دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
مجله ویستا

توقف آزمون های صوری رانندگی


توقف آزمون های صوری رانندگی

یکه تازی مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور همچنان ادامه دارد و این سیر صعودی در حالی است که بر اساس آخرین آمار پزشکی قانونی در پنج ماهه نخست امسال ۸۵۴۰ نفر جان خود را به دلیل وجود زنجیره ناقصی که هم اکنون در جاده ها و معابر درون شهری کشور وجود دارد از دست داده اند زنجیره ای که نقطه اتصال آن از کارخانجات تولید خودرو شروع و در نهایت با بی احتیاطی, قانون گریزی رانندگان و نبود معابر ایمن به نقطه پایانی خود یعنی از دست رفتن جان یک شهروند می رسد

یکه‌تازی مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور همچنان ادامه دارد و این سیر صعودی در حالی است که بر اساس آخرین آمار پزشکی قانونی در پنج ماهه نخست امسال ۸۵۴۰ نفر جان خود را به دلیل وجود زنجیره ناقصی که هم‌اکنون در جاده‌ها و معابر درون‌شهری کشور وجود دارد از دست داده‌اند؛ زنجیره‌ای که نقطه اتصال آن از کارخانجات تولید خودرو شروع و در نهایت با بی‌احتیاطی، قانون‌گریزی رانندگان و نبود معابر ایمن به نقطه پایانی خود یعنی از دست رفتن جان یک شهروند می‌رسد.

بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان و مسئولان یکی از مهم‌ترین علل کاهش تصادفات وجود رانندگانی برخوردار از توانمندی علمی و عملی است تا بتوانند با توجه به قوانین فعلی در جاده‌ها حتی با وجود ناایمن‌ترین خودرو خود را سالم به مقصد برسانند.

اما سوال اینجاست آیا با وجود آمار تکان‌دهنده ۲۰ هزار نفری تلفات جاده‌ای در کشور در طول یکسال؛ می‌توان گفت آموزش‌های علمی و عملی در شرایط کنونی برای اخذ گواهینامه کارایی لازم را داشته یا خیر؟

پاسخ به این پرسش را چندی پیش رییس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها چنین اعلام کرد که گواهینامه مانند کارت ملی و شناسنامه یک حق عمومی نیست و کسانی می‌توانند از آن برخوردار شوند که توانمندی‌های لازم را داشته باشند.

آن طور که از صحبت‌های اسکندر مومنی برمی‌آید، هم‌اکنون تحول در نظام آموزش رانندگی در محور توجهات قرار گرفته، نظامی که پای لنگش چه در زمان آموزش علمی و عملی و چه در زمان آزمون به طور چشمگیری راننده‌های نابلد بسیاری را راهی خیابان‌ها کرده است که نتیجه آن یا مرگ راکب‌است یا عابرانی که با این رانندگان تصادف می‌کنند.

رئیس پلیس راهور به این موضوع اشاره کرده است که از این به بعد دیگر مراکز خصوصی آموزش رانندگی از متقاضیان دریافت گواهینامه امتحان نمی‌گیرند و این کار توسط افسران شاغل در راهور صورت می‌پذیرد؛ افسرانی که بر اساس وظیفه باید برخلاف برخی از مسئولان آزمون رانندگی، در مراکز خصوصی پدال‌های آزمون را محکم‌تر فشار دهند و صندلی صلاحیت رانندگان را متناسب با قدشان تنظیم کند.

حال نکته اینجاست آیا تنها با نگاه تک بعدی به آزمون و توجه نکردن به تغییر در نظام آموزش، نتیجه مطلوب در زمینه بهبود فرهنگ ترافیکی حاصل می‌شود؟ آیا برگزاری فقط ده جلسه کلاس شهری و چند ساعت کلاس نظری می‌تواند یک نفر را به راننده‌ای با صلاحیت برای حضور در گردنه‌های حیران برخی از جاده‌ها مبدل کند؟

آیا به صرف سخت کردن آزمون می‌توان توقع داشت آمار نجومی تلفات جاده‌ای کشور سیر نزولی به خود بگیرد؟

● همه افراد حق داشتن گواهینامه ندارند

در همین رابطه سرهنگ محسن مهرایی رییس پلیس ترافیک شهری در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این موضوع که هر فردی به هجده سالگی برسد می‌تواند اقدام به دریافت گواهینامه کند، می‌گوید: این موضوع یک امتیاز نیست، بلکه افراد باید آموزش‌های لازم را ببینند و در نهایت پس از سپری کردن آزمون، گواهینامه دریافت کنند.

وی ادامه می‌دهد: ارائه آموزش‌های موثر و نوع برگزاری شایسته آزمون‌ها یقینا در کاهش سوانح و حوادث رانندگی نقش دارد. بر این باوریم که هرچه آگاهی رانندگان از مقررات افزایش یابد و به صورت تخصصی تحت آموزش قرار گیرند، ایمنی و نظم ترافیکی افزایش پیدا کرده و سوانح سیر نزولی به خود می‌گیرد.

این مقام مسئول در پلیس راهور ناجا با بیان این‌که پلیس باید از تمام ظرفیت‌های قانونی در جهت کاهش تلفات جاده‌ای گام بردارد، اظهار می‌کند: در جامعه باید این فرهنگ را به‌وجود آورد که هرکس حق داشتن گواهینامه را ندارد، چرا که برخی از افراد می‌توانند امنیت را برای دیگران به مخاطره بیندازند و برای سلامت مردم خطر آفرین باشند. کسی نباید راضی باشد که پلیس به فردی گواهینامه بدهد که از قوانین و مقررات سررشته‌ای ندارد.

وی ادامه می‌دهد: هدف از واگذاری بخشی از اختیارات به آموزشگاه‌های رانندگی، ارتقا و کیفی‌سازی آموزش بوده است؛ چرا که پلیس بر افزایش کیفیت و آموزش تکیه‌زده و این مبحث مهم را در آموزشگاه‌ها تحت کنترل دارد.

● برگزاری امتحان صوری گواهینامه در برخی از مراکز

در حالی که هنوز مقوله دریافت گواهینامه چه در بخش خودرو و چه در بخش موتورسیکلت با چالش‌های جدی رو‌به‌روست و آمار فزآینده‌ای از تلفات هر روزه در گزارش‌های مختلف به گوش می‌رسد، رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور بر این باور است که در برخی از موارد با برگزاری امتحان‌های صوری، گواهینامه به افرادی خاص تحویل داده می‌شود.

سرهنگ دهقانی، رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: باید مراحل آموزش و آزمایش گواهینامه را قانونمندتر کرد و براساس قوانین و ضوابط و در چهارچوب‌های تعریف شده اقدام به تحویل گواهینامه به افراد کرد.

به گفته وی، هم‌اکنون براساس آیین‌نامه ۳۰ سوال تستی برای آزمون علمی در نظر گرفته می‌شود و کلاس‌های آموزشی برای افراد دایر می‌گردد که در برخی از موارد این کلاس‌ها نمی‌توانند متقاضیان را با اصول رانندگی آشنا سازند.

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور خاطرنشان می‌کند: در برخی از آموزشگاه‌های رانندگی امتحان‌های صوری برگزار می‌شود، این در حالی است حتی کارآموز در سر کلاس‌ها حضور پیدا نمی‌کند و در پایان به وی گواهینامه داده می‌شود. وی با اشاره به این که متاسفانه هم‌اکنون برخی از افراد حتی نمی‌توانند در ترافیک رانندگی کنند، ادامه می‌دهد: حال تصور کنید چگونه این فرد می‌تواند در جاده‌های برون‌شهری کشور اقدام به تردد کند و برای خود و دیگران حادثه‌ساز نشود.

با این تفاسیر با تغییر رویه در برگزاری امتحان و دخالت پلیس در این بخش ما شاهد ورود افراد با صلاحیت بیشتر در جاده‌های کشور هستیم.

در حالی که هنوز زمان اجرایی شدن برگزاری آزمون رانندگی از سوی پلیس تعیین نشده و بسیاری از متقاضیان دریافت گواهینامه در دوراهی بلاتکلیفی گرفتار آمده‌اند، رئیس صدور گواهینامه پلیس راهور تنها به گفتن این که این طرح در آینده نزدیک اجرا می‌شود، بسنده می‌کند. آنچنان که برمی‌آید هر چه زودتر باید طرح مطرح شده از سوی فرمانده پلیس راهور به مرحله اجرا گذاشته شود تا شاید در آینده نزدیک آموزش رانندگی حرف‌هایی جدید برای گفتن داشته باشد، اما نباید از این نکته گذر کرد که نظام آموزش و ارائه گواهینامه در خودروها نه‌تنها نیازمند تحول است، بلکه بتازگی قرار شده مراکزی برای صدور گواهینامه موتورسیکلت راه‌اندازی شود که امید است با اتخاذ تدابیر مناسب به صدور گواهینامه در این بخش نیز سامان داده شده و حداقل برای راکبان مرگ، سختگیری بیشتری برای صدور گواهینامه صرف شود.

● تغییرات جدید گواهینامه‌های رانندگی

در تغییرات جدید گواهینامه‌های خودرو به سه گروه پایه ۳، پایه ۲ و پایه یک تقسیم می‌شوند.

گواهینامه موتورسیکلت‌ و گواهینامه‌های ویژه برای وسایط صنعتی، کشاورزی و کارگاهی جداگانه صادر می‌شود.

شرایط دریافت گواهینامه پایه ۳ که برای حداکثر مجموع وزن و ظرفیت بار ۳.۵ تن یا حمل حداکثر ۹ سرنشین با راننده به جز وسایط نقلیه عمومی است.

داشتن ۱۸ سال تمام سن، ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی، طی دوره‌های آموزش نظری و عملی و قبولی در آزمون آیین‌نامه و عملی شهر با وسایط نقلیه از دیگر شرایط دریافت این نوع گواهینامه است.

افرادی که دو سال از دریافت گواهینامه پایه ۳ آنها گذشته باشد، می‌توانند گواهینامه پایه ۲ هم دریافت کنند که بر این اساس حداکثر مجموع وزن و ظرفیت بار قابل حمل با این نوع گواهینامه شش تن، یا حمل حداکثر

۲۶ نفر سرنشین با راننده و وسایط نقلیه عمومی است.

داشتن ۲۳ سال سن، ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی طی دوره‌های نظری و عملی و قبولی در آزمون آیین‌نامه و عملی شهر با وسایط نقلیه مربوط از شرایط دریافت گواهینامه پایه ۲ است.

افرادی که دو سال از اخذ گواهینامه پایه ۲ آنها گذشته باشد می‌توانند گواهینامه پایه یک بگیرند.

داشتن ۲۵ سال سن برای دریافت این گواهینامه و طی دوره‌های نظری و عملی مربوط و قبولی در آزمون به اضافه ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی برای دریافت این گواهینامه الزامی است.

دارندگان این گواهینامه می‌توانند مجموع وزن و ظرفیت بار بیش از شش تن یا حمل بیش از شش سرنشین را انجام دهند.

با اعمال تغییرات جدید آزمون نهایی رانندگی از متقاضیان به جای افسران بازنشسته نیروی انتظامی زیر نظر افسران کادر شاغل در پلیس راهور انجام خواهد شد.

براساس آیین‌نامه جدید اعتبار گواهینامه‌ها برای افراد تا ۶۵ سال ۱۰ ساله، بین ۶۵ تا ۷۰ سال پنج ساله و بالای ۷۰ سال دو ساله خواهد بود.

افرادی که دو سال از اخذ گواهینامه پایه۲ آنها گذشته باشد، می‌توانند گواهینامه پایه یک هم بگیرند.

دارندگان گواهینامه پایه ۳ سال اول اجازه تردد در شب و جاده‌های برونشهری را ندارند.

گواهینامه‌های جدید مجهز به حسگر بوده و تمام اطلاعات و سوابق رانندگان در آنها ذخیره می‌شود.