یکشنبه, ۲۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 9 June, 2024
تایر خودروها؛ از دیروز تا امروز
تایر نقطه تماس خودرو با جاده است، بنابراین یکی از عوامل تاثیرگذار در چگونگی به حرکت در آمدن اتومبیل به شمار میآید. جزئی از خودروها که میتوان گفت از زمان معرفی و فراگیر شدن ماشینها در جادهها و خیابانها تغییر خیلی اندکی به خود دیده است.
یکی از عوامل اولیه توسعه تایرهای مدرن امروزی، اختراع فرآیند تبدیل لاستیک به یک ماده سخت و بادوام از سوی جورج گودیر در میانه قرن نوزدهم بود.
پس از آن حدود اواخر این قرن بود که یک دامپزشک ایرلندی به نام جان بوید دانلوپ اولین تایر بادی را ساخت. تایری که دارای تیوبی بود که هوای فشرده را در خود جا می داد و از سوی یک لایه بیرونی محافظت می شد.
البته این محصول برای یک دوچرخه ساخته شده بود نه یک خودرو. داستان هم از این قرار بود که پسر آقای دانلوپ در عبور از ناهمواری ها با دوچرخه ای با تایرهای سخت دچار سردرد شده بود و این اختراع در اصل راه چاره ای بود از طرف پدر برای مشکل وی.
این برادران میشلن بودند که برای اولین بار از تایرهای بادی در خودروها استفاده کردند و حتی برای نمایش توانایی های فناوری جدید و تحول ساز خود، با چنین ماشینی در مسابقه پاریس ـ بوردو ـ پاریس سال ۱۲۷۴ خورشیدی (۱۸ سال پیش) شرکت کردند.
تایرسازان از همان ابتدا از تکنیک ساختی استفاده می کردند که امروزه هم به کار می رود.
الیاف و لایه هایی از ماده ای نسبتا غیرارتجاعی که در لاستیک جاسازی می شد تا استحکام تایر را بیشتر سازد. تنها فرق ساختاری در این بود که یک قرن پیش این لایه ها از الیاف طبیعی مثل نخ بافته می شد؛ ولی امروزه مواد مصنوعی و تسمه های فولادی برای این منظور متداول است.
استاندارد اولیه این بود که لایه های الیاف با زاویه ۶۰+ و ۶۰- از مسیر حرکت و به صورت اریب در تایر قرار گیرد؛ اما در سال ۱۳۲۷ خورشیدی باز هم میشلن پیشگام استفاده از تکنیکی شد که در آن لایه ها و ردیف های الیاف با زاویه ۹۰ درجه نسبت به مسیر حرکت یا به صورت شعاعی(نسبت به مرکز تایر) قرار می گرفتند و در اینجا بود که تایرهای رادیال متولد شد.
رادیال ها خشک تر بود و نسبت به گونه های قبلی تایر، هزینه ساخت بالاتری داشت؛ از این رو بود که کمپانی های گودیر و فایر استون برای چند دهه در برابر این فناوری جدید مقاومت کردند. ولی این تایرها، فرمان پذیری بهتری را مهیا ساخته و مصرف سوخت خودرو را نیز کاهش می داد. بنابراین از حدود ۳۰ سال پیش تایرهای رادیال جزئی از تجهیزات استاندارد هر خودروی جدیدی
شد.
اکنون کمپانی میشلن بیش از ۱۵ سال است که در حال کار روی یک فناوری انقلابی در تایرهاست که هدف آن رسیدن به تایری بدون باد بوده که این سازنده نام توئیل را بر آن نهاده است؛ تایری با پره های مسلح کامپوزیتی متصل به یک چرخ انعطاف پذیر که به نظر می رسد حالاحالاها زمان می برد تا جای تایرهای معمولی را بگیرد.
امیر نادرپور
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 دولت سیزدهم دولت ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی علی باقری
قتل دستگیری تهران ازدواج فضای مجازی پلیس شهرداری تهران زلزله تصادف سازمان هواشناسی هلال احمر قوه قضاییه
همستر کامبت خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت طلا حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بورس ارز دیجیتال سایپا دلار بانک مرکزی
سریال شهید تلویزیون سینمای ایران سینما رسانه ملی مجید قناد عمو قناد موسیقی
فضا
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین اسرائیل جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه چین اوکراین حماس سازمان ملل
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر علی پروین تیم ملی والیبال ایران والیبال حسن یزدانی جواد نکونام تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی ایران بازی
همستر هوش مصنوعی همستر کمبات فناوری اپل مایکروسافت دانش بنیان ایلان ماسک ناسا نخبگان
رژیم غذایی مغز ویتامین چاقی فشار خون چای سکته مغزی اضطراب ناباروری