌افزار موسوم به EMILY كه به همین منظور خلق شده است كار شبیه‌سازی كامل یك سرباز را به انجام می‌رساند.

نتیجه نهایی كار به وسیله فناوری مشهور Renderman كه توسط شركت پیكسار ابداع شده است و از طریق یك زبان اسكریپ‌نویسی مخصوص به نام GIGGLE، بازهم ابداع MPC، رندر و تولید شده است.

همچنین در طول پروژه یك تیم از هنرمندان، هزاران شی دیجیتالی شامل نیزه‌ها، شمشیرها و تیروكمان را طراحی و در بافت كل مجموعه تركیب می‌كنند.

● Framestore CFC در خدمت نیروی دریایی یونان‌

برای به تصویر كشیدن نیروی دریایی یونان ابتدا به كمك هلی‌كوپتر نمایی از یك قایق در پهنه دریا فیلمبرداری شده است‌. در گام دوم از روی ساختمان سه بعدی قایق واقعی، صدها نمونه دیجیتالی كپی و تكثیر شده است‌

در مرحله آخر نمونه‌های شبیه‌سازی شده توسط نرم‌افزار Render Man رندر خروجی نهایی تولید شده‌است‌. برای اجرای صحنه رسیدن نیروی دریایی به ساحل ابتدا تصاویر نمونه در سواحل مكزیك برداشت شده‌است.

در قدم بعدی به كمك نمونه‌برداری كامپیوتری تعداد كمی از جنگجویان تكثیر و با تكنیك‌های پویانمایی كامپیوتری به حركت درآمده‌اند. بخشی از صحنه‌های نبرد هنگام شب و در داخل شهر تروی اتفاق می‌افتد. شبیه‌سازی سه‌بعدی معابر و مكان‌ها و نورپردازی دقیق از نقاط قوت این صحنه‌هاست.

آن قسمت از فیلم كه به نمایش نیروی دریایی یونان (تحت فرماندهی آشیل)، قایق‌های جنگی و پیاده‌شدن جنگاوران به ساحل تروی اختصاص دارد توسط تیمی از متخصصان شركت Framestore CFC تكمیل شده است.

خلق صحنه‌هایی كه قایق‌های جنگی را در حال حركت به سمت ساحل نمایش می‌دهد یكی از چالش‌های اصلی فیلم است. در یكی از صحنه‌ها، آشیل كه از قهرمانان قصه است روی یك كشتی كوچك دیده می‌شود، سپس دوربین در همان حال به عقب كشیده می‌شود تا میدان دید بیشتری را نمایش دهد این كار آنقدر ادامه پیدا می‌كند تا بیننده فیلم یك نمای بسیار وسیع و تماشایی از اقیانوس با ۱۰۰۰ قایق جنگی مشاهده كند. این كار آسانی نبوده است، زیرا ۹۹۹ قایق مجازی و تنها یكی از آنها واقعی است.

در تصویر می‌توانید مشاهده كنید كه ابتدا با استفاده از هلی‌كوپتر نمایی از یك قایق برداشته شده و سپس توسط كامپیوتر به صدها قایق تكثیر شده است. دو مشكل اصلی در این كار یكی درحال حركت بودن قایق‌هاست كه نیاز به انیمیشن سه بعدی از قایق‌های در حال حركت را اجتناب‌ناپذیر می‌كرد. مشكل بعدی عمق و میدان دیدی است كه از اقیانوس به تصویر كشیده می‌شود.

بهروز نوعی پور


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.