چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
شرافت اژدها
شرافت اژدها، فیلم جدید تونی جا در سالنهای اروپا اکران شد. قبل از اکران عمومی، به همراه قهرمانان سرشناس هنرهای رزمی این فیلم را دیدیم، که با دیدگاه آنها راجع به این فیلم آشنا میشوید.
قهرمان موی تای تایلند، در سال ۱۹۸۰ و یک افسانه موای تای میباشد. او بزرگترینها، سامسونگ، آتاپونگ یا راب کامان را شکست داد و دو سال ۱۹۹۵ در حالیکه در اروپا شکستناپذیر بود از رینگ کناره گرفت.
تیتر: «تونی جا خیلی خیلی خوب بازی میکند»
متن:«من قبلاً Ong Bak را دیده بودم. خیلی از ان خوشم آمده بود. موای تای در آن زیاد بود. در اینجا، فقط موای تای نیست. همه هنرهای رزمی هستند و این شرایط را خیلی تغییر داده است. تونی جا همچنین بسیاری از تکنیکهای آی کی دو یاکرابی کرابونگ را اجراء میکند. بهنظر من داستان خوبی دارد، علاوه بر آنکه من فیلمها را خیلی دوست دارم. حتی اگر یک فیلم فقط فیلم باشد و واقعیت نداشته باشد، میبینیم که تونی جا خیلی خیلی خوب ظاهر شده است. او خیلی نرم و خیلی سریع است.
ضربه زانوی پرشی که او اجراء میکند یک تکنیک دیمی موای تای میباشد که تقریباً از بین رفته است. در زبان تایلندی به آن «کراوکو» میگویند، یعنی یک جفت ضربه زانوی پرشی هیجانآور است. خیلی از تکنیکهای قدیمی موی بوران در فیلم یافت میشوند (جدی موی تای مدرن)، که برخی از آنها در موای تای ممنوع شدهاند. میبینیم که تونی جا نه فقط موی تای، بلکه هنرهای رزمی و ژیمناستیک خیلی کار کرده است. بدین ترتیب او لگدهای برگردان پرشی اجرا میکند. ما از آنها زیاد نداریم. تونی جا خیلی عالی است و این را در این فیلم بیشتر از «OngBak» که حرکات موای تای و ژیمناستیک داشت، نشان میدهد.
با وجود این، من «Ong Bak» را بیشتر دوست داشتم زیرا به موای تای نزدیکتر بود و چهره واقعی این بوکس را به مردم نشان میداد، چیزی که کسی تا آن زمان نشان نداده بود حتی ژان کلود ون دام در «کیک بوکسور». این مرا علاقمند میکند که بینم تونی جا در آینده چه میکند. این فیلم تکنیکهایی را به یاد من آورد که از استادم آموخته بودم، چیزهائی که از آن زمان به بعد فراموش کردهام مثل گرفتن پاها. این فیلم تکنیکهای قشنگی را ارائه میدهد که روی رینگ نمیبینیم زیرا در آنجا فقط به پیروزی فکر میکنیم، نه به اجراء نمایش. من وقتی مبارزه میکردم دنبال تکنیکهای قدیمی بودم.
بالاخره، این فیلم ۱۰۰٪ هنرهای رزمی است. حتی در پایان فیلم، من بهجای تونی جا خسته شده بودم.
● برونوان تپ
نایب قهرمان جهان و قهرمان اروپا در تکواندو، او در ۲۵ سالگی یکی از نوک حملههای تیم فرانسه است.
● من تحتتأثیر قرار گرفتم
باورنکردنی است! باشکوه است! در تمام فیلم، آدم بادقت نگاه میکند، زمان فوت شده وجود ندارد. آدم در داستان گم نمیشود، ساده است و همه چیز خوب به یکدیگر ربط داده شده است. من آسیا را خیلی دوست دارم. من این شانس را داشتم که به تایلند بروم (در سال ۲۰۰۴ زمان آمادهسازی تیم تکواندوی فرانسه در J.O و در آنجا هنگام خارج شدن از یک کمپ، به یک قبل برخوردم.
من بیشتر فیلم را حس کردم، زیرا مناظر بانکوک و اطرافیانش را دیدهام. و خاطراتم با دیدن این فیلم زنده شدند.
فیلم خیلی سریع گذشت. نمیدانم چقدر طول کشید تو در اکشن سهیم میشوی. میبینیم که تونی جا هنرهای رزمی و ژیمناستیک انجام میدهد، اما ویژگیهای یک هنرپیشه دراماتیک را هم دارد. وقتی ناراحت است بیننده با او همدردی میکند. او بازی خوب یک هنرپیشه را دارد. من سکانس پلان طولانی زد و خورد داخل پلهها را خیلی دوست داشتم. فیلم خوب کارگردانی شده و زوایای دید خوبی دارد.
اینجا کمی از اخلاق رزمی فاصله میگیریم. بیشتر در یک کار ورزشی همراه با زد و خورد، خشونت و خون هستیم. آبشارهای بینظیر وجود دارد و آدم واقعاً احساس میکند که ضربات وارد شدهاند. حتی اگر تونی جا از پایه، در موای تای تربیت شده باشد، در فیلم میبینیم که او چند رشته رزمی را بلد است. او قدرتمند و چابک است؛ ورزشکار خوبی است. من تحت تأثیر قرار گرفتم. من میدانم بلند کردن پاها یعنی چه، و در سینما کات میکنی و دوباره شروع میکنی. تونی جا میبایست بسیار تمرین کرده باشد. او ابتکار به خرج میدهد. او به عنوان بروس لی یا جکی چان جدید معرفی میشود، اما او تونی جا است با سبک خاص خودش، فیلم آمیزهای از هنرهای رزمی است به اضافه نگاهی به چکی جان، در ان کاپویرا، کونگ فو، کشتی آزاد دیده میشود. هر کس هر آنچه را که بخواهد در آن مییابد، و همیشه موای تای است که در پایان پیروز میشود.
● گیوم کرنر
گیوم کرنر، قهرمان قدیمی جهان در موای تای، یکی از تایلندیترین فرانسویها است، زیرا او در کشور تایلند زندگی و در آنجا تمرین کرد.
● ضربهها زده شدند
من از همان ابتدا خیلی مجذوب تصاویر زیبای تایلند شدم؛ تصاویری بدیع از زندگی روستائی و اداب سنتی، من سریع مجذوب فیلم شدم.
به محض آنکه مشکلات شروع شدند، من از چابکی تونی جا که در هر صحنه مبارزه کار چشمگیری را انجام میداد، متحیر شدم. برای من که موی تای را میدانم خیلی مورد پسند بود. زیرا یک سبک خیلی بصری را در عین حال با نکاتی چند از موای تای، در این فیلم میبینیم.
من متوجه شدم که عملاً حقه سینمائی وجود ندارد. وقتی تونی جا میپرد و از ارتفاع ضربه میزند، خیلی بالا میرود. من ارزش نهادن به یک جنبه خاص فرهنگ تایلندی جنبه مقدس فیل را بسیار دوست داشتم. بعضی یوکسورهای تایلندی اسمی دارند که فیل را به یاد میآورد. فیل در فرهنگ تایلندی، جایگاه مهمی دارد. یکی از شاگردان من مونیر بوتی، یک رام م ای انجام داد که مجسمکننده فیلم است، او این کار رزمی را در تایلند یاد گرفت. در آغاز اولین صحنه مبارزه، ضربه زانوی پرشی تونی جا که چهار نفر را به زمین میزند، عالی است. او با ضربه کار میکند، و آدم فکر میکند که ضربهها به هدف خوردهاند. بدلکارها باید ز یر لباسشان، زردهای سینه بپوشند. بعضی صحنههای اکشن بدون کات، و در پلان ـ سکان فیلمبرداری شدهاند. اینجور کار کردن باید خیلی سخت باشد.
احساس میشود که در فیلم، هنر رقص هم کار شده است. برخی تکههای این فیلم، فیلمهای بروس لی را به یاد میآورند. مبارزه با کاپویراکار مرا به یاد «بازی مرگ» و دوئل در برابر شمشیر به یاد «جنون پیروز شدن» انداخت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست