چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
معنویت و رهیافت های عصر تجدد
جهانی شدن (یا جهانیسازی) را از مقومات و مؤلفههای عصر تجدد دانستهاند. عصری كه در آن، چارچوبهای مفهومی - معنایی، آدمیان را در بافتی همسان فرو برده، فشرده ساخته و عینیتبخشیده است. انفورماتیك، آگاهیها را همسایه دیوار به دیوار كرده و جغرافیای معرفتی افراد را به هم نزدیك نموده است و همین یكه و یكی شدن، «خردهفرهنگها» را تقویتساخته و نگاهها را به «درون» معطوف كرده و عاملان و فاعلان فرهنگها را به تعریفی مجدد از «داشتههای خویش» خوانده است. در این بازیابیها و بازاندیشیها، نوعی «دلبستگی» و احساس رضایت و امتناع دیده میشود. یكی از این بازیابیها و تفسیرهای مجدد، تلقیای است كه «معنویت» را بن مایه اصلی دین میداند. این تلقی كوشش میكند جنبههای اشراقی و مثالی و نمادین دین را برجسته ساخته و مدلی مشترك از ادیان به دست دهد و برای رهایی از چالشها و آسیبها و دلشورههای مدرنیسم، راهكارهایی بیابد.
معنویت spirituality كه نوعی «احساس آرامش» را برای آدمی پدید میآورد، طیف معنایی مختلفی را شامل میشود و در نظر صاحبنظران یكسان نیست. در یك تعبیر، معنویت در گرو نقد و نفی تجدد و اقتضائات آن است كه برای رسیدن به ساخت معنویت، باید از رهگذر دین و سنت (tradition) گذشت. در این تلقی - كه طرفداران زیادی دارد - راه نجات و رستگاری فقط از طریق عمل به آموزهها و دستورات دینی ممكن است. در این تفسیر، رهاورد مجدد كه بیشتر تجلی ظواهر و بعد ناسوتی زندگی است، نمیتواند نیازها و خواستههای روحی آدمی را پاسخگو باشد و منطقا جمع بین تدین و تجدد، پارادوكسیكال ( paradoxical) و ناممكن است; اما این همه معنای معنویت نیست و باید دید چه نظرات و دیدگاههایی در این باب وجود دارد; ذیلا به رهیافتهای كلان در این موضوع میپردازیم.
● معنویت، معادل سنت
یكی از تلقیهای معنویتاندیشی، توجه و برتری دادن به اصل سنت است; یعنی معنویت و رستگاری و رهایی را تنها از گذر سنت ( traditon) میتوان به دست آورد. در این رویكرد سنت، عبارت است از حقایق یا اصولی كه منشا الهی دارند و از طریق شخصیتهای مختلف و معروف به رسولان و پیامبران، اوتاره تارهها، لوگوس یا دیگر عوامل انتقال برای ابنای بشر و در واقع برای یك بخش كامل كیهانی آشكار شده و نقاب از چهره آنها برگرفته شده است. (۱) چنین معنویتی، معادل دین است و دین در معنای اولیه خود، همان اصولی است كه از عالم بالا وحی شده است و آدمی را به مبداش پیوند میدهد. معنویتسنت گرایانه، رابطه و حضوری است كه با امر قدسی (sacred) و با مفهوم راستاندیشی (orthodoxy) با مرجعیت (authority)، با استمرار و انتظام در انتقال حقیقتبا امر ظاهری (exoteric) و امر باطنی (esotreic) و نیز حیات معنوی، علم و هنر مرتبط است. (۲) این معنویت از درون سنتبه دست میآید و معادل همان حكمت جاویدان (perennialwisdom) است كه در دل هر دین استقرار یافته و نوعی سوفیا و حكمتی را شامل شده است كه به دلیل برخورداری از منظر ذوقی خود در غرب و شرق عالم، برترین دستاورد بشر محسوب میشود.
