دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
بصیرت چیست؟
بصیرت به چه معناست و راه دستیابی و حفظ آن کدام است؟
بصیرت یا بینش، نوعی دید درونی است که با دید چشم ظاهری، متفاوت است و اصلاً با چشم یا اندامهای ظاهری بدن، قابل دریافت نیست. بصیرت، قوّه و نیرویی قلبی است که به مدد نور الهی، پدید آمده، حقیقت و باطن امور را - چنان که هست - در مییابد. با دید بصیرت، انسان، درست را از نادرست و حق را از باطل، به آسانی تشخیص میدهد.
اهل بصیرت با امداد نیروی قدسی که به آنها عطا شده، میشنوند؛ میاندیشند؛ نگاه میکنند؛ میبینند و از عبرتها، بهره میگیرند و آن گاه راههای روشنی را میپیمایند و بدین ترتیب، از افتادن در پرتگاهها و لغزشگاهها در امان میمانند.۱ در واقع، بصیرت و بینش، نوری درونی است که شخص با آن نور، در میان مردم، زندگی میکند؛ چنان که قرآن کریم فرموده است: «وجَعَلنا لَهُ نُوراً یمشِی بِهِ فِی النّاسِ».۲ انسان به سیر بصیرت، راه را از بیراهه و حقیقت را از امر غیرحقیقی، باز میشناسد و نیز درگرفتن اطلاعات و دادهها، درست گزینی میکند و نیز در ارائهٔ نظر و رأی، درستگویی میکند و به فرمودهٔ امام علیعلیهالسلام، آن که بصیرت و بینش نداشته باشد، رأی او، نادرست و بیارزش است.۳
بصیرت، نوعی به کارگیری عقل در مسیر هدایت انسان و استفاده از روشنگری آن است. قرآن کریم با ترغیب به بینا کردن دلها با نور عقل، آنهایی را که از این نیرو استفاده نمیکنند، کوران واقعی معرفی میکند. خداوند میفرماید: آیا در زمین سیر نمیکنند؛ تا صاحب دلهایی گردند که بدان تعقل کنند و گوشهایی که بدان بشنوند؟ پس همانا چشمها کور نمیشوند؛ بلکه دلهایی که در سینهها جای دارند، کور میشوند.۴
چه بیفایده است دیدهٔ سر، هنگامی که دیدهٔ دل، نابینا باشد. امام علیعلیهالسلام در این باره فرموده است: «هرگاه دیدهٔ بصیرت، کور باشد، نگاه چشم، سودی ندهد».۵
آن کس که دیدهٔ بصیرت دارد، نگاههایش به سوی خوبیها کشانده شده، از بدیها دور داشته میشود. دارندهٔ بصیرت و بینش درونی، پیش از آن که در پی عیبهای دیگران باشد، عیبهای خود را میجوید و میبیند و از گناهان و خطاهای خود، دست میشوید. او میداند که دیدهٔ کور داشتن، بهتر از دل کور داشتن است، بنابراین، دیده بر نارواها بسته، گوش را از شنیدنیهای ناروا و پا را از رفتن به جایگاههای ناپسند و دست را از انجام کارهای ناشایسته و دل را از خطور گناه و اندیشه را از هر چه غیر خداست، پاک میکند.
کسانی که با دیدهٔ بصیرت به عالم و عالمیان مینگرند، از هر عاملی که موجب نابینایی دیدهٔ بصیرت و کوری آن میگردد، پرهیز میکنند. اینان از غفلتها و عوامل ایجاد غفلت، دوری میورزند؛ زیرا امام علیعلیهالسلام فرموده است: «دوام یافتن غفلت، موجب کوری بصیرت میگردد».۶
کسی که بصیرت الهی نصیبش شده است، محبت دنیا را از دلش خارج میسازد. امام علیعلیهالسلام فرموده است: «به خاطر دنیادوستی، قلبها از نور بصیرت، کور گشتهاند».۷
سیدمحسن موسوی آملی
پینوشتها:
۱. ابن ابیالحدید، شرح نهجالبلاغه، ج ۹، ص ۱۵۸.
۲. انعام، آیهٔ ۱۲۲.
۳. غررالحکم و دررالکلم، ح ۶۵۴۸.
۴. حج، آیهٔ ۴۶.
۵. غررالحکم و دررالکلم، ح ۹۹۷۲.
۶. همان، ح ۵۱۴۶.
۷. همان، ح ۴۸۷۸.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست