شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

داستان شائولین


داستان شائولین

عوامل پیدایش معبد شائولین, احتمالاً از مشهورترین و اسطوره سازترین قسمت تاریخ آن به شمار می آید این معبد توسط ”با تو“ Ba Tuo حدود ۴۹۵ قبل از میلاد, بنیان گذارده شد آن جا محل استقرار شاگردان و مریدان وی, ”هوی گوآنگ“ Hui Guang و ”سنگ چو“ Seng Chou, بود, که از قدیمی ترین راهبانِ شناخته شده در هنرهای رزمی بودند

● ۱۵۰۰ سال

این مقاله به جزئیات بیشتر و متنوع‌تری از تاریخچه معبد شائولین، اشاره می‌کند. به هرحال، ما در این‌جا سعی کرده‌ایم نسخه فشرده‌تری از تاریخ ۱۵۰۰ ساله معبد را در اختیار شما قرار دهیم، تا درک بهتری از پیشینه و داستان شائولین داشته باشید.

● پیدایش

عوامل پیدایش معبد شائولین، احتمالاً از مشهورترین و اسطوره‌سازترین قسمت تاریخ آن به‌شمار می‌آید. این معبد توسط ”با تو“ Ba Tuo حدود ۴۹۵ قبل از میلاد، بنیان‌ گذارده شد. آن‌جا محل استقرار شاگردان و مریدان وی، ”هوی گوآنگ“ Hui Guang و ”سنگ چو“ Seng Chou، بود، که از قدیمی‌ترین راهبانِ شناخته‌شده در هنرهای رزمی بودند.

۳۰ سال بعد ”تا مو“ Ta Mo یا ”بودهیدهارما“ Bodhidharma، از هند به چین آمد و در معبد شائولین سکنی گزید و در آن‌جا، بودیسمِ چان (یا ذن بودائی) را معرفی و مرسوم کرد. گفته شده، او در غارش که در کوهی واقع بود به مدت ۹ سال در حالت مراقبه (مدیتیشن) نشست. فرمِ ”۱۸ لوهان“ ۱۸Lou Han، از تعلیمات وی بود که برای کمک به راهبان، جهت طولانی‌تر نمودن مراقبه‌هایشان، ایجاد شد.

در طی قرون زیر، هنرهای رزمی به شکلی عمده‌تر در میادین جنگ، رشد و گسترش می‌یافت.

در اواخر سلسله کین Qin (۲۰۷ ـ ۲۲۱ ق.م)، روستائیان با نیزه‌ها و چنگک‌های چوبی خود می‌جنگیدند، و در طول سه دورهٔ پادشاهی (۲۸۰ ـ ۲۲۰ ب.م)، ”گوآن یو“ Guan Yu با شمشیر پهن و تیغه‌دارش توانست پنج شهر را مغلوب سازد. ”لیو یامینِ“ Liu Yamin نویسنده، در توضیح می‌گوید: در یک مقیاس گسترده، شائولین ووشو، که در واقع، در زمان سلسله ”وی“ Wei شمالی (۵۳۴ ـ ۳۸۶ ب.م) شکل گرفته بود، به سمت مدارس ملی و گوناگون ووشو کشیده شد. در حقیقت، قبل از پذیرش دین بودائی، بسیاری از راهبان شائولین، از استادان ووشو بودند. معبد شائولین، در مرکز دشت چین استقرار یافت و نیز مکانی شد برای جذب سربازان فراری و یاغیان؛ یاغیانی که اغلبشان در هنر کونگ‌فو مهارت داشتند. شائولین، پس از سلسله‌های شمالی و جنوبی (۵۸۱ ـ ۴۲۰ ب.م)، مورد توجه و التفات دربار امپراتور قرار گرفت و بدین‌سان، فضائی برای نگهداری آذوقه به آنها داده شد که آن هم، مستلزم وجود راهبان نظامی، در داخل معبد، جهت محافظت در برابر غارت سارقان بود.

● ۱۳ راهبی که امپراتور ”تانگ“ Tang را نجات دادند

همان‌طور که معبد شائولین به استقلال اقتصادی دست می‌یافت، فعالیت‌های سیاسی‌اش نیز در قبال حکومت بیشتر می‌شد. فعالیت‌هائی که در سال ۶۲۱ یعنی اواخر سلسله ”سوی“ Sui به اوج خود رسید. ”لی شیمین“ Li Shimin، شاهزاده ”کین“ Qin، رهبری و هدایت ارتش ”تانگ“ Tang را در نبردی تلخ بر ضد ”وانگ شی کونگ“ Wang Shicong، ژنرال ”سوی“، برعهده داشت. ”لی شیمین“، بعد از چندین روز جنگیدن، دستگیر شد و ارتش تانگ شکست خورد. آنها عاجزانه با فرستادن پیامی، از معبد شائولین تقاضای کمک نمودند. راهبان معبد که از گرفته شدن زمین‌هایشان توسط ”وانگ شی کونگ“، خشمگین و رنجیده خاطر بودند، ۱۳ راهب را جهت کمک به شاهزاده ”لی شیمین“، فرستادند، که توسط راهبانی جنگجو به نام‌های: ”تان زونگ“ Tan Zong؛ ”ژی چاو“ Zhi Chao و ”هوی یانگ“ Hui Yang، سرپرستی و هدایت می‌شدند. آنان با چماق‌های خود به کمین ارتش ”سوی“ نشستند و ایشان را مغلوب ساختند؛ نوه ”وانگ شی کونگ“ را به اسارت گرفته و ”لی شیمین“ را آزاد نمودند. ”لی“، بر تخت سلطنت نشست و امپراتور تانگ شد، و به‌عنوان پاداش و قدردانی، چهل هکتار زمین و نیز امتیازاتی دیگر را به راهبان، اهدا نمود.

این پیروزی، به سرعت سبب شهرت معبد شائولین شد. با پشتیبانی دربار تانگ، شماری از راهبان سرباز، تعلیم و پرورش داده شدند. ”لی“، در حقیقت عنوان ژنرال بزرگ را به راهب ”تان زونگ“ اعطا نمود و به معبد اجازه داد تا ارتشی آماده از راهبان سرباز در اختیار داشته باشد. ”لیو یامین“ Liu Yamin می‌گوید: ”ژنرال‌های تانگ، اغلب برای تبادل امور و روال کاریشان با راهبان شائولین، به معبد فرستاده می‌شدند. به‌عنوان مثال، ”چنگ یااوجین“ Cheng Yaojin، ”لو چنگ“ Luo Cheng، ”گااوهواید“ Gao Huaide و اعضاء خانواده ”یانگ“ Yang، مهارت‌های ویژه جنگی خویش را در مبارزه با تبر هلالی، نیزه چوبی درخت آلو و پُتک پلنگ سیاه، به راهبان آموزش دادند. پس از تمرین و پژوهش‌های پیاپی، راهبان شائولین توانائی یافتند کار با انواع متفاوتی از سلاح‌ها را توسعه و سبک منحصر به فرد خویش را شکل دهند.“

هنرهای رزمی به همان نسبت، در خارج از معبد و در سراسر چین در حال گسترش بود. در مقابل، راهبانی جهت مأموریت در جستجوی دیگر استادان کونگ‌فو در کشور و کسب دانش ایشان، به خارج از معبد فرستاده شدند. در طول سلسله ”سونگ“ Song (۱۲۷۹ ـ ۹۶۰)، راهب بزرگ شائولین، کارشناسانی را از ۱۸ مدرسه کونگ‌فو، جهت تبادل توانائی‌هایشان به معبد دعوت کرد. آنها، به مدت سه سال در آن‌جا ماندند و بوکس دستی شائولین که شامل ۲۸۰ قاعده بود را ارائه دادند.

در طول سلسله‌های ”جین“ Jin و ”یوآن“ Yuan، راهب ”جو یوآن“ Jue Yuan، به سراسر چین سفر کرد؛ دیگر کارشناسان کونگ‌فو را ملاقات و ایشان را به معبد دعوت نمود، که به خلق ۱۷۳ قاعده از بوکس شائولین (یا مبارزه با دست)، منجر شد. او هم‌چنین، با پالایش قواعد قدیمی‌تر بوکس پنج حیوان، فرم‌های بوکس اژدها، پلنگ، مار، ببر، و دُرنا (یا مرغ ماهیخوار)، که از ریشه‌های کونگ‌فوی امروزی ما می‌باشد را پرورش داد.

● دوران شکوفائی مینگ Ming

کونگ‌فوی شائولین، در کنار تحقیق و تمرین، و رشد و توسعه هنرهای رزمی در معبد شائولین در گذر قرن‌ها و نهایتاً در دورانِ سلسله ”مینگ“ (۱۶۴۴ ـ ۱۳۶۸)، به اوج شکوفائی خود رسید. به‌علاوه، در این دوران، پیوند نزدیک‌تری میان معبد و حکومت، ایجاد شد؛ چنان‌که تحت قوانین ”مینگ“، گروه بزرگی از راهبان سرباز به استخدام یک گروه از یکان ارتشی و لشکری حکومت در آمدند. یکی از منابع اذعان دارد، پادشاهی ”مینگ“، به میزان ۲۵۰۰ راهبِ شائولین ماهر در کونگ‌فو، در اختیار داشت که برای دفاع از معبد و امپراتوری، سازماندهی شده بودند.

در ۱۶۴۴، سلسله مینگ منقرض، و سلسله کینگ Qing زیر سلطه قوانین جدید مانچو Manchu، آغاز شد. همان‌گونه که مانچو، بر ”هانز“ Hans حکم‌فرمائی می‌کرد، خشم و انزجار مردم از حکومت افزایش می‌یافت. مردم هم‌صدا خواستار انقراض ”کینگ“ و روی کار آمدن مجدد سلسله ”مینگ“ بودند. محبوبیت حکومت مینگ و قدرتی که معبد شائولین، هم از لحاظ سیاسی و هم ارتشی به‌دست آمده بود، صاحب منصبان و زمامداران کینگ را به هراس انداخت و متعاقب آن، هنرهای رزمی، و تعلیم و تمرین با انواع سلاح‌ها منع و غیرقانونی اعلام شد. شماری از راهبان به همین سبب در کشور پراکنده شدند؛ اما بعداً با دانش بیشتری از هنر ووشو بازگشتند.

”لیو یامین“ در ادامه توضیح می‌دهد، در اواخر دوران کینگ، علی‌رغم وجود تحریم، صدها نوع از بوکس شائولین وجود داشت که مورد استفاده بود. در زمانی‌که هنرهای رزمی هنوز به افتخاری ملی تبدیل نگشته بود، هنوز هم این هنرها، در تاریکی شب و پشت درهای بسته، با پشتکار، به راه خویش ادامه می‌داد؛ تورفتگی و گودی کف سنگ‌های هزاران عمارت بودائی، گواه بر این مطلب است. از پی‌آمدهای دیگر این تمرین و تعلیمات مخفیانه، تأکید و تکرار مجدد بر روی ”کی گونگ“ qigong و نیز ساختن و پروردن بدن در حد یک سلاح سفت وس خت بود. با وجود این نهان‌کاری و اختفا، حکومت مانچو هنوز هم از قدرت راهبان شائولین بیم داشت و به دستور امپراتور ”کانگسی“ Kangxi، در اوایل سلسله کینگ، معبد به آتش کشیده شد.

معبد شائولین توسط راهبانش بازسازی شد؛ اما چند قرن بعد، یعنی در ۱۹۲۸، در جریان یک کشمکش و ستیز میان افسران ارتش، مجدداً به آتش کشیده شد. دِیر، برای بیش از ۴۰ روز در آتش سوخت و در این مدت ۱۶ تالار و سرسرای معبد به‌طور کامل ویران، و بسیاری از آثار مقدس و فرهنگی آن برای همیشه مفقود شد.

پس از بازسازی دوباره، معبد شائولین مجبور به مخالفت با انقلاب فرهنگی شد که ویرانی مجدد آن را به همراه داشت. در اواخر آن دوران سیاسی در ۱۹۷۸، تنها ۹ راهب برجای ماندند، که همگی تهیدست و قحطی‌زده بودند. در سلسله‌های پیشین که معبد با شکوه‌ترین دوران خویش را می‌گذراند، بازهم امپراتوری‌های مشخصی وجود داشتند که برای بودائی‌های شائولین مزاحمت ایجاد می‌کردند؛ اما حتی در دوران کینگ که نگاه حکومت بر راهبان عموماً از همیشه، خصومت‌آمیزتر بود، امپراتوری به نام ”کیانلانگ“ Qianlong وجود داشت که در سال ۱۷۵۰ از معبد شائولین بازدید به عمل آورد، این ملاقات به‌قدری برای او خوشایند و دلپذیر بود که وی سه حرف ”Shao - lin Si“ (معبد شائولین) را به‌عنوان علامتی جهت آویختن بر بالای دروازه Mountain Gate، نوشت. این سه کلمه که با دست خط شخص امپراتور نوشته شده، هنوز هم بر بالای معبد اصلی و در جلوی سر در ورودی آویزان است. در سال‌های ۱۹۸۰، شائولین برای بار دیگر مورد لطف و توجه واقع شد. با کمک مقامات رسمی ”هنان“ Henan که معبد را چون گنجینه‌ای یافتند، و در پی شگفتی همگانی از موفقیت‌های ”جت لی“ Jet Li در فیلم معبد شائولین، دولت و توریست‌ها، دیگر بار به اهمیت و ارزش شائولین، پی بردند و شائولین مجدداً برافراشته شد. هفت سکو که محل اجتماع راهبان بود، تقریباً به‌طور کامل بازسازی و تعمیر شد.

امروزه نزدیک به ۳۰۰ راهب در معبد اقامت دارند و تعداد بسیاری از مدارس ووشو در روستای شائولین قد برافراشته است. هنرهای رزمیِ شائولین با نظارت راهبانِ رزمی‌کار، به خوبی حفظ و نگهداری می‌شود.

در ۱۹۹۵، معبد و روستا جشن سالیانهٔ ۱۵۰۰ سالهٔ خویش را با همراهیِ هزاران طرفدار از چین و سایر نقاط جهان، برگزار نمودند. شائولین هنوز هم، شهرت و آوازه‌ای جهانی دارد و حتی در شبکه اینترنت سایتی اختصاصی برای خویش داراست. آینده، نامکتوب است، به هرحال، کسی نمی‌داند این معبد در هزارهٔ بعدی برای چندمین بار، در چه موقعیتی قرار خواهد گرفت.



همچنین مشاهده کنید