جمعه, ۱۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 7 June, 2024
مجله ویستا

قلبی از شعر و پوستی مثل فیل


قلبی از شعر و پوستی مثل فیل

میرا نائیر یکی از کارگردان هایی است که تصویر تازه یی از سینمای هند به دنیا معرفی کرد. سینمای هند دیگر همان فیلم های بالیوودی و بیخود سرخوشانه نبود، بلکه به مدد میرا نائیر هند …

میرا نائیر یکی از کارگردان هایی است که تصویر تازه یی از سینمای هند به دنیا معرفی کرد. سینمای هند دیگر همان فیلم های بالیوودی و بیخود سرخوشانه نبود، بلکه به مدد میرا نائیر هند عجیب و غریب به دنیای سینماگران هندی معرفی شد . این زن هندی و فیلم هایش پای ثابت جشنواره های مطرحی همچون «کن» و «ونیز» شد. میرا نائیر در کارنامه سینمایی اش فیلم های برجسته یی همچون«باران های موسمی» و «کاماسوترا» را دارد. او سال گذشته بر اساس رمان «هم نام» نوشته «جومپا لاهیری» فیلمی به سینماهای امریکا آورد که عنوان بهترین اقتباس سینمایی سال را به خود اختصاص داد. آخرین فیلم «میرا نائیر» برخلاف ساخته های پیشینش هیچ ربطی به سرزمین مادری اش ندارد. املیا فیلمی براساس زندگی یکی از اولین زنان خلبان امریکایی است. او این بار زندگی «املیا آرهات» هوانورد پیشتاز امریکایی را دستمایه قرار داده و از حضور بازیگرانی همچون هیلاری سوانک، ریچارد گیر، ایوان مک گرگور و... در این فیلم بهره گرفته است.

-شما چطور شروع کردید؟

من برای رسیدن به اینجایی که حالا هستم، بسیار ناشکیبا بودم. هفت سال تمام فیلم می ساختم، مرکز سینمایی ورایته برای من سکوی پرتاب بود. آنجا با دستیاری و عکاسی شروع کردم، اما بعد از یک روز به این نتیجه رسیدم که دلم می خواهد هرچه زودتر فیلم خودم را بسازم.

-اولین بار که حس کردید درهای سینما به روی شما گشوده شد، کی بود؟

اولین نمایش جهانی فیلم «سلام بمبئی» بود؛ سال ۱۹۸۸ در جشنواره کن. بعد از اینکه فیلم تمام شد تماشاچی ها ۴۵ دقیقه من را تشویق کردند. می خواستم از سالن سینما بیرون بروم اما آنها درهای سالن را بسته بودند.

-اگر بخواهید یک موسیقی متن برای زندگی خودتان انتخاب کنید، از چه موسیقی اسم می برید؟

الله هو با صدای نصرت فاتح علی خان. وقتی این قطعه را گوش می کنید خود به خود رها می شوید و از خیلی چیزها عبور می کنید.

-چرا تعداد کارگردان های زن در سینما کمتر است؟

آه این سوال وحشتناکی است. چالش های فیلمسازی به جنسیت ربطی ندارد، اما زنان با قلبی از جنس شعر و پوستی مثل فیل باید سراغ فیلمسازی بروند.

-بزرگ ترین تهدید برای فیلمساز امروز چیست؟

واقعاً نمی توانم در این باره حکمی صادر کنم. اما فکر می کنم برای من دوربین دیجیتال و تلفن همراه از همه چیز تهدیدآمیزتر است.

-فیلمی هست که آرزو می کردید شما کارگردانش بودید؟

نبرد الجزیره. همچنان فکر می کنم این فیلم برای همیشه سرشار از ابتکار و نوآوری است.

-شخصیت هایی که بیشترین تاثیر را بر میرا نائیر گذاشتند نام می برید؟

این آدم ها کم نبودند. مقبول فیدا حسین نقاش هندی ۹۴ساله یی که روی ابریشم نقاشی می کشد. بی کی اس استاد یوگا، ویلیام ایگلستون و پنا بکر که در آغاز راه چیزهای زیادی به من آموخت.

-شبیه کدام یک از هنرمندان پیشین هستید؟

نقاشی از جرج کیت دیده ام که اوایل ۱۹۰۰ از سریلانکا کشیده است، پر از آب و حس های غریب و دیگری هم فریدا کالو نقاشی که سرشار از زیبایی و عشق بود.

-میرا نائیر برای کارگردان های جوان سینما توصیه یی دارد؟

هرگز جواب رد دلسردشان نکند و فیلم هایی را بسازند که می دانند ساختن آنها درست است.

ترجمه؛امیلی امرایی