در تلقی معنوی، انسانها از حیث انسانیت، ذاتا خوب هستند و از مواهب ویژهای برخوردارند; زیرا انسان است كه فقط فكر و استدلال و تعقل میكند و اهل اختیار و گزینش است و از چنین چشماندازی، معنویت، «مجموعه حقایق همه جایی و همیشگی» ( universatruths) است كه برای هر كس تعلق خاطر و التزام عملی و نظری دارد. رابطه سنت و معنویت، ناشی از رابطه متافیزیكی آن دوست. سنت از لحاظ ریشه و لغتبا انتقال برابر میشود و دین (religon) در ریشه به معنای «به هم بستن یا پیوند دادن» است. دین، انسانها را به هم و با خدا به عنوان اعضای یك جامعه یا ملت قدسی یا چیزی كه اسلام امت نامیده است، پیوند میدهد. به این معنا دین، مبدا سنت و سرآغازی آسمانی است كه از طریق وحی، حقایق و اصول معینی را متجلی میسازد.
● دو ویژگی معنویتسنتگرایانه
۱) كثرت گرایی
نگاه سنت گرا نگاهی خرد و در حیطه رفتارها و مناسك عبادی نیست (یا اگر باشد آن را چندان مورد توجه قرار نمیدهد). آنها به جنبهها و ساختهای باطنی دین میاندیشند و حیطه حلال و حرام را «بر زمینه» همان دین معنا و تفسیر میكنند. معنویتسنت گرایانه توصیه میكند «كه هر كس اخلاقا و تكوینا ملزم به باورهای دینی و معنوی خویش است و هیچ كس، دیگری را نمیتواند به دین دیگری دعوت كند.» (۳) تكوین دینداری و اخلاق انسانی، اقتضا میكند كه هر كس در دین خود راسخ و ثابت قدم باشد. زمینههای تاریخی، ذهنیتهای شناختی و طبیعت تكامل اقتضا میكند كه هندوها به آیین هندوی خویش و مسلمانان به آیین مسلمانی خود و مسیحی به آیین مسیحیتخود زندگی معنوی و روحانی داشته باشد. این تصور برای تعدیل این روش است كه هر دینی خواهان تكثیر و پیشرفت و جهانمداری خویش است و برای تعدیل چنین خواستهای ادیان و زندگیهای روحانی دیگر، حق حضور و تداوم دارند. به نظر سنتگرایان، «وجوه ظاهری» دین با هم متفاوتاند و همین باعث تقسیمبندیها و تمایزات دیندارانه میگردد; اما در جنبههای مثالی و معنویتبخشی دین، نوعی اتحاد و اشتراك وجود دارد و «همه كس طالب یارند چه هوشیار و چه مست.» در تلقی كثرت انگار امری قدسی و الوهی، رنگ و لعاب فرهنگی و ظاهری به خود نمیگیرد، زیرا عقیدهها و باورها، شكلهای همگون و ناهمگون زمینههای مختلف است كه تدریجا شكل گرفتهاند. استراتژی گفتوگو بین ادیان، جستجوی راههایی است كه این زمینهها و ناهمگونیها را افقی مشترك تفسیر میكند. كثرتگرایی سنتی این ذهنیت و انگار را نفی نمیكند كه برای بخشی از ساكنان زمین به جذابیتبودایی پی برده است و بخش دیگری از آن، هستهها و لطافت تصوف و عرفان اسلامی را فهمیده و به آن تكیه داده است و شاید اینها ناشی از چالشهایی است كه تجدد بوجود آورده یا مكتبهای ظاهر پسند از آن دم زدهاند.
۲) طبیعت گرایی
نگاه سنتگرا به طبیعت، نگاهی از منظر باطنی و رمزی است. كتابهای آسمانی این نگرش را پذیرفتهاند و در حكمت و عظمت آن به نیكی یاد كردهاند. طبیعتبرای دیدن خدا و در صحنه طبیعت و سیر به سوی آسمان قرآن نیز انسان را متوجه پدیدههای طبیعت میكند و آنها را آیات خداوند میخواند. دكتر نصر بیش از هر كس دیگر كوشیده است كه تفسیری متلائم از معنویت اسلامی و طبیعت ارائه دهد. به نظر وی اسلام از طریق آیات و روایت، بیش از هر مذهب دیگری به طبیعت (و محیط زیست) احترام گذاشته است. طبیعت همیشه آیه و نشانه حكمتخداوند بوده و همین خصلتحكمت گونه باعثشد تا جریان علم عرفی (و سكولاریسم) در جهانبینی اسلامی رشد نكند. به نظر وی، علت اینكه چنین چیزی رخ نداد، آن بود كه برای مسلمانان، پدیدههای طبیعت هرگز چیزی جز نشانههای (آیات) خدا نیست. در اینجا هیچگاه پدیدهها «فكتها» های محض نشدند; زیرا اسلام از دیدن طبیعتبه عنوان چیزی جز آثار خدا ابا دارد. بنابراین هماهنگی و توازنی بین انسان اسلامی در مقام خلیفه خدا با طبیعت وجود دارد. به نظر نصر، «معماری مقدس اسلامی، چیزی بیشتر یا كمتر از آوردن نظم طبیعتبه فضای مصنوعی ایجاد شده به دستبشر نیست و این است علت اینكه چرا چنین كسی كه بیرون از شهر در دامن طبیعتباشد، به مسجد نیاز ندارد كه در آن نماز بگذارد. همه طبیعتبرای مسلمان مسجد است.» (۴)
سنت گرایانی همانند دكتر نصر معتقدند كه منشا بحرانهای زیستمحیطی و تخریب زمین، ناشی از پیدایش ایده «انسان پرومتهای» در قبال طبیعتبوده است. انسان به جای خدا و طبیعت، خودش را قرار داده و با نگاهی سلطهآمیز بر طبیعتحاكم شده است. علیه خداوند شورید و عصیان كرد و سرانجام به مجازات عصیان خود رسید. در معنویت اسلامی، هیچگاه انسان پرومتهای (آزاد و رها از مقدسات) به وجود نیامد و امكان ظهور نیافت. آنچه اسلام به هر قیمتی از آن میپرهیزد، ایده انسان پرومتهای یا تایتانیك یا شورشی است كه زنجیرههای وجود را شكسته و استقلال خود را از خدا و جهان اعلام كرده است. همیشه بین انسان اسلامی، در مقام خلیفه، ارتباطی با طبیعت وجود داشت. (۵) از چشم انداز معنوی باطنی میبایستبه طبیعت نگریست و «این نگاه مبتنی بر رویكردی عارفانه است.» وحدت طبیعت نتیجه مستقیم وحدت مبدا حاكم; است وحدتی كه باید صورت افسانهای و یا به زبان حكمت و عرفان، پایه و اساس ادیان را تشكیل دهد. (۶)
● معنویت و رهیافتهای وجودی
رهیافت دیگری متمایز و متفاوت از نگرش سنتگرایانه از معنویت وجود دارد، و آن رهیافت وجودی (exestanseal) است و آن توجه به ساحتهای احساسی و عاطفی و روانی اشخاص است. معنویت، عبارت است از احساس و عاطفهای كه شخص از رخدادها و پدیدههای پیرامونی خود به دست آورد. این احساس معنوی، بعضا معادل دینداری مرسوم و معهود نیست; بلكه شخص در فردیتخود احساس گناه یا ثواب میكند و چندان به جنبههای تعبدی، تقلیدی و عبادی دین نظر نمیافكند و اگر مینگرد، از نتایج و عملكردهای روانشناختی و انسانگرایی آن نیز غافل نیست.
نویسنده: الله كرم كرمی پور
پینوشتها:
۱. نصر، دكتر حسین، معرفت و معنویت، ترجمه انشاءالله رحمتی.
۲. همان، ص ۱۵۶.
۳. نقد و نظر، سال چهارم، شماره سوم و چهارم، ص ۵۳.
۴. نقد و نظر، (شماره ۵، ۱۸ و ۱۷) ۷۸ - ۱۳۷۷ - ص ۱۰۵.
۵. همان، ص ۱۰۳.
۶. برای اطلاع بیشتر بنگیرد به; نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفههای هستبودن، ژان دال، ترجمه یحیی مهدوی (تهران، خوارزمی، ۱۳۷۲) ص ۱۲۲.
۷. نظر متفكران اسلامی درباره طبیعت، دكتر حسین نصر. ص ۱۵.
۸. مصطفی ملكیان، سیری در سپهر جان (تهران، مؤسسه نگاه معاصر، ۱۳۸۱)، ص ۳۱.
۹. همان، ص ۳۱.
۱۰. داریوش شایگان، آسیا در برابر غرب، ص ۱۶۸.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست