چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
چگونه می توان تکنولوژی جوهرافشان را کشت
آیپکس ۲۰۱۰ جولانگاه تکنولوژی جوهرافشان بود. این نمایشگاه اکنون پایان یافته، ولی خاطرات آن همچنان زنده است. بیش از ۳۰۰ چاپگر جوهرافشان با سیستم تغذیه رول در سراسر جهان نصب شدهاند. شرکت زیراکس نیز با ارایه تکنولوژی جوهرافشان جدید در آیپکس، مهر تأییدی بر فراگیرشدن این تکنولوژی زد. با این حال فرانک رومانو استاد انستیتو تکنولوژی روچستر و از بزرگترین صاحب نظران دنیای چاپ و همکار مطبوعاتی نشریه ME Printer و ماهنامه صنعت چاپ معتقد است اگر سازندگان تجهیزات جوهرافشان به سرعت طرحی نو درنیاندازند، دیر یا زود با شکست روبهرو خواهند شد. در مقالهای که میخوانید رومانو تشریح میکند که صنعت جوهرافشان در چه صورت ممکن است سقوط کند.
● قیمت کاغذ را گرانتر کنید.
کاغذ ویژه چاپ جوهرافشان به طور استاندارد ۳۰ تا ۴۰ درصد از کاغذ افست گرانتر است. بیشتر سازندگان کاغذ در حال ارایه تولیدات جدیدی برای چاپگرها هستند، ولی فرایند ساخت این کاغذها هزینهبر است. برخی از چاپگرهای جوهرافشان قبل از چاپ روی کاغذ را با کوتینگ ویژه میپوشانند. این عملیات هزینه مواد مصرفی چاپگر را افزایش میدهد. عملیات پیش کوتینگ (Pre-Coating) باعث بهبود بازتولید رنگ روی کاغذ میشود. مهمتر از همه، انجام عملیات مرکبزدایی (De-Inking) را از روی کاغذ، پس از اتمام چاپ امکانپذیر میسازد. عملیات مرکب زدایی برای بازیافت کاغذ ضرورری است. چاپگرهایی که امروزه قادرند از کاغذ افست استفاده کنند، بسیار انگشتشمارند. بر اساس نوع محاسبه، هزینه کاغذ بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از کل هزینه چاپ را شامل میشود.
هزینه کاغذ را گران کنید و اینگونه نه تنها چاپ جوهرافشان دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود، بلکه چاپ درکل به فرایندی غیراقتصادی تبدیل میشود. چاپ جوهرافشان باید کیفیتی معادل افست با هزینه پایینتر ارایه کند؛ با کاهش هزینه چاپ میتوان با رسانههای الکترونیکی از جمله اینترنت رقابت کرد. من فکر میکنم کلیه سازندگان کاغذ و شرکتهایی که دستاندرکار چاپ جوهرافشان هستند باید این واقعیت را درک کنند.
تعداد سطوح چاپپذیر مورد استفاده را محدود کنید.
برخی از سیستمها به خوبی میتوانند روی کاغذ بدون پوشش (UnCoated) چاپ کنند، در حالی که برخی دیگر برای استفاده از کاغذ دارای پوشش (Coated) ساخته شدهاند. ولی چاپگرهای جوهرافشان زیادی در بازار وجود ندارند که بتوانند روی هر دو نوع کاغذ چاپ کنند. عملیات پیش کوتینگ در برخی مواقع میتواند این مشکل را برطرف کند. برخی از چاپگرها روی کاغذهای بدون پوشش (UnCoated) بهتر چاپ میکنند و قابلیت چاپ روی ۱ یا ۲ نوع کاغذ پوششدار (Coated) را- که ویژه چاپگرهای جوهرافشان ساخته شدهاند- دارا هستند. هنوز تعداد کاغذهای ویژه چاپگرهای جوهرافشان محدود است. این وضعیت برای چاپ تونری نیز وجود دارد.
با فراگیر شدن چاپ الکترواستاتیک، سازندگان به فکر ارایه کاغذهای بیشتر برای این فرایند چاپی افتادهاند. امروزه کاغذهای زیادی برای چاپ تونری به بازار ارایه شدهاند. با این حال هنوز تنوع و تعدد آنها با کاغذهای چاپ افست برابری نمیکند. با ارایه هر چه بیشتر کاغذهای مختلف برای چاپ تونری، این تکنولوژی چاپی نیز توسعه پیدا کرد. حالا چاپ جوهرافشان نیز تنها درصورتی که تنوع کاغذهای ویژه این چاپ افزایش پیدا کند، قادر خواهد بود توسعه یابد.
مرا مجبور به استفاده از مرکبهای گران قیمت کنید.
یکی از مزایای چاپ جوهرافشان حذف پلیت و لاستیک از کل فرایند چاپ است. به همین خاطر از لحاظ تئوری چاپ جوهرافشان باید از چاپ افست ارزانتر باشد.
ولی از آنجایی که نرخ مرکب جوهرافشان مثل تونر تحت تأثیر رقابت قرار نمیگیرد، قیمت آن بسیار بالا است. مرکبهای حرارتی به گونهای ساخته میشوند که بتوانند در هدهای DOD (پرتاب قطره بر اساس نیاز) مورد استفاده قرار گیرند. در چاپگرهای جوهرافشان رومیزی از این هدها استفاده میشود و قیمت آن بسیار گران است. سازندگان این چاپگرها به طور مدام طرح کارتریج مرکبها را تغییر میدهند تا نتوان آنها را با مرکبهای غیراوریژینال پر کرد (Re-fill). به همین خاطر است که من اکنون نمیتوانم کارتریج برای چاپگری که چند سال پیش خریدهام پیدا کنم.
اجزای اصلی چاپ جوهرافشان هد چاپی و مرکب است. در بسیاری موارد هدها پس از مدتی باید عوض شوند. یعنی هد نیز به مواد مصرفی تبدیل شده است و دیگر یک جزء مکانیکی چاپگر به حساب نمیآید. من معتقدم استفاده از چنین مدلی در ساخت چاپگرها اشکالی ندارد. سازندگان چاپگرها باید به یک جریان مالی پیوسته دسترسی داشته باشند تا از عواید آن بتوانند برای تحقیق و توسعه (R&D) استفاده کنند. ولی قیمتگذاری روی مواد مصرفی هم باید مسوولانه و عادلانه باشد!
خیلی ساده است؛ اعداد و ارقام باید هم برای سازنده و هم برای مصرفکننده توجیهپذیر باشد. اگر چاپگرها نتوانند چاپ جوهرافشان را در چارچوب قیمتهایی که برگرفته از نیازهای واقعی بازار است به مصرفکننده عرضه کنند، سازندگان این چاپگرها شکست خواهند خورد. ما همه میتوانیم این محاسبه را انجام دهیم. اعداد و ارقام (بخوانید قیمتها) باید توجیهپذیر باشند.
● آیا مدل Click-Charge باقی خواهد ماند؟
من اولین اپراتور دستگاه کپی زیراکس ۹۱۴ در بروکلین نیویورک بودم، شوکه شدید؟
این اولین دستگاه کپی بود که زیراکس به طور تجاری وارد بازار کرده بود. دستگاه ۹۱۴ در آن زمان بسیار گران قیمت بود. شرکت ما در آن زمان کپی چندانی نمیگرفت و پرداخت این هزینه گزاف برای شرکت توجیهپذیر نبود. به همین خاطر زیراکس راهحل Click-Charge را ارایه کرد. بر اساس این روش هر کپی که از دستگاه خارج میشود یک هزینه معینی دارد که شامل هزینه تونر و خدمات میشود. زیراکس ماشین را در اختیار شرکت قرار میداد و براساس کپیهای چاپ شده هر ماه پول دریافت میکرد. برای کپیهای ناخوانا و غیر قابل قبول نیز هزینهای پرداخت نمیکردیم.
با گذشت زمان تعداد کپیها رشد تصاعدی پیدا کرد. به همین خاطر دیگر Click-Charge بر اساس هر ورق تعیین نمیشد، بلکه بر اساس تیراژ کل کپیها دریافت میشد. تمام سازندگان دستگاههای کپی و تجهیزات دیجیتال به این مدل رو آوردند. تعداد کمی نیز هزینه مواد مصرفی و خدمات را جداگانه حساب میکردند. این مدل در دهه ۹۰ به طور کامل با شکست مواجه شد.
برای اینکه هزینه Click -Charge کاهش پیدا کند، شرکتها به استفاده از ماشینهای با حجم تولید بسیار بالا و Click-Charge بسیار پایین رو آوردند. برای رسیدن به تولید بسیار بالا، هزینه هر کپی را برای مشتری تا آنجایی که میتوانستند پایین آوردند.
کار به جایی رسید که این شرکتها در حقیقت با چاپ هر کپی نه تنها سود نمیبردند، بلکه ضرر هم میکردند. همین امر باعث شد تا چاپ دیجیتال سیاه و سفید در کمتر از یک دهه به کالای مصرفی تبدیل شود. کالایی که سر هر کوچه و بازاری میتوانستید با قیمت ارزان بخرید. این نمونه بارز یک مدل تجاری است که باعث نابودی یک تکنولوژی پیشرفته شد.
از سوی دیگر مدل تجاری چاپ افست طی چندین دهه تغییر نکرده و خود را حفظ نموده است. شرکتهای سازنده مرکب و کاغذ افست برای یافتن مشتری بیشتر با یکدیگر رقابت میکردند. حتی شرکتهایی بودند که برای ارایه خدمات افست با یکدیگر رقابت میکردند.
ولی از آنجایی که در چاپ جوهرافشان، مواد مصرفی (مرکب، هد و غیره) و کاغذ ارتباط درونی و گسستناپذیر دارند، مدلهای تجاری جدید بر اساس این پیوند به وجود آمدهاند. بازار جوهرافشان، بازاری بسیار رقابتی است و شرکتها وعده و وعیدهای فراوانی دادهاند که امیدوارم به آنها عمل کنند.
در غیر این صورت سازندگان بزرگ تجهیزات جوهرافشان امروز، ممکن است به شرکتهای سابق و ورشکسته فردا تبدیل شوند.
نویسنده : فرانک رومانو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست