شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
سهم ایران از صنعت توریسم
انتشار خبرهای متعدد درباره تاثیر شیوه سهمیه بندی بنزین بر حمل و نقل داخلی و به تبع آن پایین آمدن سفرهای توریستی در فصل گردشگری بار دیگر نگاه ها را متوجه جایگاه ایران در اقتصاد توریسم کرده است. البته اقتصاد نفتی ایران سال ها است راه های ارتزاق خود را از دیگر مسیرها سد کرده است. اگر نگاهی به ترازنامه حساب های بانک مرکزی بیندازیم قسمت موازنه پرداختی (تفاوت بین صادرات و واردات) گواه خوبی بر این ادعا است.
طبیعتاً صادرات همیشه با ارزآوری خود آرزوی دیرینه دولتمردان برای جان بخشیدن به اقتصاد بوده اما آنچه واردات در چنین اقتصادی رقم می زند کسری تراز پرداخت هاست که اقتصاد ما با هجمه بی رویه واردات با آن دست به گریبان است. وام های بین المللی با بهره کم هم اتفاقی است که ایران به سبب تحریم ۲۷ ساله از آن محروم شده است.
فضای سرمایه گذاری خارجی هم عملاً به سبب ریسک بالای سرمایه و بحران های داخلی رتبه یی برای کشور ما در بین ۱۶۰ کشور جهان رقم زده که براساس آن در رنج ۱۰ کشور آخر این جدول هستیم.
اما میان تمام این اتفاقات در کلان اقتصاد، تحولاتی در سطح اقتصاد جهان شکل گرفته که راه های جدیدی برای ارزآوری و درآمدزایی کشور به وجود آورده است.صنعت گردشگری یا توریسم همان اتفاق خوشایندی است که ایران عملاً از آن بی نصیب مانده است، چرا که ریسک پایین، امنیت داخلی، فرهنگ متعالی و همسان جهانی پیش از نام کشور به استقبال توریست می رود. این صنعت سالانه در دنیا ۵۴۰ میلیارد دلار ارز پخش می کند و به عبارتی ورود هر توریست به هر کشوری به طور متوسط حدود ۱۰ هزار دلار درآمد برای کشور به همراه دارد.این رقم در ترکیه ۲۶ میلیارد دلار، در اسپانیا ۳۰ میلیارد دلار، در انگلستان و فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی هم بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است اما سهم ما از این صنعت بسیار رقم ناچیزی است و با کمال تاسف باید گفت سال گذشته حتی به یک میلیارد دلار هم نرسیده است.
اما جای تاسف بیشتر این ماجرا زمانی است که ما به همان راحتی که از صنعت توریسم جهانی می گذریم با اتخاذ تصمیماتی از صنعت داخلی آن چشم می پوشیم.گردشگری ارتباط مستقیمی با سطح رفاه دارد.حال افت این ارتباط خبر از اتخاذ تصمیماتی می دهد که برآیند آن در نهایت به رفاه لطمه می زند. خبر سهمیه بندی بنزین و اخباری که سپس از مناطق گردشگری مخابره شد و افت شدید گردشگری بین افراد جامعه پس از اجرای این طرح خبر خوبی برای اقتصاد و ارتباط آن با سطح رفاه نیست.
شاید این اتفاق روزانه حدود ۱۰ بیلیارد تومان به نفع دولت تمام شده اما منافع رفاهی مردم را نادیده گرفته است.اقتصاد ایران از لحاظ جمعیت طبقه متوسط بسیار ضعیف است و این علامت نگران کننده یی است. اینکه متوسط جامعه تنها ۱۰ درصد باشد خبر از توزیع نامتقارن فقر و ثروت می دهد.
شاید بتوان گفت همین تحولات اقتصادی است که عوام مردم را از مزایای زندگی عادلانه محروم می کند. اعلام حجم ۷۰ درصدی جامعه زیرخط فقر، محرومیت بخش اعظم جامعه از حداقل های زندگی را خبر می دهد. مسلماً این گروه متقاضیان نرخ آزاد بنزین نیستند حتی اگر فرض کنیم بنزین به نرخ آزاد هم عرضه شود. با این وجود شاید به جرات بتوان گفت خبر سهمیه بندی بنزین مزید بر علت شده تا رفاه عوام جامعه را نشانه رود و کاهش مسافران داخلی صنعت گردشگری هم یکی از مصادیق آن است.
محمدحسن اعتضادی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس افغانستان حسن روحانی
ایران سیل تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
مسکن بانک مرکزی دلار قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا تورم ارز سهام عدالت بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مسعود اسکویی ایتالیا صدا و سیما تلویزیون بی بی سی دفاع مقدس مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه حماس روسیه آمریکا انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال جواد نکونام بازی علی خطیر باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ
اینستاگرام خواب آیفون دیابت اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
سلامت کبد چرب فشار خون گرما