پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
بازارهای سرمایه
بازارهای سرمایه از بازارهای اوراق بهادار دست اول (اولیه)و بازارهای اوراق بهادار دست دوم(ثانویه)تشكیل می گردند. بازارهای دست اول از منابع اصلی تأمین مالی شركت ها به حساب می آیند.
▪ بازارهای دست اول:
به لحاظ اقتصادی، یكی از وظایف مهم بازارهای مالی ،تسهیل تشكیل سرمایه است. بازار اوراق بهادار دست اول جایی است كه شركت می تواند در آنجا دارائی های مالی خود را با منابع مالی بلند مدت مبادله كند.
▪ بانك های سرمایه گذار(مؤسسات تهیه سرمایه):
این مؤسسات مالی به شركت ها كمك می كنند تا آسانتر اوراق بها دار منتشره خود را در بازار به فروش رسانند. در واقع بسیاری از بانك های سرمایه گذار در بازار دست دوم نقش دلالان و كارگزاران اوراق بهادار را ایفا می كنند.
▪ نقش تضمین فروش: تضمین به این معنی است كه بانك سرمایه گذار فروش اوراق بهادار را در طی یك زمان مشخص و به قیمتی معین تعهد می كند. و به این ترتیب ریسك تامین سرمایه را از شانه شركت هایی كه در صدد تامین سرمایه بر می آیند بر می دارد.
● سایر وظایف بانك های سرمایه گذار:
۱- مشاوره: بانك های سرمایه گذار در موارد زیر شركت ها را راهنمایی می كنند: اتخاذ بهترین استراتژی و تعیین بهترین شرایطی كه یك شركت بتواند در آن شرایط ، اوراق قرضه یا سهامی را منتشر كند، در زمینه بازاریابی عرضه و فروش اوراق بهادار تضمین نشده ، تجزیه و تحلیل مسائل مالی برای ادغام شركت ها و اصلاح ساختار سرمایه.
۲-امور اداری: انجام كارهای اداری و مكاتباتی كه باید در زمان انتشار اوراق قرضه یا سهام جدید صورت بگیرد.
۳-توزیع و فروش: توزیع و فروش سهام و اوراق قرضه تضمین شده یا تضمین نشده.
▪ روشهای تضمین فروش:
۱-مذاكره: معمولاً توسط شركت های خصوصی بكار می رود و ویژگی عمده آن این است كه شركت منتشر كننده اوراق قرضه یا سهام و بانك سرمایه گذار پس از مذاكرات مفصل به توافق می رسند و در جهت نیل به موفقیت عمل می كنند.
● مراحل آن:
تشكیل جلسات- این كار برای شناسایی بانك سرمایه گذاری كه حاضر به همكاری با شركت باشد صورت می گیرد.
بانك سرمایه گذاری كه در این جلسات حاضر شود((بانی)) و این جلسات را جلسات قبل از عقد قرارداد تضمین می نامند. بعلاوه بانك كارهای زیادی برای ارزیابی و تجزیه و تحلیل وضع مالی شركت منتشر كننده انجام می دهد.
در صورت به توافق رسیدن طرفین ،یك پیش قرارداد تضمین به امضاء خواهد رسید كه حاوی كلیه شرایط مورد بحث (به استثنای قیمت اوراق بهادار و زمان فروش) خواهد بود.
تشكیل سندیكای ضامن و گروه فروشنده- پس از به امضا رسیدن پیش نویس قرار داد، بانك سرمایه گذار(بانی)گروهی از بانكهای سرمایه گذار(به نام سندیكای ضامن)را به جلسه ای دعوت می كند، تا قرارداد اصلی را امضاء كنند. سندیكا هم به نوبه خود گروهی از چند صد شركت(به نام گروه فروشنده)تشكیل می دهد كه هر یك از آنها موافقت می كند تا درصدی از اوراق بهادار را از سندیكا بخرد و به عموم مردم بفروشد. این گروه فروشنده از تعدادی بانك سرمایه گذار (كه عضو سندیكا نیستند)و مؤسسات كارگزاری و معامله گری تشكیل می گردد.
● فواید ایجاد سندیكا
۱-ممكن است یك بانك سرمایه گذار به تنهایی قدرت تضمین كل اوراق را نداشته باشد.
۲-وجود یك سندیكا باعث می شود كه ریسك و ضرر های احتمالی هر یك از اعضا به حداقل برسد.
۳-مشاركت تعداد زیادی از شركت ها باعث فروش سریعتر اوراق بهادار خواهد شد.
به ثبت رسانیدن اوراق بهادار منتشره- قبل از فروش، اوراق بهادار باید در كمیسیون بورس و اوراق بهادار به ثبت برسد و پس از طی مراحل قانونی ،موضوع به اطلاع عموم رسانده شود. سندی كه به این كمیسیون ارائه می شود باید حاوی تمامی واقعیتهای مربوط به اوراق بهادار و كلیه اطلاعاتی كه مردم و سرمایه گذاران برای ارزشیابی آن لازم دارند و نیز اطلاعات مربوط به سندیكای تضمین كننده باشد. پس از تأیید صحت اطلاعات مندرج( طی دوره ۲۰روزه)اوراق بهادار آماده عرضه به عموم می گردد.
تعیین قیمت- در روزهای آخر این دوره ۲۰ روزه، اعضای اصلی شركت منتشر كننده اوراق بهادار و سندیكا برای تعیین قیمت نهایی اوراق بهادار و اعلام زمان توزیع، جلسه ای تشكیل می دهند.
