پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
نقش بازی هاو برنامه های رایانه ای در رشد حرکتی کودکان
بیشک توجه به وضعیت سلامت و رشد جسمانی و حرکتی کودکان جزو اولویتهای مهم سیاستگذاران بهداشت هر کشوری محسوب می شود و از آنجا که در جوامع امروزی، نیروی انسانی با ارزشترین و گرانبهاترین سرمایه هر جامعه ای است، لذا توجه به رشد و تکامل کودکان که آینده سازان جوامع هستند، به نوعی حفاظت از سرمایه های ملی محسوب می شود.
با پیشرفت تکنولوژی و کاهش قیمت و دسترسی بیشتر به رایانه و نرمافزارها تعداد رایانههای شخصی در منازل به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این امر امکان دسترسی بیشتر کودکان را به رایانه افزایش میدهد. این دسترسیها میتواند به واسطه استفاده از بازیهای رایانهای، نرمافزارهای آموزشی یا دیدن فیلم یا کارتون به دست آید. امروزه شمار کاربران اینترنتی کودک نیز رو به افزایش است. برای مثال ۴۸درصد کودکان ۱۷-۱۲سال در آمریکا در منزل به اینترنت دسترسی دارند. دسترسی کودکان به رایانه و اینترنت در مدارس نیز با رشد تکنولوژی رو به افزایش است.
این روند رو به گسترش تکنولوژی موجب افزایش دغدغه متخصصان سلامت جسمانی و حرکتی کودکان شده است. یافتههای ضد و نقیض بسیاری در مورد مزایا و معایب استفاده کودکان از این تکنولوژیها وجود دارد. نتایج تحقیق در آمریکا در سال ۲۰۰۴ نشان داد انجام این بازیها میتواند موجب بهبود رشد شناختی کودکان دبستانی شود؛ اما ارتباطی بین تجربه این بازیها و مهارتهای حرکتی کودکان مشاهده نشد. بررسی تحقیقات انجام شده تاکنون نشان میدهد اگرچه تجارب کار با رایانه میتواند موجب بهبود برخی مهارتهای شناختی کودکان مانند تمرکز و توجه و شاید برخی مهارتهای حرکتی ظریف مانند حرکات چشم- دست گردد، اما بر مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان مانند دویدن، پریدن، پرتاب کردن و... بیتاثیر بوده و حتی مخرب است. به نظر میرسد عوارض جسمانی کار طولانی با رایانه میتواند با کندی رشد حرکتی کودکان مرتبط باشد. برای مثال، قرار گرفتن در وضعیتهای کم تحرک یا تحرک بیش از حد در یک بخش خاص بدن حین انجام بازیهای رایانهای میتواند موجب آسیبهای مفصلی کودکان در ناحیه مچ و انگشتان دست، ستون فقرات در ناحیه گردن و پشت گردد. همچنین تداوم خیرگی چشمها روی صفحه نمایش هنگام بازی و کم شدن تعداد پلک زدنها میتواند موجب خشکی چشمها و خستگی آنها شود که این امر در طولانی مدت آسیب به سیستم بینایی را به همراه دارد. کمتحرکی ناشی از انجام طولانیمدت این بازیها میتواند اضافه وزن و چاقی کودکان را به همراه داشته باشد. طبق شواهد این عوارض جسمانی خود میتواند بر روند رشد حرکتی کودکان و اکتساب مهارتهای حرکتی مانند راه رفتن، دویدن، پریدن و... اثر منفی بگذارد.
به تازگی بازیهای تعاملی رایانهای طراحی و به بازار آمده است و محبوبیت زیادی یافتهاند. در این گونه ورزشها، فرد کاربر وسیلهای را به نام دسته هدایتکننده در دست میگیرد و با رقیب مجازی خود در نمایشگر رایانه یا تلویزیون بازی میکند. اگرچه این بازیها تا حدودی محدودیتهای حرکتی بازیهای رایانهای را ندارد، اما به دلیل قیمتهای گزاف امکان استفاده آنها برای عموم وجود ندارد.
اما از سوی دیگر نمیتوان منکر جاذبههای ذاتی بازیها و برنامههای رایانهای برای کودکان و نوجوانان شد، چرا که این برنامهها با استفاده از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را برای کودکانی که شیفته جنب و جوش هستند فراهم میکند، لذا به منظور بهرهگیری از مزایای این برنامهها و به حداقلرسانی مضرات آنها لازم است میزان انجام اینگونه بازیها و برنامههای رایانهای توسط کودکان به خوبی تحت نظارت و کنترل والدین و مربیان باشد.
دکتر امین غلامی
رییس پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست