شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
تصویرگر كتاب های درسی
● صادق صندوقی
صادق صندوقی، نگارگر و تصویرگر كتابهای كودكان و كتابهای درسی، در سال ۱۳۲۵ در همدان به دنیا آمد. دورهی متوسطه را در هنرستان هنرهای زیبا و آموزشكدهی هنر به پایان رساند و پس از آن در آموزش و پرورش به كار گرافیك و تصویرگری كتابهای درسی پرداخت. صندوقی در سال ۱۳۷۷ كار رسمی خود را در آموزش و پرورش به پایان رساند.
نخستین تجربهی حرفهای او، به تدارك تصویری از حماسهی عاشورا در سال ۱۳۴۴ بازمیگردد كه برای روی جلد مجلهی صبح امروز كار كرد. پس از این، در سالهای پایانی دههی ۱۳۵۰ به تصویرگری قصههای قرآنی پرداخت. به این ترتیب، زمینهی اصلی تصویرگری صندوقی، تصویرگری موضوعهای دینیتاریخی شد.
● ویژگیهای تصویرگری
فعالیتهای تصویرگری صندوقی را میتوان بر اساس دورهی تاریخی و كیفیت پرداختن به تصویر، در سه بخش بررسی كرد.
۱) دورهی تصویرهای تجربی. در این دوره، تصویرگری صندوقی ویژگیهای كار تجربی و اغلب غیرحرفهای دارد. با آن كه تلاشهای نخستین او در كتابهایی مانند "آزادی"، " تو نیكی میكن" و چند اثر دیگر، قابل ملاحظه است، اما هنوز از كار حرفهای به دور است. برای مثال، در كتاب تو نیكی میكن، ویژگی بومی بودن با شخصیت پردازی و فضاسازی ایرانی همراه است و زندگی پرچالش ایرانی را مجسم میكند، اما دوری از عنصر خیال، اهمیت دادن بیش از اندازه به عنصرهای فرعی و شلوغی فضا، اثر را از یك كار حرفهای دور میكند.
پرداختن به نشانههای واقعگرایانه در كتاب "روباهی كه فریب خورد"، توانایی طراحی فیگوراتیو و گاه قدرتمند صندوقی را نمایش میدهد. نشانههایی كه در دورههای بعدی فعالیت او، جای خود را به ویژگی مسلط در پرداختن به زمینههای پرماجرا و پرتحرك تصویری میسپارد.
دوری از رنگ و پرداختن به صفحه آراییهای شتابزده، در بیشتر كارهای این دورهی صندوقی دیده می شود. متنهای غیرحرفهای همراه با كتابسازیهای سادهانگارانه، بر فضای غیرحرفهای كارهای صندوقی نیز افزوده است.
۲) دورهی تصویرهای تاریخی. نزدیك ۱۰ كتاب از كارهای تصویری صندوقی در زمینهی تصویرگری كتابهای دینیتاریخی ویژهی كودك و نوجوان است. او با گرایش همزمان به نگارگری و طراحی شخصیتها و فضاهای تاریخی، به آفرینش اثرهایی دست زد كه به برخی از كارهای زمان زمانی و بهرام خائف نزدیك میشوند. تصویرگری كتابهای "عدی بن حاتم"، "غدیرخم"، و "سپاه فیل"، نمونههای تمامنمایی از ویژگیهای دورهی دوم كارهای صندوقی است.
در این دوره، تصویرگری صندوقی تا اندازهی زیادی دوگانه است. همچنان كه در این اثرهای او رگههای درخشانی از حركتهای گروه انسانی در میان جنگها، گردهمآیی و مهاجرتها با طراحی توانا، پیچیده و بدون رنگ همراه است، گاهی با نشانههایی از شتابزدگی، كمتوجهی و كار غیرحرفهای برخورد میكنیم كه به نظر میرسد ادبیات غیرتخیلی و كمجان كتابها، در شكلگیری آنها بیتاثیر نبوده است.
رگههای پرقدرت طراحی در كارهای صندوقی نشان میدهد كه او میتوانست تا اندازهی برجشتهترین تصویرگران فیگوراتیو، واقعگرا و تاریخنگار، حركت كند. او دوری از نشانهسازیهای تصویری در كتابهای كودكان او، او را به نوعی پركاری غیرضروری كشانده است. البته، این پركاری در تصویرگری برخی حركتهای تاریخی، بسیار گویا و كارساز است.
۳) دورهی تصویرهای كتاب درسی. استفاده از رنگ، شلوغی در عنصرهای تصویری، افزایش شخصیتهای موجود در یك تصویر، كنار گذاشتن شتابزدگیها و ضعفهای گذشته و قدرت بخشیدن به طراحی فیگوراتیو، از ویژگیهای دورهی پختگی تصویرگری صندوقی است.
در این دوره، دامن زدن به نشانههای هیجان و حركت با زاویهی دید سینمایی و برشهای تكنیكی افزایش مییابد. گرایش به ساختارگرایی، كه یادگار علاقهی او به نگارگری است، توجه به عنصر ماجرا و كنشهای پرماجرا همچنان او را از توجه به تخیل و سادگی بازداشته است. البته، این ویژگی در همهی متنهای داستانی كتابهای تصویری او وجود دارد. این گونه متنها بیشتر به بازآفرینی رویدادهای تاریخیدینی اختصاص دارد، بدون آن كه به حسهای درونی، رفتارهای زبانی و عنصرهای توصیفی در متنهای آنها اهمیت داده شود.
علاقهی صندوقی به هنرهای سنتی ایران گاه با آفرینش اثرهای دشوار، پرساخت و ساز و حتی شگفتانگیز انجامیده است كه از حركتهای ریز و درشت سرشار است، به طوری كه گاه میتوان بخار دهان اسبهای عرق كرده را در میدانهای نبرد، از میان برق شمشیرهای اخته و چهرههای خشمگین و گاه دردآلود حس كرد.
این ویژگی، به خصوص تصویرهایی كه برای متن درسی تهیه كرده است، به چشم میخورد. چنین ساخت و سازهایی در كارهای تصویرگران موفق و پركار در زمینهی تصویرگری كتابهای غیرتخیلی، گكه گاه چنین ویژگی را طلب میكنند، كمیاب است. شاید یك دلیل آن، دشواری پرداختن به چنین ظرافتهایی باشد كه تجربهای طولانی میخواهد و صندوقی از آن بیبهره نبوده است.
● كتابشناسی برخی از تصویرگریهای صندوقی
۱) تیشه، بیشه، ریشه، نویسنده؟، تهران: انتشارات سبحان، ۱۳۵۶.
۲) مار دورو، بازنویسی: ع. جعفری، تهران: مؤسسه انجام كتاب، ۱۳۶۰.
۳) تو نیكی میكن و در دجله انداز، رضا شیرازی، تهران: پیام آزادی، ۱۳۶۱.
۴) حجاج ثقفی: استاندار عبدالملك، عباس كیوان، مشهد: توس، ۱۳۶۴.
۵) معاویه_ پسر ابوسفیان، عباس كیوان ، مشهد: توس، بیتا.
نویسنده: جمال الدین اکرمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست