چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا

فرار به آینده


فرار به آینده

نسل جدید موتورسیکلت ها در راه است

موتورسیکلت در سراسر دنیا بخش قابل توجهی از رؤیای بسیاری از جوانان و حتی بزرگسالان را تشکیل می‌دهد. این واقعیت عینی موجب شده تا طی بیش از یک قرن گذشته، انبوهی از شرکت‌های کوچک و بزرگ محصولاتی متفاوت و مطابق با علاقه در حال تغییر مشتریانشان ارائه کنند.

● لذت واقعی از گشت و گذار در شهر

نسل جدیدی از موتورسیکلت‌ها در راه است، نسلی که هم از بعد ظاهری و هم از بعد ویژگی‌های فنی با گذشته قابل مقایسه نیست.

یاماها سالیان طولانی است که با موتورسیکلت‌های متنوع خود بخشی از رؤیای جوانان و حتی بزرگسالان و علاقه‌مندان به موتورسواری در سراسر جهان را تشکیل داده است و هر بار که شایعاتی درخصوص ارائه محصولی جدید از این شرکت منتشر می‌شود، تجسمی متشکل از سازه‌ای پرقدرت و البته سرعتی در ذهن شکل می‌گیرد.

FZ۸-N و Fazer۸ دو مدل از جدیدترین محصولات این شرکت هستند که طی ۳ ماه نخست سال ۲۰۱۰ سروصدای زیادی به راه انداخته‌اند. FZ۸-N جدیدترین عضو سری FZ‌ها به شمار می‌آید.

موتوری که در این دو محصول جدید به کار گرفته شده مشتقی از موتور نخستین عضو این سری یعنی FZ۱ است که البته به عقیده بسیاری از کارشناسان امور موتورسیکلت باید آن را ستاره تمام عیار این نمایشگاه دیدنی به شمار آورد. شاسی موتورسیکلت نیز مشابه نسخه‌های قبلی خود است. اما اصلاحاتی که در موتور آن ایجاد شده، موجب شده است تا این موتورسیکلت جدید نسبت به نسخه کوچک‌تر خود یعنی FZ۶ گشتاور بیشتری داشته باشد.

در نتیجه موتورسیکلت سوار در حین راندن در شهر و بخصوص خیابان‌هایی که دارای چندین تقاطع و گردش به چپ و راست هستند از قابلیت مانوردهی منحصر به فردی برخوردار است. توان موتور این موتورسیکلت ۱۰۵ اسب بخار است که برای موتورسیکلتی مدرن و مناسب برای استفاده‌های درون شهری رکورد قابل قبولی است. عقیده بسیاری از کارشناسان امور موتورسیکلت درباره جدیدترین شاهکار یاماها این است که محصولی مناسب برای تفریح و سرگرمی و لذت بردن از گشت و گذار در خیابان و بزرگراه‌های درون شهری ارائه شده است.

از جمله اصلاحاتی که در موتور موتورسیکلت FZ۸ انجام شده است کاهش حجم آن است. موتور FZ۱ یکهزار سی‌سی گنجایش داشت حال آن‌که این محصول جدید ۷۷۹ سی‌سی گنجایش دارد. این ابتکار عمل به طرز ماهرانه‌ای و با کوچک‌تر کردن منفذ پیستون صورت گرفته است. در نتیجه تراکم در موتور افزایش یافته و شاهد قدرت قابل توجه آن هستیم.

● تازه وارد عضلانی

توجه به طراحی و ساخت نسل جدیدی از موتورسیکلت‌های قدرتی در استراتژی بسیاری از برندهای مشهور دنیا دیده می‌شود و بی.ام.و نیز یکی از آنهاست. این شرکت Lo-Rider را یکی از بارزترین محصولات در دنیای موتورسیکلت‌های قدرتی می‌داند و با معرفی آن در نمایشگاه چند ماه پیش میلان موسوم به EICMA توجه عموم بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد.

کارشناسان ارائه این محصول جدید را تغییری بزرگ در برخی استراتژی‌های بی.ام.و درخصوص طراحی موتورسیکلت عنوان می‌کنند. پس از ارائه موفقیت‌آمیز محصولاتی همچون سری K۱۳۰۰، HP۲ Megamoto و ابرموتورسیکلت S۱۰۰۰R، بی.ام.و اکنون موتورسیکلتی ارائه کرده است که از نوع ۱۲۰۰ سی‌سی بوده و بیشتر به دلیل ظاهر عضلانی که دارد چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. نکته جالب توجه این است که بی.ام.و برای آغاز تولید انبوه این موتورسیکلت برنامه‌ریزی جالب توجهی برای متقاعد کردن تمامی مشتریانش انجام داده است.

توجه به طراحی و ساخت نسل جدیدی از موتورسیکلت‌های قدرتی در استراتژی بسیاری از برندهای مشهور دنیا دیده می‌شودبر اساس اعلام این شرکت، علاقه‌مندانی که قصد خرید این محصول جدید را دارند می‌توانند پیش از پرداخت وجه، محصول مورد نظر را با انتخاب نوع چراغ‌ها، نشیمنگاه و حتی قسمت انتهایی موتورسیکت و نیز شکل و شمایل لوله اگزوز و رنگ بدنه آن سفارش دهند. این محصول جدید Lo-Rider نام دارد. مهندسان بی.ام.و آزمایشات سختی روی آن و در شرایط محیطی مختلف انجام داده تا در نهایت اعلام کنند این محصول جدید نه تنها برای استفاده‌های درون‌شهری بلکه در جاده نیز همراهی مطمئن به شمار می‌آید. Lo-Rider از دو مشخصه متمایزکننده برخوردار است. نخست طرح تک‌سرنشین بودن آن که به نشیمنگاه آن بازمی گردد و دوم ساختار جالب توجه لوله اگزوز آن است که تأثیر تکمیل‌کننده‌ای بر هیبت عضلانی ابن محصول دارد. بی.ام.و اعلام کرده است برای آغاز تولید انبوه این محصول جدید ۱۸ ماه صبر خواهد کرد و در صورتی‌که واکنش‌ها نسبت به مدل رونمایی شده آن مناسب باشد این کار را آغاز خواهد کرد که البته به عقیده کارشناسان چنین اتفاقی روی خواهد داد.

● سه گانه جذاب

جذابیت‌های خاصی که موتورسیکلت برای گروه‌های سنی به همراه دارد موجب شده تا شرکت‌های مختلفی در این زمینه مشغول به کار باشند.

Confederate Motor Company یکی از این شرکت‌هاست که ۱۹ سال پیش پایه‌گذاری شد و اکنون ۳مدل استثنایی از نسل جدید موتورسیکلت‌ها ارائه کرده است. این طرح‌ها ظاهری کاملا متفاوت با اکثر موتورسیکلت‌های موجود در بازار دارند و نکته جالب توجه این است که همین متفاوت بودن استراتژی اصلی مدیران ارشد این شرکت بوده است.

این محصولات جدید همگی دارای ۲ صفت مشترک هستند: گرانقیمت و تولید شده در شمارگان محدود. این ۳محصول همگی دارای یک موتور به نام C۳ هستند که به عنوان قلب قدرتمند و تپنده آنها به شمار می‌آید. شرکت کانفدریت سهنام F۱۳۱ Hellcat ،‌B۱۲۰ Wraith و P۱۲۰ Fighter را روی این ۳ محصول گذاشته و مدعی است این سری تولید شده مملو از رازهای مختلفی است که تا سالیان طولانی هیچ کس قادر به درک آنها نخواهد بود! قیمت این موتورسیکلت‌ها به طور متوسط ۴۰ هزار دلار است و البته فعلا از هر یک از آنها تنها ۳۰ دستگاه ساخته شده است اما پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده و با افزایش شمارگان آنها، قیمت نهایی کاهش چشمگیری پیدا کند.

موتور این موتورسیکلت‌ها تقریبا آماده شده و هم اکنون در مرحله پشت سرگذاشتن آزمایشات نهایی است و پیش بینی می‌شود تولید محدود این محصولات جدید از پاییز امسال آغاز شود.

تولیدکنندگان موتورسیکلت بیش از یک قرن است که تلاش می‌کنند لرزش‌های موجود در موتور و سراسر موتورسیکلت را به حداقل برسانند. در طراحی کلی این ۳ محصول جدید تلاش شده است با استفاده از سیستمی به نام mounting system لرزش‌های موتورسیکلت به حداقل برسد. آزمایشات اولیه حاکی از موفقیت Confederate Motor Company در رسیدن به این چشم‌انداز بوده است.

● مملو از راز

در دنیای موتورسیکلت نام KTM مصادف است با هیجان و سرعت. این برند شناخته شده که در زمینه طراحی خودروهای خاص نیز شهرت دارد با ارائه محصولی به نام RC۸ نشان داد که برای تبدیل کردن ایده‌های مفهومی به فناوری‌های ملموس ید طولایی دارد.

RC۸ برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳ و به عنوان یک فناوری مفهومی ارائه شد، اما پس از چند سال و درحالی که کمتر کسی تصور می‌کرد به مرحله تولید انبوه برسد روانه بازارهای جهانی شد. این موتورسیکلت که قدرتمندترین موتور V-twin دنیا روی آن دیده می‌شود چند ماهی است که در رقابت‌های سرعت نیز به کار گرفته می‌شود و جالب این است که همین چند هفته پیش نیز وارد رقابت‌های جهانی World Superbikes شد تا بدین ترتیب مشخص شود چرا تا این حد روی آن حساب شده است.

موتور این محصول جدید ۱۱۵۰ سی‌سی است و در زمره گرانقیمت‌ترین موتورسیکلت‌های دنیا نیز قرار دارد. در ساخت قسمت‌هایی از شاسی این محصول رؤیایی از نوعی آلیاژ مخصوص آلومینیوم استفاده شده است که فرمول آن هیچ گاه فاش نخواهد شد.

بررسی‌ها نشان داده‌اند استفاده از این آلیاژ مرموز نقش قابل توجهی در استحکام و کاهش وزن آن داشته است. KTM این بخش از ابتکار عمل خود را یکی از برگ‌های برنده خود در ارائه RC۸ و عقب نماندن از سایر رقبای قدرتمندش می‌داند. توان موتورسیکلت FZ۸-N ۱۰۵ اسب بخار است که برای موتورسیکلتی مدرن و مناسب برای استفاده‌های درون شهری رکورد قابل قبولی است. در ساخت قسمت‌هایی از شاسی مدل RC۸ از نوعی آلیاژ مخصوص آلومینیوم استفاده شده است که فرمول آن هیچ گاه فاش نخواهد شد.

تولیدکنندگان موتورسیکلت بیش از یک قرن است که تلاش می‌کنند لرزش‌های موجود در موتور و سراسر موتورسیکلت را به حداقل برسانند. در طراحی کلی محصول جدید تلاش شده است با استفاده از سیستمی به نام mounting system لرزش‌های موتورسیکلت به حداقل برسد.

نسل جدید موتورسیکلت‌ها هم از بعد ظاهری و هم از بعد ویژگی‌های فنی با گذشته قابل مقایسه نیست.

عکس‌ها: motoshow

Gizmag

مترجم: مهدی پیرگزی