تثبیت قیمت- قبل از پایان دوره بیست روزه، اعضای سندیكا، آگهی های فروش را برای سرمایه گذاران بالقوه ارسال می كنند تا بتوانند پس از شروع عرضه، تمامی اوراق بهادار را به فروش برسانند. به علت عدم اطمینان از فروش اوراق بهادار، معمولاً مدیر و مسئول سندیكا از طریق خرید اوراق بهادار به قیمت تثبیتی، اقدام به تثبیت قیمت اوراق بهادار در بازارهای ثانویه می كنند.
پایان فعالیت سندیكا- پس از فروش اوراق بهادار، كار سندیكا به پایان می رسد. در صورتی كه اوراق به موقع به فروش نرود، مابقی اوراق در بازار دست دوم (معمولاً به قیمتی كمتر) به فروش خواهد رسید.
▪ روش مزایده:
تفاوت اصلی بین روش مذاكره و روش مزایده در چگونگی انتخاب سندیكای تضمین كننده است. معمولاً شركت های دولتی و عام المنفعه اوراق بهادار خود را از طریق مزایده به فروش می رسانند. در اجرای این روش، شركت منتشر كننده ، موضوع را از طریق رسانه ها به اطلاع عموم می رساند و هر سندیكایی كه می تواند، وارد مزایده می شود. سندیكایی كه برنده مزایده گردد نقش سندیكای تضمین كننده را به عهده دارد.
در این روش شركت منتشر كننده در مورد شرایط مربوط به انتشار اوراق بهادار تصمیم می گیرد و اسناد و مدارك لازم را به كمیسیون بورس و اوراق بهادار تسلیم می كند. بقیه مراحل مشابه روش مذاكره است.
▪ عرضه چند مرحله ای: در این روش شركت اسناد و مدارك و اطلاعیه پذیره نویسی و آگهی فروش اوراق بهادار را به كمیسیون بورس و اوراق بهادار تسلیم می كند و پس از گرفتن تأییدیه از كمیسیون می تواند به دفعات به عرضه و فروش قسمتی از اوراق بهادار اقدام كند. اكثر شركت هایی كه سهام یا اوراق قرضه را به صورت فروش مرحله ای عرضه می كنند، عرضه و فروش آنها را از طریق سندیكاهایی كه از چهار بانك سرمایه گذار یا كمتر تشكیل شده است انجام می دهند. بانك سرمایه گذار به دو دلیل به تنهایی اقدام به خرید كلیه اوراق بهادار می كند كه به این صورت منتشر می شود: اولاً فقط شركت های بزرگ، واجد شرایط عرضه مرحله ای هستند و این شركت ها نیز هم اكنون اوراق بهادارشان در بورس مورد معامله قرار می گیرد. ثانیاً بانكهای سرمایه گذار بزرگ قادر هستند تا قسمت اعظم این اوراق بهادار را فوراً به چند مؤسسه بزرگ مالی بفروشند. این بانكها با پذیرش تمام ریسك مربوط به انتشار یك دسته اوراق بهادار قادر خواهند بود آن اوراق را به بهترین قیمت عرضه كنند و سود ناخالص سندیكاها یا بانكهای سرمایه گذار را كاهش دهند.
● روشهای دیگری برای انتشار اوراق بهادار:
▪ فروش از طریق گواهی حق تقدم- زمانی كه شركت تصمیم می گیرد تز طریق انتشار سهام عادی جدید ،نیاز مالی خود را تأمین كند می تواند برای صاحبان سهم عادی شركت اولویت قائل شود. این نحوه انتشار و فروش سهام عادی در بازار دست اول را((پذیره نویسی از طریق گواهی حق تقدم)) می نامند . تحت چنین شرایطی،((حق خرید)) عبارتست از داشتن اختیار برای خرید تعدادی سهام عادی به قیمت مشخص و در یك دوره زمانی معین. این سهامداران می توانند از حق خود استفاده كنند ، گواهی حق تقدم را به دیگران واگذار كنند یا از حقوق خود در مهلت مقرر استفاده نكنند.
▪ ویژگی های حق خرید:
۱. حق خرید یك نوع اختیار معامله است.
۲. تعداد حقی كه با داشتن آن می توان یك سهم جدید خریداری كرد از سوی شركت مربوط تعیین می شود.
۳. قیمت فروش سهام عادی جدید از سوی شركت مربوط تعیین می شود و این قیمت در طی دوره مقرر ثابت می ماند.
۴. فقط در یك دوره زمانی مشخص می توان از این حقوق استفاده كرد و پس از انقضای آن دوره این حقوق ارزش خود را از دست می دهد.
۵. این حقوق قابل معامله است و می توان آنها را در بازار خرید و فروش كرد و پس از انقضای آن دوره این حقوق ارزش خود را از دست خواهند داد.
با استفاده از معادله۱- ۴می توان تعداد سهام جدیدی را كه باید به فروش برسد محاسبه كرد:
قیمت پذیره نویسی هر سهم/پول مورد نیاز=تعداد سهام جدیدی كه باید به فروش برسد
با استفاده از معادله فوق می توان حق تقدمی را كه برای خرید یك سهم لازم است محاسبه كرد:
تعداد سهام جدید/تعداد سهام عادی كه در دست مردم است=تعداد حق تقدم لازم برای خرید یك سهم تعیین ارزش حق تقدم خرید یك سهم:ارزش محاسباتی حق تقدم خرید سهام بستگی به ویژگی های آن دارد.این حق تقدم خرید فقط در یك دوره زمانی خاص درای ارزش است.
ارزش محاسباتی حق تقدم خرید یك سهم جدید به طریق زیر محاسبه می شود.
V=m-s/n+۱
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست